התיק של ינון

המדריך למשקיע המתחיל – במה לא להשקיע (3)

המדריך למשקיע המתחיל – במה לא להשקיע (3)

לפני שאנו מתחילים לתרגל שיעורי נהיגה ברכב, אנו חייבים לעבור את מבחן חוקי התנועה התיאורטי, בו לומדים מהם חוקי התנועה הנכונים ומה מותר ומה אסור לנו לעשות כאשר אנחנו על הכביש. כך קובע החוק. בשוק ההון לעומת זאת, אין חוק כזה. הרשות לניירות ערך לעולם לא תחייב אתכם לעבור מבחן תיאורטי כלשהו לפני שתתחילו להשקיע ואיש גם לא יעניש אתכם אם תבצעו שגיאות שיובילו להפסדים. אי לכך, חשוב מאוד שלא רק תדעו כיצד להשקיע, אלא גם תכירו את רכיבי ההשקעה ושיטות ההשקעה שאינם צפויים להוביל אתכם להשגת רווחים בטווח הארוך על סמך ההיסטוריה ארוכת השנים של שוק ההון.

מידי יום תתקלו במודעות ופרסומים רבים לרכיבים אלו, שעל פי הפרסום צפויים להניב לכם תשואות גבוהות בהרבה מאלו שנציג לכם במדריך הנוכחי ותוך פרקי זמן קצרים ביותר. חלק לא מבוטל מהמשקיעים נופלים מעת לעת לפח שטומנת להם תאוות הבצע האנושית ובוחרים בכל זאת להשקיע ברכיבים מסוכנים אלו, למרות שהם יודעים כי ברוב המוחלט של המקרים שימוש בהם יוביל לכישלון ולהפסדים כואבים. אי לכך, אנחנו היינו מעדיפים שתמנעו משימוש ברכיבי ההשקעה ושיטות ההשקעה הבאות:

  • מסחר תוך יומי (Day Trading)
  • אופציות לטווח קצר
  • מניות הנסחרות במחיר של עשרות אגורות או סנטים בודדים
  • חוזים עתידיים
  • מסחר במטבעות
  • השקעה בכספי אשראי בשיעור גדול מידי

בעולם אידאלי, הייתם יכולים פשוט להתעלם מהרכיבים הללו. אולם, לצערנו, במהלך שנות ההשקעה שלכם תתקלו באינספור מודעות פרסום המעודדות להשקעה בהם. אתם תתקלו בהם כמעט בכל אתר פיננסי או חדשותי אליו תכנסו (פרט ל- Bursa4U, אנחנו לעולם לא נציג לכם אותם כרכיבי השקעה נבונים). אתם תשמעו עליהם מחברים ומכרים שהתנסו בהם ועשויים לספר לכם על הצלחותיהם המזהירות. אתם גם תקראו שיחות של משקיעים בפורומים השונים המסבירים לכם מדוע השיטות והרכיבים הללו דווקא כן אטרקטביים להשקעה.

למשל, יספרו לכם שאם תשקיעו במטבע חוץ או באופציות לטווח קצר תוכלו להשיג תשואות של מאות אחוזים ויותר תוך פרק זמן קצר מאוד. מה שלא יספרו לכם הוא שאין כל אפשרות לחזות כיצד יתנהג מטבע מסויים או אופציה של מניה או מדד מסויים לאורך תקופה קצרה בלבד.

יאמרו לכם, “עזבו אתכם מהשקעה לטווח ארוך. האם אתם רוצים להיות עשירים רק בעוד 15 שנה? במסחר תוך יומי תוכלו להתעשר תוך מספר שבועות או לכל היותר מספר חודשים!”. מה שלא יאמרו לכם, הוא שמספר הסוחרים שהתעשרו ממסחר תוך יומי הוא זעום מאוד (אם בכלל קיימים כאלו). הרוב המוחלט של הסוחרים הללו הפסידו את מרבית כספם ונעלמו מהשוק.

ייתכן שהברוקר שלכם יציע לכם לסחור באשראי, כלומר הוא יציע לכם ללוות ממנו כסף על מנת שתוכלו להשקיע בסכומים גדולים יותר. כמובן שתצטרכו להחזיר לו את ההלוואה בתוספת ריבית, “אבל כמה כבר הריבית? 7%, 10%, שטויות אתם תרוויחו תשואות של 50% ויותר, לכן כדאי לכם לקחת את ההלוואה”, הוא יאמר לכם. אבל, הוא לא יגלה לכם שרוב המשקיעים משיגים תשואה שנתית נמוכה מ- 10% ואף נמוכה מ- 7%, ולכן מרבית הסיכויים שכל הרווחים שתניב ההשקעה שלכם ילכו בעצם לברוקר שלכם לצורך החזר ההלוואה.

