התיק של ינון

דווקא עכשיו להשקיע בארץ

18/03/2012 • ינון אריאלי

תמיד סיפרו לנו שלא כדאי לשים את כל הביצים בסל אחד, כלומר לפזר את השקעותינו על פני הגלובוס. עד לפני כחצי שנה, מי שהתרכז רק במניות ישראליות עדיין נהנה מתשואות מרשימות למרות שלא פיזר. לאחרונה, השינויים הרגולטורים, ההתגברות של הסיכונים הגיאו-פוליטיים במזרח התיכון, העלאת מס רווחי ההון, הובילו ליציאה של המשקיעים הזרים ולהיפרדות של השוק המקומי משווקים מנייתיים אחרים בעולם, והעלו שוב את סוגיית הפיזור. בעוד בעולם אנו רואים עליות מרשימות מתחילת השנה, המדדים התל-אביביים דורכים במקום. יותר מזה, מחזורי המסחר שתמיד היום קטנים יחסית בבורסה המקומית, הצטמצמו אפילו יותר לאחרונה.

האם זאת סיבה לברוח מהשקעות מקומיות? פיזור הוא דבר חשוב מאוד ולכן נכון להקצות חלק נכבד מהתיק גם למניות זרות. לא רק בנקודת הזמן הנוכחית אלא תמיד. מצד שני, כשכולם בורחים משוק מסוים, זה יכול להיות דווקא עיתוי טוב להיכנס אליו. אל תבינו אותי לא נכון, חלק נכבד מהמניות הגדולות בבורסה בתל-אביב אינן זולות אפילו לאחר הירידות של 2011. עם זאת, בהסתכלות פונדמנטאלית, שוק המניות הישראלי בכללותו, ובמיוחד החברות הקטנות, נראות אטרקטיביות. תחת ההנחה שהריבית תישאר ברמה נמוכה עוד זמן מה, חלופות ההשקעה הסולידיות ימשיכו להיות לא אטרקטיביות, והאפיק המנייתי ימשיך להיות המקום היחידי להשגת תשואות מספקות.

ואם כבר אמרתי שהמניות הקטנות זולות? אז הנה שתי דוגמאות לחברות איכותיות הנמצאות מתחת לרדאר של המשקיעים. בשתיהן יש סחירות נמוכה יחסית, אבל אם אתם לא מפחדים מתנודתיות גבוהה יותר שצפויה להיות בעקבות זה, הן יכולות להוות השקעה נהדרת, במיוחד לאחר ירידת המחיר שספגו בחודשיים האחרונים.

קליל תעשיות: המדובר בחברה המובילה בארץ בפיתוח מערכות אלומיניום לדלתות וחלונות. למרות הצלחתה הגדולה והעובדה שאתם נתקלים באחד ממוצריה מידי יום, החברה עדיין אנונימית למרבית המשקיעים. ההתמקדות של החברה במכירות בארץ בלבד מגבילה אמנם את אפשרויות הצמיחה שלה. עם זאת, לחברה אין כמעט תחרות בשוק המקומי, ולכן היא מצליחה לשמור על רמת הזמנות גבוהה לאורך השנים. הגאות בתחום הנדל”ן בשנים האחרונות הגבירה כמובן את הפעילות של החברה, אולם גם אם היא תתקרר (ובהנחה שזה לא יהיה בצורה קיצונית), החברה תמשיך להרוויח יפה משוק השיפוצים. בנוסף, קליל עובדת על בסיס מרווח קבוע בין עלויות חומרי הגלם לבין מחירי המכירה, ולכן שינוי במחירי הנדל”ן או במחיר חומרי הגלם לא אמור להשפיע על תוצאות הפעילות בצורה דרמטית.

