התיק של ינון

הדברים שלא תשמעו ממנהל קרן הנאמנות שלכם

06/04/2008 • ינון אריאלי

למרות ההגיון הרב העומד בבסיסה של קרן נאמנות, ניהול השקעותינו על ידי מנהל קרן מקצועי ומנוסה, ההיסטוריה מוכיחה כי הרוב המכריע של מנהלי קרנות הנאמנות אינם מצליחים להשיג תשואות גבוהות יותר מתשואות השוק באופן עקבי ולאורך תקופות ארוכות, וגם כשהם מצליחים בכך (באופן מקרי ולתקופה קצרה בלבד) ההפרש הוא קטן מידי ואינו יכול לפצות על דמי הניהול הגבוהים שהם גובים. לשם הדוגמא, מבין 713 קרנות הנאמנות הישראליות, רק 28 קרנות הצליחו לנצח את המדדים בשלוש השנים האחרונות, וחמש קרנות בלבד הצליחו לנצח את השוק בעשר השנים האחרונות.

המסקנה העולה מכאן היא שישנם סיכויים קטנים מאוד שדווקא מנהל קרן הנאמנות בה תבחרו יצליח להשיג תשואה עודפת על תשואת השוק לאורך תקופה ארוכה. אי לכך, אם אינכם מעוניינים לנהל את תיק ההשקעות שלכם בעצמכם, השקעה בתעודות סל, שיניבו לכם את תשואות המדדים, תהיה השקעה בעלת סיכוי לרווחים גבוהים יותר מאשר השקעה במרבית קרנות נאמנות.

אם בכל זאת החלטתם להשקיע בקרנות נאמנות הנה מספר עצות לבחירה נבונה של קרן נאמנות.

1. בחנו את תשואות הקרן לאורך תקופה ארוכה
הישגי הקרן בשנה ואפילו בשלוש השנים האחרונות אינם צריכים להרשים אתכם כלל. דווקא חמש הקרנות הישראליות שהצליחו לנצח את תשואת המדדים בעשר השנים האחרונות, אינן נמצאות בין הקרנות שניצחו את המדד בחמש או שלוש השנים האחרונות. לכן, נבון יהיה לחפש דווקא את הקרנות שהשיגו תשואות גבוהות לאורך חמש עד שמונה שנים לפחות. זה לא יבטיח כי הן תהינה המנצחות בעתיד, אך יכול לרמז על מנהל קרן איכותי, המשקיע על פי אסטרטגיית השקעות ארוכת טווח רווחית יותר.

2. בחנו את היקף החזקות הקרן
למרות שזה עשוי להישמע מפתיע, הסיכון בהחזקת 20 מניות יהיה כמעט זהה לסיכון הכרוך בהחזקת 50 ואפילו 500 מניות. אי לכך, ככל שמספר המניות בהן מחזיקה הקרן גדול יותר, ובוודאי אם היא מחזיקה ביותר מ- 50 מניות כפי שמחזיקות מרבית קרנות הנאמנות הישראליות, הסיכויים שלה לנצח את השוק יהיו קלושים. במקרה שמנהל הקרן יתרץ את כמות המניות הגדולה בשווי הגבוה של הקרן, ספרו לו כי קרן ההשקעות של וורן באפט, הקרן הגדולה ביותר בעולם בשווי כולל של כמעט 70 מיליארד דולר, מורכבת בסך הכל מ- 40 מניות, כאשר עשר מניות בלבד מהוות כ- 90 אחוזים משווי הקרן.

3. החזיקו בקרן לתקופה ארוכה בסבלנות
למרות שהבורסה בת”א עלתה בכ- 300% בעשר השנים האחרונות, ציבור המשקיעים בקרנות הנאמנות דווקא הפסיד 60%, היות והם קנו את הקרנות ביוקר ומכרו אותן בזול לאחר תקופת החזקה קצרה בלבד. מכיוון שאיש אינו יכול לתזמן את מועד הכניסה אל השוק, הדרך הנבונה ביותר להצליח היא לנהוג בסבלנות ולהחזיק את השקעותיכם לאורך תקופות ארוכות של מספר שנים לפחות ולא לקפוץ מקרן לקרן תוך פרקי זמן קצרים.

4. העדיפו קרנות קטנות על גדולות
ככל שנכסי הקרן רבים יותר, מנהליה עשויים להשקיע בצורה שמרנית הרבה יותר ולהסתפק בתשואות נמוכות יותר. כמובן שנבון יהיה להתרחק מקרנות קטנות מידי המשקיעות ברכיבי השקעה מסוכנים, אולם, חשוב לזכור כי מנהלי הקרנות הקטנות עשויים להשקיע באופן חכם יותר, משום שיש להם רצון עז יותר להוכיח את איכויות ההשקעה שלהם ולהגדיל את נכסי הקרן.

בסופו של דבר, אם אתם מעוניינים לבחור בקרן איכותית בעלת סיכויים טובים לנצח את המדדים, תאלצו לבחון את הקריטריונים שהצגנו כאן ופרמטרים נוספים אחרים, וגם אז סיכוייכם לבחור בקרן מנצחת לא יהיו גבוהים. אם אין ברצונכם לבצע את עבודת המחקר המתישה הזו, ייתכן והדבר הנבון ביותר יהיה פשוט להשקיע בתעודות סל. במקרה כזה, לבטח לא תנצחו את המדד, אך תשיגו תשואה גבוהה יותר ממרבית הקרנות בשוק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X