התיק של ינון

האם יש נוסחאת קסם להשקעה במניות?

28/06/2009 • ינון אריאלי

בוודאי שאלתם את עצמכם יותר מפעם אחת, האם ניתן להשיג תשואה גבוהה מתשואת השוק על ידי בחירת על פי סט קריטריוני ערך קבוע כלשהו ללא שיהיה צורך להעריך את שוויה של כל חברה בנפרד. היתרון בהשקעה פסיבית שכזו הוא שאינכם צריכים להקדיש זמן רב לניתוח חברות, אינכם צריכים לנסות ולחזות את התנהגות השוק ואתם גם יכולים להתמודד בקלות רבה יותר מבחינה פסיכולוגית עם התנודתיות של השוק.

אם אתם חסידים של תיאוריית השוק היעיל, הכתבה הזו אינה מיועדת בשבילכם, אך אם אתם מאמינים, כמוני, כי ניתן באופן עקרוני לנצח את השוק, אין סיבה שלא תאמינו בקיומן של נוסחאות שכאלו. לאורך השנים הוצעו עשרות נוסחאות כאלו. רובן מתבססות על עקרנות דומים של בחירת סל מניות של חברות איכותיות שמניותיהן נסחרות בזול. הנה שלוש אסטרטגיות מפורסמות המתאימות במיוחד לתקופות של פוסט-ירידות בשוק.

1. מניות הנט-נט של בנג’מין גראהם: אבי השקעות הערך, בנג’מין גראהם, תיאר בספרו “המשקיע האינטיליגנטי” אסטרטגיית השקעה פשוטה לביצוע שהציגה תשואות מרשימות למדי לאורך השנים.

הרעיון הוא לרכוש סל מניות של חברות שנסחרות במחיר נמוך משני שלישים מהשווי הנכסי הנקי שלהן (נכסים לזמן קצר בניכוי כל ההתחייבויות). למרות שגראהם עצמו רכש תיק של כ- 70-100 מניות כאלו, בדיקות אמפיריות מראות כי גם אם תבנו תיק של כ- 25-30 מניות בלבד, ותחזיקו כל אחת מהן לתקופה של בין שנתיים לשלוש, אתם צפויים לנצח את השוק.

החסרון של השיטה הוא בשכיחות הנמוכה של מניות כאלו, אך הן צצות כמו פטריות אחרי הגשם לאחר ירידות חדות בשוק. בתחילת השנה נסחרו מאות מניות בעולם במחירים נמוכים כאלו, אך גם כיום לאחר הראלי האחרון, יש מספיק מניות בנמצא. בבורסה הישראלית יש רק שתיים-שלוש חברות נט-נט מיזעריות, אך בארה”ב תוכלו למצוא מבחר גדול יותר, לדוגמא, Asta Funding, Inc (ASFI), (Adams Golf (ADGF, (Digirad Corporation (DRAD. זכרו את האסטרטגיה הזו למפולת הבאה.

2. תיק הרובוט של ג’ון דורמפן: מנהל ההשקעות ואחד מכותבי הטורים הפיננסים בבלומברג, ג’ון דורפמן, הציע אסטרטגית השקעה אוטומטית פשוטה לבניית תיק מניות אותו כינה “תיק הרובוט”. ה”רובוט” מתחיל מכל המניות בשוק האמריקני בעלות שווי שוק גבוה מ- 500 מילין דולר (לשוק הישראלי סננו לדוגמא לפי מינימום של 300 מיליון ש”ח בשביל לדוג מניות עם סחירות נוחה). כעת, נמחקות מהרשימה כל החברות עם חובות הגבוהים מההון העצמי, ואלו שלא היו רווחיות על סמך 12 החודשים האחרונים. מתוך החברות שנותרו, מורכב תיק הרובוט מעשר המניות בעלות מכפיל הרווח הנמוך ביותר. את המניות הללו מחזיקים לאורך שנה, ולאחר מכן מחליפים אותן בעשר חדשות.

במהלך 8 השנים בהן פעלה האסטרטגיה בפועל, היא הניבה תשואה שנתית ממוצעת מדהימה של 34%, הרבה מעל תשואת השוק באותה התקופה. אם אתם מעוניינים להתחיל את האסטרטגיה בימים אלו, עשר המניות של תיק הרובוט הישראלי יהיו: וילאר, נטו אחזקות, קסטרו, נטו מלינדה, פמס, גב ים, שטראוס, אופיר אופטרוניקה, מטריקס, סנו.

3. נוסחאת הקסם של ג’ואל גרינבלאט: על פי אסטרטגית המניות הקסומות של המשקיע המצליח ג’ואל גרינבלאט, המוצגת בפירוט ב”ספר הקטן שמכה את השוק”, עליכם לבחון את כל המניות בשוק על פי שני קריטריונים: תשואת הרווח (Earning Yield, הרווח לפני מס מחולק בשווי החברה), כלומר כמה מרוויחה החברה ביחס לשווי בו היא נסחרת, והתשואה על ההשקעה שלהן (Return On Capital), המלמדת כמה כסף מרוויחה החברה על כל סנט שהושקע בה. המניות הקסומות של גרינבלאט יהיו אלו בעלות הערכים הגבוהים ביותר עבור שני הקריטריונים הללו גם יחד.

על פי הבדיקה של גרינבלאט, תיק מניות הקסם הביס את השוק עם תשואה שנתית ממוצעת של כמעט 31% ב- 17 השנים בהן נבדק. גרינבלאט גם מצא כי השיטה אינה עובדת בכל שנה, ולכל היותר היא הפסידה לשוק לאורך ארבע שנים ברציפות. מאז פורסמה השיטה לראשונה לפני כארבע שנים, נראה כי תיקי מניות שנוהלו עלפיה הניבו תוצאות גרועות מאלו של השוק, ולכן ייתכן כי כעת זהו זמן טוב להתחיל ולהשקיע באמצעותה.

באתר של גרינבלאט הוא מציג רשימה של מניות קסומות הנסחרות בארה”ב. אם אתם מעוניינים דווקא במניות קסומות ישראליות, חמש הנמצאות גבוה ברשימה בימים אלו (מעל שווי שוק של 500 מיליון ₪) הן אמות, מטריקס, מליסרון, רמי לוי ופרטנר.

לעולם לא אוכל להוכיח לכם את זה בוודאות, אבל אני באופן אישי מאמין כי האסטרטגיות הללו, כמו גם כמה נוספות, עובדות. אבל, רק אם תקפידו על בנייה הדרגתית של תיק מניות המורכב מכ- 25-30 מניות, ותנהלו אותו באדיקות רבה בדיוק לפי הכללים של האסטרטגיה שבחרתם לאורך תקופה של כ- 5-7 שנים לפחות.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X