התיק של ינון

האם וורן באפט מאבד את הקסם?

25/11/2007 • ינון אריאלי

לפני 41 שנה, בשנת 1965, לקח וורן באפט על עצמו את המושכות של חברת בארקשיר האתווי. מאז, מניות החברה המריאו באלפי אחוזים. 10,000$ שהיו מושקעים בשנת 1965 במניות החברה היו שווים היום מעל ל- 50 מיליון דולר! מי שהיה משקיע במדד ה- S&P500, מדד 500 המורכב ממניותיהן של 50 החברות הגדולות ביותר בארה”ב, לעומת זאת, היה מרוויח רק כחצי מיליון דולר.

לאורך אותן 40 וקצת שנות השקעה באפט משיג תשואה שנתית ממוצעת מדהימה של כמעט 23%. וורן, הוא אחד המשקיעים הבודדים שהרוויח את כל הונו מהשקעה במניות. השקעה זו הפכה אותו לאדם השני הכי עשיר בעולם (הראשון הוא כמובן ידידנו ביל גייטס).

בשנים האחרונות, התשואה של באפט יורדת בהדרגתיות. בעשר השנים האחרונות התשואה השנתית הממוצעת שלו הייתה כ- 19%. בחמש השנים האחרונות תשואתו הייתה כ- 7%, ואילו ב-12 החודשים האחרונים תשואתו של באפט עומדת על כ- 2% בלבד.

נשאלת השאלה האם באפט התחיל לאבד את הקסם שלו?

מאמרים רבים נכתבו על הנושא. בקרב אנשי אקדמיה לא מעטים רווחת הסברה כי לאורך 30 השנים הראשונות, שיחק המזל לידיו של באפט. היו אלו שנים של תהפוכות רבות בשוק ההון, אך באפט צלח את רובן המכריע בהצלחה מסחררת. הטענה כנגד כשרונו של באפט מתבססת על השיקול הסטטיסטי הפשוט, הטוען כי מתוך מיליוני (או מיליארדי) המשקיעים בעולם חייבים להיות מספר משקיעים מעטים שהמזל ישחק לידיהם, והם ישיגו תשואות מרשימות מאוד אפילו לאורך תקופה ארוכה שכזו.

למרות שהטיעונים הללו נשמעים אולי הגיוניים ומשכנעים, וקשה להפריכם בקלות, קצת קשה להאמין שהם נכונים לגמרי לגבי באפט.

הסיבה לכך היא שלאורך כל דרכו נוהג באפט להשקיע באותה האסטרטגיה. המניות אותן הוא קונה היום שונות כמובן מהמניות אותן קנה לפני 30 שנה, מכיוון שהיקפי הקניה שלו התעצמו בעשרות מונים. על כן, אין באפשרותו (והוא גם אינו חפץ בכך) לקנות ממניותיהן של חברות קטנות למשל (במקרה כזה הוא פשוט ירכוש את החברה כולה). אולם, אסטרטגיית ההשקעה שלו, המתבססת על התמדה ונחישות נהוגה על ידו גם היום. אם תרצו תוכלו לראות פירוט נוסף על כך בחלק האתר העוסק במשקיעים המצליחים ביותר בכל הזמנים.

נחזור לשאלה הקודמת – האם האסטרטגיה שלו תמשיך לעבוד גם בעתיד או שאולי הוא התחיל לאבד את הקסם? התשובה לשאלה זאת מתחלקת לשניים. ראשית, 12 חודשים כמובן אינם זמן ארוך מספיק להסקת מסקנות. גם 5 שנים אינן תקופת זמן ארוכה מספיק. 10 שנים כבר מתחילות להיות פרק זמן מספיק ארוך. ובעשר השנים האחרונות, תשואתו של באפט מנצחת את תשואת המדדים.

