התיק של ינון

כסף גדל על העצים – מניות עץ אטרקטיביות

11/05/2012 • ינון אריאלי

תעיפו רגע מבט סביבכם – כמה מוצרים המורכבים מעץ אתם רואים? הרבה. לא מפתיע אם כן כי העץ היא אחת מהסחורות הבסיסיות הנפוצות ביותר בעולם. מלבד הפריטים המעובדים המיוצרים מעץ, לעץ שימושים מסחריים רבים נוספים כגון חומר הגלם לייצור נייר, קרטון וחומרי אריזה אחרים. בשנים האחרונות, משמש העץ גם כאחד מחומרי הגלם היעילים לייצור דלק חלופי.

העובדה שהעץ הוא אחד מאבני הבניין של תעשיית הבניה ושיפוץ הבתים בארה”ב, מגדילה את התלות של מחירו במצבה של תעשיית הבניה. לאור זאת, זה לא מפתיע שהמשבר החמור בתחום הדיור בארה”ב דחף את מחירי העץ כלפי מטה. גם הירידה בתצרוכת הנייר בעולם בעקבות השינויים הטכנולוגיים וההקפדה הגדולה יותר על איכות הסביבה, מצמצמת את הביקוש לעץ. זה הוביל את מחיר העץ לצלול מרמה של 400 סנט לרגל (feet) ב- 2005 לפחות מ- 150 סנט לרגל ב- 2009 – שפל היסטורי של 30 שנה. הירידה התלולה הזו הובילה לפשיטות רגל נרחבות בתעשיית העץ. בתי חרושת רבים נסגרו ומלאים שלמים נמכרו במחירים מצחיקים.

באותה תקופה הצעתי להסתכל על החוזים העתידיים של העץ ועל חברות מהמגזר כהשקעה אטרקטיבית. נכון שמגזר הנדל”ן האמריקני שבק חיים ב- 2008, אולם בתחילת 2009 התרחשו שני תהליכים חיוביים עבור מחיר העץ: סין החלה לרכוש כמויות נכבדות של תוצרת עץ מעובד מהמערב, ורוסיה – אחת מיצואניות העץ הגדולות בעולם, העלתה את המס על ייצוא מוצרי העץ, מה שהקטין את ייצוא העץ מהמדינה. לאור זאת, היה הגיוני שמחיר העץ יתקן למעלה בהמשך הדרך.

וזה באמת מה שקרה. מחירו של העץ כמעט הוכפל מאז 2009 ועומד היום על כ- 290 סנט לרגל. מה שכן, הסחירות הנמוכה יחסית בחוזים על העץ מובילה לתנודתיות רבה מידי ולקושי לסחור בהם, ולכן ההשקעה במניות של חברות הפועלות בתחום עדיפה לדעתי.

כמו מחיר העץ, גם השקעה במניות של חברות במגזר הייתה משתלמת בשנים האחרונות. מניות של החברות הגדולות בענף כמו (Rayonier (RYN ו- (Universal Forest Products (UFPI הניבו תשואות דו-ספרתיות מאז 2009. אבל, לא כל המניות במגזר הגיבו בצורה מספקת לעליית מחיר העץ ולשיפור בתוצאות הפעילות שנגזרו ממנו ומהעלייה בביקושים. ככל ששוק הבניה האמריקני יראה התאוששות משמעותית יותר, זה יסייע למניות האלו לתקן את העיוות שנוצר בשנים האחרונות.

לפני הדוגמאות למניות כאלו, רק רציתי לציין את שתי תעודות הסל האמריקניות העוקבות אחר מדד המורכב מחברות העוסקות בכריית עצים ובעיבוד חומר הגלם: (Claymore Beacon Global Timber Index (CUT, והתעודה (iShares S&P Gbal Tiber & Fortry Ind Fud (WOOD. לשתיהן החזקות בחברות רבות דומות, ולכן הן מתנהגות בצורה דומה רוב הזמן. שתיהן יכולות להוות תחליף יעיל עבור אלו מכם שמעוניינים לקבל חשיפה לתחום מבלי לרכוש מניות בודדות.

ונחזור לשתי מניות מעניינות במגזר, ולמרבה הפלא מדובר בשתי השחקניות הגדולות ביותר בענף: (Weyerhaeuser (WY ו- (Plum Creek Timber (PCL. הראשונה, (Plum Creek Timber (PCL, היא קרן ריט (REIT) המחזיקה שטחי עצים בגודל 6.6 אקר (קצת יותר משטחה של מדינת ישראל) ב- 19 מדינות ברחבי ארה”ב ומייצרת מוצרי עץ מגוונים. הכנסות החברה נפגעו בשנים האחרונות בעקבות התדרדרות מצב הנדל”ן בארה”ב והירידה בדרישה למוצרי עץ. ולמרות זאת, החברה הצליחה לשמור על שורת רווח נקי דומה לאורך אותה תקופה ותזרים מזומנים חיובי מהפעילות העסקית שלה. החברה גם מחלקת דיבידנדים יפים, מה שתורגם לתשואת דיבידנד של 4.3% בשנה האחרונה. עם השיפור בפעילות הנדל”ן בארה”ב, סביר להניח שנראה גידול בתזרים, צמצום של החוב וכנראה שגם עלייה בדיבידנדים שיחולקו.

המניה השנייה היא (Weyerhaeuser (WY, אחת ממגדלות העצים המובילות בארה”ב, המייצרת מוצרי עץ ונייר בארה”ב ובעולם, ופועלת גם בתחום הנדל”ן בארה”ב. המדובר בחברה החולשת על יותר מ- 20 מיליון אקרים (פי 4 משטח מדינת ישראל) ומייצרת כמויות אדירות של מוצרי עץ.

למרות שהיום היא נסחרת לפי שווי שוק גדול של כ- 10.7 מיליארד דולר, מדהים לראות שב- 2007 היא הייתה שווה יותר מפי 4 משוויה הנוכחי. מאז, החברה חוותה אמנם ירידה משמעותית בהכנסות וברווחיות, אולם יש לי הרגשה שהירידה במחיר הייתה חדה מידי. בניגוד למקרה של Plum Creek, כאן מדובר בחברה הנשענת על חוב הרבה יותר גדול לזמן ארוך. בצד החיובי, היא מציגה צמיחה בהכנסות בשנתיים האחרונות למרות ששוק הדיור בארה”ב ממשיך להיראות עגום למדי. להערכתי, השרידות הזו ויתרון הגודל ישחקו לטובתה כשהנדל”ן האמריקני יתחיל לחזור לפסים חיוביים יותר.

סביר להניח שהיא לא תשוב להציג את רמת ההכנסות כמו זו שהייתה לה לפני 3-4 שנים, אולם מספיקה לה צמיחה מתונה יחסית בשנים הקרובות בשביל להצדיק מחיר מניה גבוה יותר מהנוכחי. נוסף על כך, בתחילת 2010 הפכה החברה לקרן ריט, כך שיש סיכוי טוב שנמשיך לראות גם אותה מחלקת דיבידנדים עם תשואת דיבידנד של כ- 3% כמו שהיה בשנה האחרונה.

* * *

לדאבוני, תקנות הייעוץ הכללי החדשות של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה, ולכן אם יש לכם שאלות אתם מוזמנים לכתוב לי לאימייל yinon@bursa4u.com . הדברים מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה בניירות ערך ו/או מכשירים פיננסיים אחרים. הדברים אינם מהווים תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה בהם שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד. לכותב אין רישיון ייעוץ השקעות והוא לא מחזיק אף אחד מהניירות שהוזכרו.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X