התיק של ינון

האם החלה המפולת הגדולה בשוק?

15/10/2018 • ינון אריאלי
האם החלה המפולת הגדולה בשוק?

בשבועות האחרונים ראינו בשווקים טלטלה קצת יותר חזקה מזו שראינו בשנים האחרונות (באירופה אגב, הירידות כבר נמשכות מספר חודשים). למען האמת, גם בתחילת 2018 חווינו ירידות, אבל מתונות יותר. עם זאת, בשביל לקבל קצת פרופורציה, לאחר התיקון של הימים האחרונים, ה-S&P500 נמצא בסך הכול כ-5% מתחת לנקודת השיא. מדד הנאסד”ק ירד בחדות גדולה יותר, אבל גם הוא נמצא בסך הכול כ-8% מתחת לשיא שנקבע לפני מספר שבועות. עד עתה לפחות, לא מדובר בירידות כאלו דרמטיות שמצדיקות את הכותרות ההיסטריות בתקשורת.

(מדד ה-S&P500 בכחול, מדד הנאסד”ק בתכלת ומדד הדקס גרמני בסגול)

האם המדדים צפויים להמשיך לרדת בעתיד הנראה לעין?

זה לא סוד שהשוק האמריקני נסחר בתמחור יקר יחסית. כל האינדיקטורים הכלכליים מצביעים על כך, וכבר כתבתי על זה בעבר לא מעט (למשל כאן). הכלכלה האמריקנית בהחלט נראית טוב, אבל זה כשלעצמו לא מצדיק תמחור כזה גבוה של חלק נכבד מהמניות. עד עתה, הסיבה המרכזית לפרמיה התמחורית הזו הייתה הריבית הנמוכה במדינה. אבל הריבית החלה לעלות ואיתה גם תשואות האג”ח האמריקניות, וככל שהתשואה שלהן עולה כך צריך גם לרדת התמחור של שוק המניות.

באופן כללי, המשקיעים מעדיפים להשקיע בשוק המניות על פני שוק האג”ח כאשר תשואת הרווח של המניות (הרווח הנקי למניה לחלק למחיר המניה, כלומר גודל הופכי של מכפיל הרווח) גבוהה מהתשואה לפדיון של אג”ח ארוכות. היסטורית, המרווח בין תשואת הרווח של המניות לבין התשואה לפדיון של אג”ח ממשלת ארה”ב ל-10 שנים היה 2.6%. לאחרונה, אג”ח ל-10 שנים עלו לתשואה לפדיון של 3.14%, כלומר תשואת הרווח ההוגנת של שוק המניות צריכה להיות 5.74% או מכפיל רווח של 17.4.

המכפיל הנוכחי הוא גבוה יותר, 22.6, השקול לתשואת רווח של 4.4%. המשמעות היא שהמשקיעים מוכנים להתפשר ולקנות מניות בתשואה עודפת של 1.3% בלבד מעל אגרות החוב. זאת פרמיה נמוכה במחצית מזו שהם היו מוכנים לשלם בעבר, כלומר המשקיעים מוכנים לקנות את המניות במחירים יקרים יותר.

ככל שהריבית בארה”ב תמשיך לעלות, ה”תיאבון” של המשקיעים למניות יקטן, והמכפילים יחזרו לרמות סבירות יותר (להערכתי מכפיל רווח בסביבות 19-20). תהליך ההתעשתות הזה של המשקיעים הוא שגורם לתיקונים זמניים בשוק, כפי שראינו בשבועות האחרונים.

לאור התמחור היקר יחסית, לא אתפלא אם המדדים ירדו עוד 10%-15% כדי לתקן את העיוות התמחורי בו נסחרות רוב המניות כרגע. עם זאת, לאף אחד אין כדור בדולח שיכול לחזות לאן ילך השוק בעתיד הקרוב ולכן אין טעם לנסות לתזמן את הכניסה או היציאה ממנו. הדרך הנכונה היא זו: מצאת מניה הנסחרת בתמחור חסר? (ויש לי כאלו בתיק…) התעלם ממצב השוק, קנה אותה והמתן בסבלנות עד שהיא תתקן כלפי מעלה ותשוב למחיר ההוגן. אם לא מצאת מספיק מניות אטרקטיביות כאלו, החזק את יתרת כספך במזומן. היום אין יותר מידי מניות זולות, ולכן חלק נכבד מכספי נמצא במזומן, מחכה בסבלנות שהשוק “יתקרר” ויצוצו הזדמנויות השקעה. זו אסטרטגיית השקעת ערך חכמה שמאפשרת לנצח את השוק לאורך זמן. עד היום זה עבד לי יפה, ואני משוכנע שזה ימשיך לעבוד נהדר גם בעתיד.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • אלכס  15/10/2018

    מחיר הוגן הוא דבר יחסי. תלוי מציפיותך לעתיד החברה וכלכלה.

