התיק של ינון

האם הציבור שוב קונה מניות ביוקר?

14/08/2014 • ינון אריאלי

זה חוזר על עצמו מידי סייקל בשוק ההון – הציבור רוכש מניות במחירים יקרים כשיש אופוריה בשוק, ונבהל ומוכר אותן במחירים זולים כשהפחד מתגבר. בדיוק הפוך ממה שצריך לעשות. ואכן, בחודשים האחרונים אנו רואים המשך נהירה של הציבור אל המניות, הן בארץ והן בארה”ב.

לפי הנתונים העדכניים של בנק ישראל, בסוף חודש מאי עמד שיעור המניות (המקומיות והזרות ביחד) בתיק של המשקיע הישראלי הממוצע על 24.2%. זה שיעור גבוה בכ- 4% מהשיעור הממוצע ונמוך רק במעט משיעורי השיא שנקבעו בסוף 2007 ובסוף 2010. הנתונים שמפרסם בנק ישראל מעודכנים לסוף מאי, כך שכעת, שלושה חודשים מאוחר יותר, אפשר להניח שהשיעור כבר גבוה יותר.

גם התיק של המשקיע האמריקני הממוצע מוטה לצד המניות, והם היוו 30.6% מסך הנכסים הפיננסים שלו, יותר משיעור המניות בפיק של 2007. כאן מדובר אפילו בנתון של סוף הרבעון הראשון, סוף מרץ, כך שלפי היקף הגיוסים האדיר לקרנות הנאמנות המנייתיות בארה”ב בחצי השנה האחרונה, סביר להניח שגם כאן הנתון הנוכחי גבוה מכך בכמה אחוזים לפחות. נדע את זה בעדכון הקרוב.


מקור התמונה

מה שמיוחד הפעם, הוא שגם המשקיעים המוסדיים מחזיקים היום יותר מניות מהממוצע. לפי סקר של מריל לינץ’, החשיפה של המוסדיים האמריקנים למניות, בעיקר מעבר לים, הגיע ל- 61% מעל שיעור ההחזקה הממוצע שלהן. הפעם הקודמת שראינו שיעור כזה גבוה היה בפברואר 2011, ואז זה לא נגמר טוב בעקבות פרוץ המשבר בגוש היורו. זה לא מחייב שהשווקים הולכים לקרוס כבר בקרוב, אבל חשוב שנכיר את סביבת ההשקעות בה אנחנו נמצאים היום, כדי שנכין את עצמנו מבחינה פסיכולוגית לתנודתיות גבוהה ולתשואה מוגבלת השנה.


מקור התמונה

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X