התיק של ינון

ההייפ סביב מניות הקנאביס – מוצדק או לא?

27/02/2019 • ינון אריאלי
ההייפ סביב מניות הקנאביס – מוצדק או לא?

בקצרה: רוב מניות הקנאביס נסחרות בתמחור חלל, אבל אחרי שהעסק יתקרר אפשר יהיה לעשות מזה כסף על ידי בחירת מניות בודדות בעצמנו או באמצעות תעודות סל.

לפני כחצי שנה דיווחו כלי התקשורת בישראל על כך שראש הממשלה לשעבר אהוד ברק מונה ליו”ר חברת אינטרקיור במשרה חלקית. כמובן שהכותרות התמקדו בנושא שכרו החודשי והאופציות שקיבל, אבל בין השורות הסתתרה מציאות חדשה – שוק הקנאביס הוא אחד התחומים שצומחים במהירות מסחררת והחומר, בין אם לשימוש רפואי ובין אם לשימוש אישי, הופך לגיטימי וחוקי במדינות רבות ואת הדלת פותחים לו בין השאר אישי ציבור בולטים.

מאז שברק הצטרף לחברה נסקה המניה במאות אחוזים לשווי של מעל מיליארד שקל. בהחלט עלייה יוצאת דופן, אבל זה בסך הכול צעד קטן לעומת הזינוק העצום של חברת הקנאביס הקנדית טילריי (Tilray) שבחודשיים הראשונים לאחר הנפקתה זינקה ב-1600%. אלה רק שתי דוגמאות עכשוויות שמדגימות את ההתלהבות של המשקיעים מהתחום. זה לא מפתיע לאור ההערכות ששוק הקנאביס החוקי צפוי לשלש את גודלו, ממכירות של 9.5 מיליארד דולר היום לכ-32 מיליארד דולר ב-2022.

מקור: investopedia

מדוע פתאום הקנאביס כל כך מושך את המשקיעים?

הכרת התכונות המרפאות של החומר הפעיל בקנאביס ידועות כבר שנים, אבל לאחרונה החלה לגליזציה של מריחואנה במדינות רבות בעולם, לא רק לצרכים רפואיים אלא גם לשימוש אישי. בארה”ב, שבה שוק הקנאביס הוא הגדול בעולם, החומר מותר לשימוש אישי כבר ב-10 מדינות והקנאביס הרפואי חוקי ב-33 מדינות. אמסטרדם לא לבד – הקנאביס לשימוש אישי נחשב חוקי גם בקנדה, אורוגוואי, דרום אפריקה ועוד. בנוסף, במדינות רבות בעולם קיימת מדיניות אי הפללה לגביו. המשמעות ברורה: העולם הופך את הקנאביס ללגיטימי יותר גם מבחינת החוק, כך שיותר ויותר אנשים מורשים לצרוך אותו ללא חשש.

צמח המריחואנה מכיל יותר מ-100 כימיקלים שונים הנקראים קנבינואידים. לכל אחד יש השפעה שונה על הגוף. שני הקנבינואידים העיקריים הינם THC, החומר הפסיכו-אקטיבי העיקרי בצמח שנחשב למרגיע וגורם להתרוממות רוח ותחושת רעב, ו-CBD, שלו תכונות רפואיות שונות ומגוונות. קנאביס רפואי ניתן במינון שמתאים למבנה הגוף ומאפייניו של המטופל, בשונה מקנאביס הנמכר לשימוש עצמי, שבו רכיב ה-THC רב יותר וכמותו אינה מותנית בהתאמה לגוף הצרכן. בשנים האחרונות קמו עשרות חברות המנסות לייצר תרופות למגוון מחלות וכאבים על ידי התאמת הרכיבים השונים בקנאביס. אם הן יצליחו בכך, יהיה מדובר במהפכה של ממש בתחום התרופות בעולם. כשתחום כלשהו נמצא בצמיחה כה חזקה ויש פוטנציאל ממשי למהפכה, המשקיעים רוצים להיות שם וזאת הסיבה לפריחה של מניות הקנאביס.

מי החברות המובילות בתחום בארץ ובעולם?

בישראל הקנאביס הרפואי חוקי ולאחרונה הוחלט על שינוי מדיניות ההפללה של משתמשים בקנאביס לצריכה עצמית. בינואר 2019 הצטרפה ישראל למגמה העולמית, כשהממשלה אישרה את התוכנית לייצוא קנאביס רפואי ופתחה את השוק העולמי ליצרנים ישראלים. ההערכה היא שייצוא הקנאביס הרפואי יכניס מיליארדי שקלים למדינה, יסייע לחקלאים וכמובן יסייע לחולים הזקוקים לו. כן, ענף חקלאי חדש נולד בארץ.