    • ינון אריאלי  16/10/2018

      אלכס, כשמשתמשים במכפילים אכן מדובר בתמחור יחסי. עם זאת, אני מעריך את שוויין של חברות באמצעות שיטת היוון תזרימי המזומנים (DCF), שהתוצאה שלה היא מחיר הוגן אבסולוטי לחברה ולמניה.

  • גל  04/11/2018

    כפי שציינת עכשיו ובמאמרים קודמים (לדוגמה בניתוח לקראת שנת 2016) כדי לתמחר את המניות בשוק מסוים, אתה אוהב להסתכל על מכפיל הרווח למניות של השוק בהשוואה לתשואת אג”ח ל-10 שנים וזאת על בסיס ההיסטוריה שהמרווח בין תשואת הרווח של המניות לבין התשואה לפדיון של אג”ח ממשלת ארה”ב ל-10 שנים הוא 2.6%.
    על פי שיטה זאת וכפי שציינת במאמר, מכפיל הרווח הנוכחי של ה-S&P500 הוא סביב 22.6 בעוד שה”מכפיל ההוגן” שלו עומד על 17.4 , כלומר השוק צריך לרדת כ-23% כדי להגיע למכפיל ההוגן! אז האם אפשר להגיד בפה מלא שהגענו למצב בועתי? (בהסתכלות על המדד בלבד ולא על מניות ספציפיות ובהנחה שתשואת האג”ח ל-10 שנים תמשיך לעלות)

    • ינון אריאלי  04/11/2018

      בשנים האחרונות רוב האינדיקטורים הפיננסים, בדומה למכפיל הרווח הממוצע, מצביעים על כך ששוק המניות האמריקני נסחר ברמת תמחור יקרה יחסית (אבל לא בועתית). אבל, כבר ראינו בעבר תקופות בהן שוק המניות היה יקר למשך זמן רב, ולכן לא חכם לנסות לתזמן את השוק באמצעות האינדיקטורים האלו. מה שצריך לעשות זה להמשיך להשקיע כרגיל – לרכוש מניות הנסחרות מתחת למחיר ההוגן שלהן, וגם בתקופה הנוכחית יש כאלו. זאת הדרך הנכונה להרוויח כסף בשוק המניות בטווח הארוך.

  • חיים  21/12/2018

    כאשר תצחק השנה 40-50 אחוז מהתיק נדבר על השיטה שלך שוב.

  • Janiv  24/12/2018

    האם אתה רואה תרחיש של התפרקות הכלכלה הראלית בכל העולם כל שבעצם הכלכלה תעצר? אני יודע שזו שאלה מוזרה אבל יש בי חשש אמיתי שאנחנו הולכים לכיוון הזה ואשמח לשמוע את דעתך המקצועית. תודה מראש!

    • ינון אריאלי  25/12/2018

      לא חסרות בעיות כלכליות בעולם (מלחמת סחר, שקיעה של אירופה, בעיות פיננסיות בסין, קריסת מטבעות בשווקים מתפתחים ועוד…), אבל הסיבה המרכזית לירידות הנוכחיות היא פשוטה: השווקים היו יקרים מידי, הן המניות והן האג”ח, והירידות הנוכחיות החזירו את ההיגיון לתמחור החברות בשוק.
      לשאלתך לגבי עתיד כלכלת העולם – צריך להבין שיש שונות גדולה בין כלכלות העולם השונות ולכן אין תשובה חד-משמעית. ארה”ב למשל, תמשיך להערכתי לצמוח, אם כי בקצב איטי יותר מזה שראינו בשנים האחרונות (אבל לא תכנס למיתון בשנה הקרובה). אירופה תמשיך להציג צמיחה חלשה וייתכן שהבנק המרכזי יצטרך להמשיך לתמוך במדינות ביבשת. סין היא תעלומה בגלל חוסר שקיפות, אבל אני מניח שהממשל ימתן את הבעיות עם השנים והיא תמשיך להיות מעצמה מובילה.
      אעלה בבלוג סקירה מפורטת לגבי הטלטלה בשווקים בימים הקרובים.

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X