התיק של ינון

הצלחת וורן באפט – שכל ולא מזל

22/01/2008 • ינון אריאלי

לאורך שנים רבות טוענים מרבית אנשי האקדמיה כי שוק ההון הוא שוק יעיל (Efficient Market). העובדה שהשוק יעיל אינה אומרת כי כל המניות תמיד מתומחרות במחיר הנכון שלהן – ייתכן כמובן כי מניות מסויימות נסחרות לעיתים במחירים נמוכים או יקרים מהמחיר האמיתי שלהן. אולם, על פי תיאורית השוק היעיל, אף משקיע אינו יכול לדעת מתי מניה מסויימת מתומחרת בזול ומתי היא מתומחרת ביוקר. אי לכך, הצלחותיהם של משקיעי ערך מפורסמים, כגון וורן באפט ואחרים, הינה מזל נטו ואינה מעידה על כישורי בחירת מניות מיוחדים.

למי שאינו מכיר, וורן באפט הינו גדול המשקיעים של כל הזמנים. הוא למד את שיטת השקעות הערך מבנג’מין גראהם, שהינו אבי שיטת השקעות הערך. על פי תיאוריית השקעות הערך, באמצעות בחינת הנתונים הפיננסים של חברה ניתן להעריך את שוויה האמיתי ועל ידי כך לדעת אם מניותיה נסחרות בזול. מניות ערך כאלו הן בדיוק המניות שוורן באפט בוחר לתיקי ההשקעות שלו. כפי שמוסבר כאן בצדק באתר, מנית ערך היא לעיתיתם מניה לא פופולרית ולכן יארך זמן עד שהשוק יכיר באיכותה של החברה ויעלה את מחיר המניה לערך הנכון. אי לכך, יש צורך להחזיקה לזמן ארוך. זהו תיאור מדוייק של שיטת השקעות הערך בה נוקט בהצלחה מרובה וורן באפט לאורך שנות השקעותיו הארוכות (תשואתו הממוצעת בכ- 60 שנות ההשקעה שלו עומדת על כ- 23%!).

למרות שהתפרסמו בעבר מספר מאמרים חלוציים בעניין, הדעה הרווחת בקרב הרוב המכריע של אנשי האקדמיה עדיין גורסת כי תיאוריית השוק היעיל הינה שרירה ונכונה. ובכל זאת, לאחרונה התפרסם מאמר מעניין מאוד המוכיח מעל לכל ספק כי הצלחתו של וורן באפט אינה מזל ונובעת מכישורי בחירת השקעות חכמה ומושכלת.

במאמר מציגים הכותבים את הנתונים ההיסטוריים המעידים כי חברת ההשקעות של וורן באפט, ברקשייר התוואי, מצליחה לנצח את השוק ב- 28 מתוך 31 השנים שבין 1976 ל- 2006. ההפרש בין תשואת ברקשייר התוואי לתשואת מדד ה- S&P500 האמריקני הוא מדהים ועומד על כ- 14.5%!

בעזרת כלי ניתוח סטטיסטיים, הכותבים מוכיחים כי אין המדובר במזל (בסבירות של 99.99%…). בנוסף, הכותבים גם מראים כי תיק המניות של וורן באפט לא היה בסיכון גבוה יותר מהסיכון הכרוך בהשקעה במדד עצמו.

נקודה מעניינת נוספת שמעלה המחקר, היא כי משקיע שהיה מחקה את השקעותיו של וורן באפט בדיוק רב (חודש לאחר פרסומן) היה משיג תשואה שנתית ממוצעת של 14.2% לאורך התקופה הארוכה הזו. היות והחזקות החברה מפורסמות מידי רבעון, אין כל קושי לעקוב אחריהן ולהעתיקן במדוייק. המחקר מראה כי למרות ששההשקעה היתה מתבצעת באיחור של מספר חודשים לאחר הפעולה האמיתית, היות והחזקותיו של וורן באפט הן ארוכות טווח, התיק היה מניב תשואה מרשימה למדי.

אלו הם ניצנים ראשונים שלא בטוח כי יובילו לשינוי מחשבתי משמעותי בקרב אנשי האקדמיה. למרות זאת, כל בר דעת מבין כי הצלחותיו של וורן באפט אינן יכולות להיות מזל והאיש הוא באמת גאון השקעות גדול.

אני באופן אישי, מקפיד לבחון את השקעותיו מידי רבעון ולעיתים מוצא שם חברות מעניינות ואטרקטיביות להשקעה. כדאי מאוד גם לכם.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X