דבר שני, חשוב לזכור שככל שסכום ההשקעה גדל, קשה יותר כמובן לשמור על אותה תשואה. כשאתה משקיע 1000$, ניתן להרוויח תשואה של 20%, כפי שעושה באפט לאורך שנות השקעתו. אבל הרווח יהיה רק 200$. כאשר הנך משקיע 100 מיליון דולר, קשה יותר להשיג תשואה כזו. אבל, אם תשיג תשואה מזערית של 2% בלבד, עדיין הרווחת 2,000,000$. נכון, שבמקרה זה היה עדיף (בדיעבד) להשקיע את הכסף במדד או אפילו ברכיבים ב סיכון נמוך (כגון אג”ח).

נקודה בעייתית נוספת בהשקעה בסכומים כה גדולים, נובעת מהעובדה שאינך יכול לקנות מניות של חברות קטנות, מכיוון שבעצם הקנייה אתה תשפיע מאוד על מחיר המניה (קנייה של סכומי עתק תגרום לעלייה חדה במחיר המניה). לכן, באפט אינו יכול לקנות מניות של חברות קטנות כשם שאנו המשקיעים הקטנים יכולים.

ההיסטוריה מלמדת כי מניותיהן של החברות הקטנות נוטות לעלות באופן חד ומהיר יותר כלפי מעלה בממוצע, בהשוואה למניות החברות הגדולות יותר. זאת סיבה נוספת אפשרית לירידה בתשואות של באפט בשנים האחרונות.

בכל מקרה, בואו ונבחן את ההחזקות העיקריות של באפט (נכון לדוח הרבעוני של החברה שלו מה- 30/9/06).
 

סימול חברה מגזר אחוז משווי תיק ההשקעות מכפיל רווח לשווי חברה (EY) מכפיל רווח לשווי חברה ממוצע
KO Coca-Cola Co. מזון ומשקעות 19% 7.1% 5.6%
AXP American Express Co. שירותים פיננסיים 18% 4.7% 5.9%
WFC Wells Fargo & Co. בנקים 14% 8.4% 4.7%
PG Procter & Gamble Co. מוצרים אישיים 12% 5.9% 9.2%
MCO Moody`s Corp. שירותים וסחורות 6% 5.5% 5.9%
WSC Wesco Financial Corp. ביטוח 5% 3.9% 6.7%
BUD Anheuser-Busch Companies Inc מזון ומשקאות 4% 5.8% 3.7%

המניות הללו מהוות כמעט 80% משווי תיק ההשקעות של באפט. התיק כולל כ- 40 מניות בסה”כ, כלומר כ- 35 המניות האחרות מהוות כ- 20% בלבד משווי התיק. זהו תיק השקעות באפטי טיפוסי, וזה הרכב התיק שהביא לו את התשואות הגבוהות שהוא השיג לאורך 40 השנים האחרונות. החברות הללו הן חברות מעולות, אבל המניות שלהן אינן נראות זולות כלל וכלל.

בשוק כיום לא חסרות חברות ענק אחרות שהמניות שלהן נסחרות בזול, כגון: חברת וול-מארט (WMT), חברת מוטורולה (MOT), אלון USA אנרגיה (ALJ), יצרנית הנעליים טימברנלד (TBL) ואחרות. חשוב לזכור, כי באפט קונה מניות לתקופה ארוכה מאוד, לעיתים של עשרות שנים. על כן, קשה יותר להיכנס לשיקולים שהובילו אותו לקניית המניות הללו. בנוסף, המניות הללו מוחזקות על ידי משקיעים מפורסמים נוספים (פירוט החזקות המשקיעים המצליחים ביותר בכל הזמנים).

המניות שמחזיק באפט אינן נראות כה זולות כעת. איננו יודעים כמובן את הסיבות שהניעו את באפט לבחירת המניות הללו דווקא. אולם, ההרגשה שלי היא שקסמו של באפט אינו פג. להערכתי הוא ישוב להשיג את התשואות הגבוהות שהשיג במהלך קריירת ההשקעות הארוכה שלו כבר בעתיד הקרוב. וגם אם לא, בשבילי הוא היה ותמיד יהיה גדול המשקיעים של כל הזמנים.

גילוי נאות: אני לא מחזיק באף מניה מאלו שהוזכרו.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X