התיק של ינון

המניות המומלצות של פרופסור פיטרוסקי

17/02/2012 • ינון אריאלי

אחת מאסטרטגיות ההשקעה הפסיביות החביבות עלי, היא שיטת הדירוג של פרופסור פיוטרוסקי. אם אתם שואלים את עצמכם האם להמשיך לקרוא, כדאי שתדעו כי על פי התוצאות שמוצגות באתר של איגוד המשקיעים האמריקניים הפרטיים, תיק מניות שנוהל לפי סט הקריטריונים של פיוטרוסקי הניב תשואה שנתית ממוצעת של 22.1% בעשור האחרון בהשוואה לכ- 1.5% שהניב מדד ה- S&P500 האמריקני.

פרופסור פיוטרוסקי התעניין בעיקר במניות בעלות מכפיל שווי מאזני (Price to Book Value) נמוך. בשביל שחברה תיסחר במכפיל כזה נמוך, היא צריכה לעבור זעזוע כלשהו שירחיק את המשקיעים ממנה לתקופת מה, וידחוף את המניה שלה למטה. כמו רבים אחרים שבחנו את המניות של חברות שכאלו, גם פיוטרוסקי גילה במהרה כי מניות אלו מצליחות להניב תשואה עודפת על השוק כשמודדים את זה לאורך תקופה של מספר שנים. פיוטרוסקי המשיך לבדוק את העניין, ומצא עובדה מעניינת נוספת: המניות שגברו על תשואת השוק, עשו זאת בהפרש גדול, והן אלו שדחפו את הממוצע למעלה, בעוד מרבית המניות דווקא הניבו תשואה נמוכה מתשואת השוק. שתי המסקנות האלו אינן מפתיעות, מה שכן, פיוטרוסקי לא נעצר ברמה התיאורטית אלא המשיך ומצא סט קריטריונים פונדמנטליים שיאפשר לו לבודד את המניות האיכותיות האלו מתוך כלל המניות שנסחרו עם מכפיל נמוך.

הוא תיאר את האסטרטגיה במאמר מעניין תחת הכותרת “השקעת ערך: הפרדת המנצחות מהמפסידות באמצעות דוחות פיננסים”. על פי השיטה, עליכם לקחת את החברות עם מכפיל שווי מאזני ב- 20% הנמוכים בשוק. כעת, תנו לכל מניה ציון בין 0 ל- 9 על סמך תשעה קריטריונים שאתר מייד. מניה העומדת בקריטריון מסוים מקבלת נקודה אחת (במקרה של שוויון בין הערך הנוכחי לזה של השנה הקודמת, המניה תקבל חצי נקודה). המניות שקיבלו ציון מצטבר של 8.5 או 9 הן המניות ששווה להסתכל עליהן. תשעת הקריטריונים הם:

1. צמיחה ברווח הנקי: רווח נקי לפני הכנסות או הוצאות מיוחדות חיובי ב- 12 החודשים האחרונים.

2. החברה יודעת לייצר תזרים מפעילותה (גודל מהימן יותר מהרווח): תזרים מזומנים מפעילות שוטפת ב- 12 החודשים האחרונים היה חיובי. שימו לב שפיוטרוסקי אינו מחסר הוצאות רכוש קבוע (בשביל לקבל את תזרים המזומנים החופשי), בעיקר משום שהוא מבין שהחברה עשויה להיות בנקודת זמן שתחייב אותה להשקיע סכומי כסף גדולים יותר ברכישת נכסים נוספים שיחזירו את הצמיחה בהכנסות.

3. חברה שיודעת להוציא את מרב הרווחיות מהנכסים שלה: תשואה על הנכסים (רווח נקי חלקי סך הנכסים) הגבוהה מזו שלפני שנה.

4. איכות רווחים גבוהה: התזרים מפעילות שוטפת צריך להיות גדול מהרווח הנקי. את התזרים קשה יותר ליפות, ולכן קריטריון זה מסייע בסינון חברות המשתמשות בטריקים חשבונאיים בדוח רווח והפסד.

5. האם החברה מצמצמת את חובותיה? תנו לה נקודה אם יחס החובות לזמן ארוך לנכסים נמוך מזה של לפני שנה.

6. יחס שוטף (נכסים שוטפים חלקי התחייבויות שוטפות) גדול מזה של לפני שנה. בודק את השינוי בהון החוזר של החברה (האם היא נזילה יותר).

7. האם החברה מדללת את המשקיעים? מספר מניות נסחרות קטן או שווה לזה של לפני שנה.

8. האם החברה מתייעלת? שולי רווח גולמי (רווח גולמי חלקי המכירות) גדולים יותר מהתקופה המקבילה אשתקד.

9. מחזור נכסים (מכירות חלקי נכסים) גדול מזה של לפני שנה. בוחן את מידת היעילות של החברה בהפעלת נכסיה.

בימים שבשגרה תתקשו למצוא חברות כאלו, אבל אם מצאתם אחת כזו בהחלט שווה לבחון אותה לעומק. כשעברתי על המניות הנסחרות בארה”ב, גיליתי להפתעתי כי ענקית התרופות פייזר (PFE) מקבלת ציון 9 מושלם. אין ספק שמדובר בחברה דפנסיבית, שיודעת להרוויח, ויכולה לחזור לצמיחה משמעותית יותר בעתיד היות ויש לה עשרות תרופות הקרובות להשלמת הניסויים הקליניים שלהן. הכנסותיה צפויות להיפגע ב- 2012 כתוצאה מפקיעת הפטנט על מספר תרופות דומיננטיות שלה, וזאת אחת הסיבות העיקריות לנפילה במחיר המניה בשנה האחרונה, אולם זה כבר מגולם במחיר הנוכחי. מצד שני, החברה הצליחה לחדור לסין ולברזיל, שני השווקים המתפתחים הגדולים ביותר בתחום הפרמצבטיקה. ויש עוד – פייזר גם מחלקת דיבידנדים יפים, המתורגמים לתשואת דיבידנד שנתית של כ- 4%.

מנית פיוטרוסקי מעניינת נוספת, של חברה קטנה ואנונימית הרבה יותר, היא (CSG Systems International (CSGS. החברה מספקת שירותי חיוב וניהול בעיקר עבור חברות הכבלים והלוויין בצפון אמריקה, המשרתות עשרות מיליוני לקוחות. עלויות החיבור של הפלטפורמות של החברה אל לקוחותיה יקרות יחסית, ולכן ללקוחות כדאי להמשיך את החוזים איתה לתקופות ארוכות. זה מאפשר לחברה, לקשור אליה את הלקוחות הקיימים, ולהמשיך לצמוח באמצעות התקשרות עם לקוחות חדשים. לאור זאת, החברה מציגה צמיחה מרשימה בשנים האחרונות, נשענת על מאזן יציב (אבל לא נטול חובות), והמניה נראית מעניינת במחיר הנוכחי.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X