התיק של ינון

התרופה לתנודתיות בשוק ההון: מדריך למשקיע הנבהל

14/02/2019 • ינון אריאלי
התרופה לתנודתיות בשוק ההון: מדריך למשקיע הנבהל

השנים האחרונות התאפיינו בתנודתיות ניכרת בשוק המניות והאג”ח בישראל ובעולם וגרמו ללא מעט משקיעים לחרדות, לנדודי שינה, ואף לביצוע שינויים בתיק. דווקא מי שיקבלו החלטות שקולות ומדודות יראו תוצאות בטווח הארוך.

מדדי המניות בארה”ב ירדו במהלך 2018 ארבע פעמים בשיעור גדול מ-10%, וגם בבורסה המקומית ראינו תנודתיות רבה, שהדירה שינה מעיני המשקיעים. התנודתיות המוגברת נגרמת בעיקר בעקבות כמויות המידע האדירות שמפורסמות מידי יום לגבי הכלכלה והחברות במערכות הבורסה ובתקשורת, יחד עם הקלות והמהירות בה המשקיעים יכולים להגיב להתרחשויות באמצעות ביצוע פעולות מסחר דרך הטלפונים הניידים. לזה מתווספות חברות המסחר האלגוריתמי, שלעיתים מגיבות בצורה לא פרופורציונית להתרחשויות בעולם.

מטבע הדברים, משקיעים רבים הנחשפים לדיווחים בתקשורת על בהלה בשווקים, או כאלו שמביטים בשווי תיק ניירות הערך שלהם מתכווץ בפתאומיות, נוטים להיבהל ולבצע פעולות מהירות שנועדו להגן על חסכונותיהם. האם מכירה חפוזה שכזו במטרה להתגונן מפני המשך הירידות, אכן מצליחה להגן על כספכם? ברוב המקרים התשובה היא לא.

הסיבה היא שלאחר ירידות חדות מגיעות העליות שמתקנות אותן, וזה קורה תוך פרק זמן קצר בלבד בלי שניתן לתזמן את היציאה או הכניסה בעיתוי הנכון. גם ב-2018, בכל הפעמים בהן שוק המניות ירד בחדות, המניות תיקנו בחזרה לאותה נקודה תוך ימים בודדים. מחקר מעניין שבוצע בבריטניה ב-2014, הראה שתיקי ההשקעות שהניבו את הביצועים הטובים ביותר היו דווקא של אנשים שנפטרו, זאת משום שיורשיהם לא ביצעו בהם כל שינוי לאחר פטירת קרוביהם, גם כאשר השוק ירד או עלה. זאת ראיה נוספת לכך שהתמדה לאורך זמן היא תנאי הכרחי להשקעה מוצלחת לאורך זמן.

מדד ה-S&P500 האמריקני, שירד 20% מהשיא, כבר תיקן את מרבית הירידות בחודש ינואר בלבד. מי שברח מהשוק באמצע הירידות, יצא בהפסד ופספס את הראלי המהיר של ינואר.

התמדה בהשקעה מבלי למכור אמנם נשמעת פשוטה, אך צריך להיערך אליה בהתאם. הנה מספר עצות שיסייעו לכם לגבש אסטרטגיות השקעה מושכלת ולהתמיד בה לאורך שנים ארוכות.

בחרו מראש את הרכב תיק השקעות שמתאים לכם

חלוקה נכונה של הכסף בתיק בין מניות לאגרות חוב (משהו שנקרא Asset Allocation בשפה המקצועית), הוא אחד הדברים החשובים ביותר בשביל לצלוח את התנודתיות של שוק ההון. מניות הן כידוע תנודתיות יותר מאג”ח, ולכן  אם אתם חושבים שאתם עשויים להיבהל מתנודתיות – בחרו בתיק סולידי יותר, בעל מרכיב אג”ח גדול יותר מרכיב המניות. המשקיע הישראלי הממוצע מקצה 20% מהתיק שלו למניות ו-80% לאג”ח, כך שזה שיעור המניות שעשוי להתאים לרובכם. אחת לשנה בדקו את הרכב התיק ואזנו אותו מחדש במידת הצורך, כלומר החזירו את שיעור המניות לרמה שקבעתם בתחילת הדרך.

אל תשימו את כל הביצים בסל אחד

כולנו עושים לפעמים שגיאות בבחירת ניירות הערך לתיק שלנו ונאלצים למכור אותם בהפסד. כדי להגביל את הפגיעה בתיק, מומלץ לפזר את כספנו בין מספר מניות ממגזרים שונים, ממדינות שונות וכדומה. זכרו שפיזור גדול מידי יקטין את התרומה של המניות שכן יוסיפו שיעור ניכר לערכן, ולכן לא צריך לפזר יותר מידי. תיק מניות יעיל יכיל בין 10-20 ניירות, לא יותר ולא פחות.

בחרו אסטרטגיה אחת והתמידו בה

בחרתם לעקוב אחרי מדדים מובילים באמצעות תעודות סל? מצוין, אין סיבה לעבור למדדים אחרים רק בגלל כותרות שליליות בתקשורת או בגלל טרנד חולף סביב סקטור מסוים. מצאתם גורו השקעות שאתם סומכים עליו? התמידו במעקב אחר העצות שלו למשך תקופה ארוכה כמה שניתן. מעבר תדיר בין אסטרטגיות השקעה יפגע בתשואה שלכם.

אין פתרונות קסם

הרשת מלאה בהצעות מפתות לרווחים מהירים בשוק ההון  מסחר יומי, מסחר במטבע חוץ, ניתוח טכני של מניות, אופציות בינאריות קצרות-טווח, עסקאות ממונפות. אם זה כל כך אטרקטיבי, מדוע אנשים מוכנים ללמד אתכם אותן בשביל גרוש וחצי? ואיפה כל אלו שנהפכו למיליונרים על ידי יישום שלהן? אין כאלו. כשמשהו נשמע טוב מידי בכדי להיות אמיתי, הוא כנראה באמת לא מציאותי. התרחקו מזה.

למדו להשקיע בעצמכם

מנהל ההשקעות הטוב ביותר לכסף שלכם הוא אתם. כשאתם בוחרים מניות או אג”ח לתיק בעצמכם, אתם מכירים היטב את החברה בה אתם משקיעים ומשוכנעים שניירות הערך שלה נסחרים במחיר אטרקטיבי. זה יעזור לכם להתמיד בהשקעה לאורך שנים ולצלוח גם תקופות של ירידות בשוק. לא צריך להיות דוקטור לכלכלה, כל אחד יכול ללמוד את זה. יש אינספור אתרים באינטרנט, ספרי לימוד וגם קורסי השקעות ערך, באמצעותם תוכלו ללמוד כיצד לנתח חברות ואיך לאתר רעיונות השקעה אטרקטיביים לתיק שלכם. זה שווה את המאמץ.

המשקיעים המצליחים ביותר הם אלה שמשקיעים ברציפות לטווח ארוך. כמו שלא מומלץ להיכנס לשוק ההון עם ציפייה לרווחים מהירים, כך לא כדאי לברוח ממנו בגלל הפסדים זמניים. בחרו לעצמכם את אסטרטגיית ההשקעה שמתאימה לכם, התמידו בה, ואת התוצאות תראו על פני שנים.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X