התיק של ינון

המדריך למשקיע המתלבט

08/04/2010 • ינון אריאלי

בשבועות האחרונים אני נתקל ביותר ויותר כותרות בסגנון “בית השקעות א’ אומר שהשוק ימשיך לטפס, ומנגד, בית השקעות ב’ סבור דווקא שהשוק יקר וכדאי למכור”. אם מנהלי ההשקעות המנוסים והמקצועיים מבולבלים, אין זה מפתיע שאני מקבל מספר מיילים יומיים עם שאלות בנוסח “מה לעשות עכשיו – למכור או לקנות עוד?”.

הכלכלה הישראלית נמצאת במצב טוב ממרבית המדינות בעולם, ולכן יש הצדקה מסוימת להתנהגות שוק המניות שלנו. יחד עם זאת, ישראל אינה בועה כלכלית והחברות הגדולות שלנו משיגות את מרבית הכנסותיהן בחו”ל, ולכן במוקדם או במאוחר הבורסה התל-אביבית הקטנה שלנו תהיה חייבת להתיישר עם שאר הבורסות בעולם. אין לי, כמו לאף אחד אחר, אפשרות לחזות מתי זה יקרה, ולכן אופן הפעולה שלכם תלוי בעיקר באסטרטגיית ההשקעה שלכם.

משקיעי קנה והחזק (Buy and Hold): אלו הרוכשים רק מניות של חברות יציבות, בעלות יתרון תחרותי, כאלו המחלקות דיבידנדים קבועים, אשר נסחרות בהנחה מסוימת מתחת למחיר האמיתי שלהן. היום, לא תמצאו חברות ישראליות כאלו כלל, משום שמרביתן נסחרות בתמחור מלא.

מה לעשות? אם אתם כבר מחזיקים מניות כאלו, המשיכו להחזיק. באשר למניות חדשות, אתם לא חייבים לחכות למפולת כמו שהייתה ב- 2008, אבל תצטרכו להמתין לפחות לאירוע כלכלי שלילי כלשהו שיוריד את מחירי המניות הללו בלפחות 10-15% בשביל להיכנס במחירים סבירים יותר.

משקיעי המנה החודשית הקבועה (Dollar cost averaging): אם אתם נמנים על קבוצה זו, אתם רוכשים יחידות נוספות מתעודות הסל או מהקרנות המחקות שאתם מחזיקים בסכום תקופתי (חודשי למשל) קבוע. לא סתם אני מכנה את השיטה הזו “שיטת הצלף העיוור”, משום שהשיטה תעבוד רק אם תמשיכו ברכישות הנוספות שלכם בעיניים עצומות ללא קשר למצבו, או לרמת תמחורו של השוק.

מה לעשות? המשיכו להשקיע מידי חודש כרגיל גם אם נדמה לכם שהשוק בשיא. אם יהיו ירידות, חלק מההשקעה יאבד מערכו, אבל תרכשו יחידות גם במחירים נמוכים יותר והם יעבירו אתכם לרווח כולל.

מתזמני השוק: אי אפשר לתזמן את השוק. זאת עובדה. יחד עם זאת, האינדיקאטורים שאני מסתכל עליהם (תוכלו לראות אותם בכתבות שלי מהשבועות הקודמים), מלמדים אותי שהשוק הישראלי אמנם אינו יקר מידי עדיין, אבל בוודאי אינו זול. לכן, זאת לא נראית נקודת כניסה טובה לשוק המניות הישראלי עבור אלו מכם שנמצאים בחוץ.

אם אתם כבר עמוק בפנים ומתלבטים כיצד לנהוג, הדבר החכם ביותר שאני יכול לומר לכם הוא לצטט את התשובה של הכלכלן והספקולנט האמריקאי ברנרד ברוך, כשנשאל כיצד הצליח להרוויח כסף בבורסה: “איך עשיתי זאת? פשוט מאוד. בכל פעם מכרתי את ההשקעות שלי מוקדם מדי”.

משקיעי תיק מניות בודדות: יש היו מעט מאוד מניות ישראליות זולות. אם איתרתם כאלו ובדקתם אותן לעומק, אין סיבה שלא תרכשו אותן גם היום. אם השוק נמצא בשיא וירד מטה בעתיד הקרוב, ייתכן שמחיר המניה שרכשתם ירד. אבל, את זה אין אפשרות לחזות, ובכל מקרה אם תמתינו בסבלנות, תמכרו את המניה שרכשתם במחיר גבוה ממחיר הקניה לאחר שתעלה למחיר הנכון שלה.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X