התיק של ינון

החיסון לקורונה מתקרב – האם למניות יש עוד דלק לטפס?

10/11/2020 • ינון אריאלי
החיסון לקורונה מתקרב – האם למניות יש עוד דלק לטפס?

ביידן או פייזר – מה מטיס את המניות למעלה?

לא יכולתי לבקש מתנת יומולדת טובה יותר מהטיסה המטורפת אתמול של השוק למעלה!

למעשה, ארבעת ימי המסחר האחרונים היו בין הטובים ביותר שהיו בשוק המניות האמריקני מאז ומעולם. זו עוד הוכחה מדוע חייבים להיות מושקעים בשוק המניות ברציפות ולא לנסות לתזמן אותו.

אחת הסיבות לחגיגה היא כמובן הניצחון של ביידן בבחירות לנשיאות בארה”ב. בניגוד לטרמאפ, ביידן מביא איתו רוח חדשה של מהלכים שקולים, תמיכה באיכות הסביבה, אג’נדה מתפשרת יותר של ארה”ב מול שאר העולם (כולל סין), והציבור האמריקני היה צריך את זה אחרי 4 שנים “אגרסיביות” תחת ניהולו של טראמפ. גם המשקיעים כנראה אוהבים את זה, וזה בא לידי ביטוי במגמה החיובית החזקה בשבוע שעבר.

וגם החיסון לקורונה נראה קרוב מתמיד…

אתמול גם התבשרנו כי חברת התרופות פייזר, ביחד עם חברת הביוטכנולוגיה BioNTech הגרמנית, הכריזו כי החיסון שפיתחו שתי החברות יעיל בשיעור של 90% בקרב הנבדקים שקיבלו אותו בהשוואה לקבוצת הפלסבו. הנתונים של פייזר מתבססים על שלב 3 בניסויים הקליניים (השלב האחרון לפני אישור ה-FDA) שבוצע על קרוב ל-44 אלף איש שלא נדבקו בקורונה לפני כן.

החיסון פותח בטכנולוגיה מתקדמת ופועל על מרכיב מסוים בגרעין התא (mRNA), והוא ניתן באמצעות שתי זריקות במרווח של 28 ימים זו מזו. כשבוע לאחר הזריקה השנייה, דיווחה פייזר כי המחוסנים הראו שיעור הגנה של 90%. הניסוי יימשך עד שיהיו 164 נדבקים, כדי להוכיח עמידה בדרישות המחמירות של ה-FDA.

שיתוף הפעולה האמריקני-גרמני הזה הוא חדשות טובות לאזרחי שתי המדינות, שיהיו הראשונים לקבל את החיסון. עם זאת, בפייזר הצהירו כי אם יאושר החיסון תהיה להם היכולת לייצר כמות גדולה מאוד ממנו תוך פרק זמן קצר יחסית, ולכן גם בשאר העולם ייהנו מהחיסון, כולל בישראל, למרות שנכון לעכשיו אין לישראל הסכם עם פייזר (רק עם מודרנה וארקטורוס).

אגב, יש עוד אתגר לא קטן בפני העולם והוא שינוע ואחסון החיסון בטמפרטורה נמוכה למדי של מינוס 70 מעלות צלזיוס. הובלת כמויות גדולות של חיסונים במטוסי מטען בטמפרטורה כזו מחייבת מקררי ענק חזקים במיוחד, וכרגע אין ממש מקררים כאלו. גם לאחר ההובלה חייבים לאחסן את החיסונים במקררים במרפאות השונות ברחבי המדינה, וגם זה אתגר לא מבוטל שיצטרכו לפתור.

חשוב להדגיש שפייזר אינה היחידה במירוץ למציאת חיסון לקורונה. נכון להיום נמצאים בניסוי שלב שלוש 11 חיסונים שונים. ביניהם החיסון של מודרנה, של אסטרהזניקה ואוניברסיטת אוקספורד, החיסונים הסיניים סינובק וסינופארם, החיסון של ג’ונסון אנד ג’ונסון, והחיסון ספוטניק 5 של הרוסים. חלקם כבר ניתנים לאזרחי המדינות המפתחות אותן.

האם החיסון של פייזר מבשר על תום תקופת הקורונה והסגרים בעולם?

הפרסום של פייזר הוביל אתמול לזינוק חד במיוחד בשווקים, בעיקר בקרב מניות החברות שנפגעו מהקורונה ומהסגר כמו חברות תעופה, תיירות, מלונאות ואחרות. גם המניות בתיק שלי נהנו מאוד מהעלייה הזו.

היו גם מעט מניות שירדו אתמול, חלקן אפילו בחדות, ואפשר לחלק אותן לשני סוגים:

1. חברות שהיה להן יתרון זמני בתקופת הקורונה, יתרון שיצטמצם מאוד לאחר החזרה לשגרת חיים רגילה. דוגמאות לחברות כאלו הן נטפליקס, אמזון, הום דיפוט, פייפאל ועוד. כשכולנו נחזור לעבודה ולשגרה ונהיה פחות בבית, גם נקנה פחות באינטרנט, נשפץ פחות את הבית וכיו”ב, ולכן הרוח הגבית החזקה שקיבלו החברות האלו בתקופת הסגר תדעך.

2. חברות ענק, שהמשקיעים חוששים שבעידן ביידן הן יוגבלו במידה כזו או אחרת ויאלצו לשלם יותר מיסים. להערכתי, ואני לא היחיד שחושב כך, גם אם ביידן וחבריו בממשל יצליחו להקשות על על החברות בכלים רגולטורים כלשהם, חברות הענק כמו גוגל, פייסבוק, אמזון ושות’, ימשיכו לשמור על ההגמוניה שלהן בתחומן ולצמוח בשיעור משמעותי בשנים הקרובות. החברות האלו כבר גדולות ועשירות מספיק כדי להתמודד מול כל איום, גם מטעם ממשלת ארה”ב.

למרות האופוריה שהביאה הבשורה של פייזר, חברות רבות נפגעו מהסגרים ויש מיליוני מובטלים ברחבי העולם, כך שההתאוששות הכלכלית האמיתית לא תתרחש בן לילה. זה ייקח זמן. עדיין, בסביבת ריבית אפס שוק האג”ח ימשיך להיות לא אטרקטיבי והמניות ישארו “המשחק היחיד בעיר”, ולכן ואני ממשיך להיות אופטימי לגבי השווקים.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X