יהיו גם כאלו שיגידו לכם: “תראו את המניה הזאת, היא נסחרת במחיר של 10 אגורות בלבד, היא ממש זולה וכדאי לקנות אותה עכשיו. אפילו אם היא תעלה בכמה אגורות בלבד הרווח שלכם יהיה עצום!”. מה שלא יאמרו לכם, הוא שבמרבית המקרים מניות הנסחרות במחירים נמוכים כאלו הן מניות בעלות סיכון גדול מאוד. בדרך כלל מניות אינן מגיעות למחיר כה נמוך סתם כך. במקרים רבים, הסיבה לכך נעוצה בעובדה שהחברה דווקא אינה אטרקטיבית להשקעה. לרוב היא לא תהיה רווחית ולעיתים היא אף תמצא על סף פשיטת רגל. על כן, הסיכוי שתרוויחו מהשקעה בבורסה במניות כאלו הוא אפסי.

מה השורה התחתונה

כמו שמבחן התיאוריה מלמד אתכם את הדברים האסורים בכביש, כמו חציית קו אדום, שאם תעשו אותם אתם מסתכנים באיבוד חייכם, גם אנחנו רוצים כבר מההתחלה להזהיר אתכם מהאלמנטים בשוק ההון שעלולים לגרום לכם לאבד את כספכם. שימוש באלמנטים הללו אינו מוגדר כהשקעה על פי הגדרתה, אלא יותר כהימור. כמו בקזינו, ייתכן שיתמזל מזלכם במקרה אחד או שניים ותגרפו רווח לא משמעותי לטווח קצר בלבד, אך שימוש ברכיבי השקעה אלו בוודאי אינו צפוי להניב לכם רווחים בטווח הארוך.

חשוב להבין כי בשוק ההון אין קיצורי דרך ולא ניתן להתעשר משימוש ברכיבי או שיטות השקעה כלשהם בתוך פרקי זמן קצרים בלבד כפי שמבטיחים רכיבי ההשקעה המסוכנים שציינו קודם לכן. בחינה של אסטרטגיות ההשקעה של המשקיעים המצליחים והעשירים ביותר בעולם מוכיחה זאת, ומלמדת כי הם משקיעים בעקביות ובזהירות לאורך שנים רבות מאוד תוך המנעות מהשקעה ברכיבים שהוזכרו קודם לכן. השתדלו גם אתם לנהוג כך ולהשקיע בחכמה ובאחריות.

בשיעור הבא: כמה אפשר להרוויח בשוק ההון?

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • מסחר יומי  29/05/2011

    מה שכתבת על מסחר יומי אנשים עוד יאמינו לך אף אחד לא אמר שאם כל אחד ייכנס למסחר יומי הוא התעשר אל דבר שטיות עשה טובה הרבה מאוד אנשים שעוסקים במסחר יומי בהשקעה של מאה אלף עשו 2000 שקל ביום

  • רונן ק  29/05/2011

    “מסחר יומי” – יש הרבה מאוד אנשים נוסעים 150 קמ”ש בכבישי ארצנו ומגיעים הבייתה כל יום. יש הרבה מאוד אנשים שנוהגים בשכרות ומגיעים כל יום הביתה בשלום. זה שיש אנשים ש”שורדים” מעשים מסוכנים עוד לא הופך את זה לבטוח. כשאתה אומר “הרבה” אתה משתמש בדמגוגיה של אותם אנשים – האם בדקת את הנתון הזה בעצמך? כמה אנשים אתה מכיר *אישית* שמרוויחים באופן עקבי ולאורך זמן בשיטות הללו? מה זה “הרבה” – האם זה מספר אבסולוטי (500 אנשים) או שאתה יכול להצביע על אחוזים מהמשקיעים האלה שבאמת שורדים לאורך זמן?

    אני לא בא להגיד מה טוב ומה לא, מה בטוח ומה לא – אני פשוט חושב שהדמגוגיה שלך ושל שאר מיני סוחרים היא גרועה בהרבה מהדמגוגיה של הצד השני…

  • ינון אריאלי  29/05/2011

    היי רונן,
    זאת בדיוק הכוונה בעמוד הזה – להדגיש כי איני מכיר סוחרים שהתעשרו ממסחר קצר טווח או מרכיבי המסחר המוצגים כאן, ולכן המלצתי היא להתרחק מהם.

  • רונן ק  29/05/2011

    אני הבנתי, בסה”כ הגבתי לבחור שמעליי :) אהבתי את הפוסט אגב. כמו הרבה דברים בחיים (והרבה ספרים שנכתבו בנושא), צריך להבין קודם כל מה לא לעשות.

  • אלעד  09/09/2020

    אשמח להמלצות לגבי ספרים למשקיע המתחיל. תודה.

    • ינון אריאלי  10/09/2020

      תתחיל מ:
      Stocks for the Long Run – Jeremy Siegel
      המשקיע הנבון

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X