בתשעת החודשים הראשונים של 2011 צמחו מכירות החברה ל- 255 מיליוני שקלים, גידול של 9.5% בהשוואה לתקופה המקבילה ב- 2010. גם שורת הרווח התפעולי גדלה ב- 15.5% בהשוואה לשנה שעברה. החברה ממשיכה לשמור על מצבת מזומנים דשנה מול אפס חובות ויחסית מעט התחייבויות קצרות טווח. למרות הירידה בתזרים המזומנים השנה, החברה המשיכה לחלק דיבידנדים נדיבים שהניבו למשקיעים תשואת דיבידנד דו-ספרתית בשנה האחרונה. החברה נסחרת בתמחור אטרקטיבי, ולדעתי, אם היא תמשיך לעשות את מה שהיא יודעת גם בעתיד, למניה צפוי עתיד וורוד בשנים הקרובות.

טלסיס: עוסקת ביבוא ושיווק רכיבים אלקטרוניים לחברות מתחום ההייטק. פעילותה מושפעת באופן ישיר ממצבה של התעשייה, ובעיקר מרמת הביקוש לשדרוגי חומרה. מאז 2006, אז נראתה הגאות האחרונה בענף, נרשמת התמתנות בביקושים למוצרי החברה, וזה ניכר בצורה ברורה בהכנסות שהיא מציגה. בנוסף, ענף הרכיבים האלקטרוניים בעולם מתאפיין בריבוי יצרנים ומפיצים, מה שמביא לתחרות גדולה בין החברות. יותר מזה, חלק מהלקוחות בתחום החלו להעביר את פעילויות הייצור שלהם למפעלים במזרח הרחוק, וכפועל יוצא מכך רוכשים את הרכיבים האלקטרוניים הנדרשים להם במדינות אלו. זה מחייב את החברות המערביות להוזיל מחירים ופוגע ברווחיות.

סיכון נוסף בהשקעה במניות החברה, הוא התלות הגבוהה של טלסיס בשני לקוחות מרכזיים, המהווים ביחד כ- 40% ממחזור המכירות שלה. בנוסף, תחום הפעילות של החברה מתאפיין בהסכמים קצרי טווח (של כשנה) עם הלקוחות. מצד שני, שני הלקוחות האלו הינן חברות ציבוריות יציבות עם היסטוריית אשראי טובה, המקבלות שירותים מטלסיס מזה שנים ארוכות, ולכן הסיכון הזה נראה מצומצם יחסית.

למרות נקודות החולשה, האם זה באמת הגיוני שחברה רווחיות כמו טלסיס תיסחר מתחת לשווי הנכסים הנזילים שלה? בואו נעשה תרגיל פשוט בחשבון מתוך המאזן של החברה: חברו רק את המזומנים בקופה וההשקעות לזמן קצר (52 מיליון שקלים) ביחד עם מה שחייבים הלקוחות לחברה (עוד 52 מיליון שקלים), והפחיתו את כל ההתחייבויות של החברה (23 מיליון שקלים). מה קיבלתם? התוצאה היא 81 מיליון שקלים, גבוהה ב- 20% מהשווי בו נסחרת החברה בבורסה. אם תוסיפו גם את המלאי לחשבון, תקבלו כבר דיסקאונט של כמעט 50% לשווי הנכסי הנקי.

בדרך כלל, מניות נסחרות בתמחור כה נמוך כאשר החברה בצרות צרורות. במקרה של טלסיס מדובר אמנם בחברה שסובלת מירידה בהכנסות, אולם עדיין ממשיכה לשמור על רווחיות נאה. יותר מזה, לאחרונה אנו כנראה רואים התעוררות מחודשת בענף, וברבעונים האחרונים מכירות החברה החלו להתייצב. טלסיס גם לא חילקה דיבידנדים בשנים האחרונות, אבל התאוששות במכירות עשויה להוביל אותה לחזור לחלק דיבידנדים בעתיד, כמו שעשתה בעבר. בשורה התחתונה, בוודאי שלא מדובר כאן בטבע הבאה, אולם טלסיס היא חברה ותיקה ויציבה מבחינה פיננסית, שיודעת להרוויח, ומתומחרת מאוד בזול.

גילוי נאות: מחזיק את מנית קליל בתיק המניות המנצחות.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X