רוב חברות הקנאביס בישראל עוסקות בגידול הצמח עצמו ומכירתו ובין השמות הבולטים אפשר למצוא את חברת תיקון עולם וחברת שאיפה לחיים (BOL) המספקות קנאביס רפואי בישראל,  וכן את החברות הציבוריות אינטרקיור, טוגדר, קנביט, קאנשור ורבות נוספות הנמצאות בתחילת דרכן בתחום הקנאביס. בעולם התחום נשלט על ידי קנדה, שבה קנאביס חוקי לגידול, לשימוש ולמחקר ואפשר למצוא ענקיות דוגמת אורורה, קאנופי, טילריי ואפרייה, הנסחרות בשוויים של מאות מיליוני דולרים ואפילו מיליארדים.

האם מדובר בבועה?

הלגליזציה ברחבי העולם, הפיתוחים השונים בתחום הרפואי והנסיקה של מניות החברות בתחום מעלה את השאלה האם מדובר בבועה. אין ספק שהתחום מעניין ויהיו חברות שיצליחו להגשים את החלום, אבל כמו תמיד, רוב החברות יישארו קטנות ולא יגיעו לרווחיות מספקת. ככל שתגדל הלגליזציה תגדל גם התחרות בתחום והמחירים ירדו, כך שהמגדלים יצטרכו להסתפק ברווחיות נמוכה בהרבה מזו שהם מעריכים היום. החברות שעוסקות בפיתוח תרופות נראות מעניינות יותר ומשם יגיעו המרוויחות הגדולות בתחום, אבל כידוע זה מצריך השקעה כספית הרבה יותר גדולה בפיתוח והסיכון והזמן עד שמגיעים למכירות ולרווחים ארוך למדי.

המצב הנוכחי מזכיר קצת את בועט הדוט.קום סביב שנת 2000. גם אז היו הרבה חברות שלא הציגו מכירות ובוודאי שלא רווחים, ולמרות זאת הנהירה של המשקיעים אליהן דחפה אותן לשוויים מופרזים. ההבדל הוא שקנאביס קל יחסית לגדל ויש אליו ביקוש אמיתי ומשמעותי, וביחד עם מגמת הלגליזציה ההולכת ומתרחבת בעולם, זה הופך את התחום למעניין מאוד להשקעה אבל עם הזהירות המתבקשת.

במילים אחרות, נראה שהתמחור הנוכחי של רוב המניות במגזר גבוה מידי ומגלם חלום, שעבור רובן לא יתגשם. מצד שני, אסור להתעלם מהתחום ולאחר שתהיה התקררות מסוימת במחירים כדאי יהיה להקצות גם לו מקום בתיק ההשקעות.

תכל’ס, איך להשקיע בתחום הקנאביס?

אם בכל זאת אתם רוצים להשקיע בתחום הקנאביס כבר עתה, ההיגיון אומר להיחשף דרך סל של חברות שנראות לכם המבטיחות ביותר לטווח הארוך. למרבה הפלא, יש רק תעודות סל בודדות בתחום, למשל ETFMG Alternative Harvest ETF, שהיא תעודת הסל הגדולה ביותר בתחום, AdvisorShares Vice ETF ו- Global X Fertilizers/Potash ETF, שהן תעודות קטנות וצעירות, ובישראל איביאיי השיקו לאחרונה קרן מחקה (אי.בי.אי. מחקה Solactive North American Cannabis) העוקבת אחר חברות מהתחום בצפון אמריקה. מי שמעדיף לבנות את הסל בעצמו, לדעתי עדיף שיהיה בו ייצוג של חברות בכל שרשרת הערך החל מהמגדלים, דרך חברות פיתוח המוצרים החדשים וכלה בחברות התרופות שיהיו מעורבות במכירות המוצרים הסופיים.

שורה תחתונה, לא כדאי להתעלם מתחום הקנאביס כי הוא אכן יחולל מהפכה בעולם בעתיד. מצד שני, כמו בכל השקעה אחרת, הרווח או ההפסד שלכם ייקבע על בסיס המחיר שבו תקנו את המניה. ברוב המקרים עדיף לקנות חברות בשלות יותר שיש סיכוי גבוה יותר שהחלום שלהן יהפוך לדולרים, גם על חשבון פספוס של כמה אחוזי תשואה. לחברות בתחום הקנאביס יש עוד עשרות שנים של צמיחה לפניהן, ולכן לא צריך לרוץ לקנות עכשיו. יהיו עוד מספיק משברים והזדמנויות בדרך, שיאפשרו לקנות אותן במחירים אטרקטיביים בהרבה מאלו שהשוק מציע לנו היום.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X