התיק של ינון

התכונות של משקיע מצליח

רק מעטים מאיתנו נולדו עם תכונות השקעה מולדות. אפילו המשקיעים המצליחים ביותר בכל הזמנים, כמו וורן באפט, פיטר לינץ’ ואחרים, ביצעו לא מעט שגיאות לפני שעלו על המסלול הבטוח להצלחה. מרבית השגיאות שאנו מבצעים קשורות לטבע הפסיכולוגי שלנו כבני האדם – יצר החמדנות, הבטחון העצמי המופרז, אהבת ההימור, והתשוקה העזה לרווח מול הפחד הכביר מהפסד.

לאור זאת, מובן מדוע משקיעים רבים מתרכזים בצורה אובססיבית בהחזקה בודדת הנמצאת ברווח משמעותי, גם אם מרבית ההחזקות בתיק שלהם נמצאות בהפסד כואב. תסמונת אהבת הרווח מול שנאת ההפסד, ממנה סובלים משקיעים רבים, מובילה אותם להמר על סוסים מנצחים מסוכנים במקום להשקיע בחכמה בחברות יציבות, שעשויות להניב רווחים נאים. דווקא בזמנים בהם השוק נמצא בירידות, ולפני שמתחיל מחזור עליות של חמש שנים נוספות, חשוב להבין ולזכור שני מכשולים פסיכולוגיים מרכזיים, שהובילו רבים מהמשקיעים לאבד חלק נכבד מהרווחים שהשיגו במחזור העליות האחרון.

עודף בטחון עצמי –אופטימיות אינה דבר רע, אך עודף בטחון עצמי יכול להזיק לנו כמשקיעים אם נסבור כי אנו בעלי כישורים טובים יותר מאשר אחרים לזהות את חברת המייקרוסופט הבאה בתור. למרות שייתכן ואתם כשרוניים למדי, עליכם להכיר בעובדה שאינכם קוסמים או חוזי עתידות, וללא ביצוע בעבודת ניתוח של ניירות הערך אותם אתם מתכוונים לרכוש, לא יהיה לכם כל יתרון על משקיעים אחרים.

משקיעים בעלי בטחון עצמי מופרז נוטים לסחור בניירות ערך בתדירות גבוהה יותר, משום שהם סבורים שהם יודעים יותר מהמשקיע מהצד השני של פעולת המסחר. עמלות המסחר ומגרעות המיסוי של מסחר לטווח קצר, אליהם לא נכנס בכתבה זו, הם שני הגורמים המרכזיים לצמצום ערכו של תיק ההשקעות של הסוחר.

על מנת להתמודד עם מכשול עודף הבטחון העצמי בהשקעותיכם, ערכו רישום של תשואות ניירות הערך הנמצאים בתיק ההשקעות שלכם. קל מאוד לזכור מניה אחת שהניבה לכם תשואה של 50% בזמן קצר, אבל רישום מדוייק עשוי לגלות לכם כי התשואה הכוללת של התיק דווקא שלילית בטווח הארוך יותר. גם אם אתם משקיעים מנוסים, זכרו כי המשקיע מן הצד השני אינו פחות חכם או מנוסה מכם. בכדי להגדיל את הסיכויים שלכם להיות בצד המנצח, בחנו היטב ובאופן אובייקטיבי ושקול את ניירות הערך שאתם רוכשים.

עיגון (Anchoring) – משקיעים רבים רוכשים מניה ומתעגנים על המחיר שהם שילמו בעבורה או על הנתונים הפיננסים של החברה ברגע הקניה. כתוצאה מכך, במקרה שמחיר המניה יורד מטה, גם אם החברה אינה אטרקטיבית עוד, הם ימשיכו להחזיק את המניה. הם מתעגנים על הרווחים של שנה קודמת ועל מחיר הקניה של המניה, בתקווה כי היא תשוב לנקודת המחיר בה רכשו אותה. למרות שבאופן עקרוני זה יכול להתרחש, במקרים רבים זה לא יקרה, היות וההתדרדרות של העסק תורגמה לירידה במחיר המניה. לכן, ייתכן ויעברו שנים רבות עד אשר המניה תחזור למחיר בו רכשתם אותה, אם בכלל.

על מנת להמנע מהטלת עוגן שכזו, שאלו את עצמכם אחת לכמה זמן שאלה פשוטה: “בהתבסס על הנתונים הפיננסים והערכת השווי הנוכחית של החברה, האם הייתם קונים אותה כעת?”. אם התשובה חיובית, יהיה זה הגיוני מאוד להמשיך ולהחזיק את המניה. אחרת, הפנימו את העובדה כי הפסדתם קצת כסף, ואז מכרו את המניה ועברו למניה חדשה שהינה אטרקטיבית עכשיו. השקעה בשוק ההון כרוכה גם בהפסדים מידי פעם בפעם. זכרו גם כי נייר ערך שמכרתם בהפסד, יכול אפילו להועיל לכם על מנת לצמצם את גובה המס שתשלמו על רווחיכם בעתיד.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X