התיק של ינון

טרנד ה-NFT שמטריף את העולם: קשקוש או הדבר הבא?

24/03/2021 • ינון אריאלי
טרנד ה-NFT שמטריף את העולם: קשקוש או הדבר הבא?

NFT של הציוץ הראשון בטוויטר, של חתול מונפש ואפילו של שיר של אילון מאסק נמכרים במיליוני דולרים. מה זה NFT והאם אפשר לעשות מזה כסף?

מנכ”ל טוויטר, ג’ק דורסי, מכר NFT (יחידת ערך דיגיטלית המקנה בעלות ביצירה) של הציוץ הראשון שלו במכירה פומבית למטרות צדקה בעבור סכום של 2.9 מיליון דולר. גם אילון מאסק, המייסד של טסלה, שמוכר כחובב חדשנות ובמיוחד של מטבעות קריפטוגרפיים, צייץ שהוא מוכר שיר בפורמט NFT, ואפילו NFT של תמונה נעה של חתול מעופף מונפש נמכרה לאספן בחצי מיליון דולר.

טרנד ה-NFT עלה לאחרונה לכותרות כאשר האמן מייק וינקלמן, המכונה ביפל (Beeple), מכר NFT של אחת מיצירותיו במחיר מטורף של 69.3 מיליון דולר, הסכום השלישי הכי גבוה בו נמכרה אי פעם יצירה במהלך חייו של אמן. מה שמעניין הוא שהמכירה של היצירה הדיגיטלית הזו בוצעה בבית המכירות היוקרתי כריסטי’ס, ורמזה שה-NFT הצליח לחדור מהשוליים למיין סטריט בעולם האומנות. זה לא עוצר בגלריות – בשנה האחרונה נמכרים שלל פריטי NFT בתחום המוסיקה, הספורט ואפילו נדל”ן וירטואלי.

מה זה לעזאזל NFT?

NFT הם ראשי תיבות של Non-fungible token, או בשפה המקצועית אסימון חסר-תחליף, שזו שיטה להעניק לאדם בעלות על יצירה דיגיטלית. כלומר, אתם לא קונים את היצירה עצמה, אולי היא אפילו כבר לא קיימת, אלא רק את הבעלות עליה.

מתן הבעלות מבוסס על טכנולוגיית בלוקצ’יין, בדומה לזו שיוצרת מטבעות קריפטו כמו ביטקוין או את’ריום, אבל ההבדל הוא שכל NFT הוא ייחודי. בשפה ציורית, כל שני מטבעות של שקל הם זהים אחד לשני, אבל קלף אספנים של רונאלדו הוא שונה ושווה הרבה יותר מהקלף של אייל ברקוביץ’ (סורי ברקו, אבל זו האמת).

שימוש בטכנולוגיית בלוקצ’יין מאפשר להוכיח את האותנטיות של היצירה ומונע אפשרות לזיוף הבעלות עליו. עם זאת, ה-NFT לא חייב להיות ייחודי. היוצר שלו יכול להנפיק רק NFT אחד לכל פריט או מספר NFT לאותו פריט, אפילו אלפי NFT, מה שמן הסתם יוריד את הערך שלהם.

האם מדובר בהשקעה חכמה או זריקת כסף לפח?

NFT זה דבר מאוד מבלבל כי מצד אחד זה נותן לכם בעלות על המוצר הדיגיטלי, אבל מצד שני זה לא נותן לכם את זכויות היוצרים ביצירה, כך שאתם לא יכולים למכור עותקים שלה או להגביל את הצפיה בה ברשת או במקומות אחרים. זה אומר ש-NFT על פריט כלשהו אינו נכס דיגיטלי מניב.

לדוגמה, למרות שמישהו שילם 69 מיליון דולר עבור ה-NFT של היצירה של האומן Beeple, כולנו יכולים לצפות בה ואפילו להדפיס אותה על קנבס ולתלות בסלון (הנה, אני מציג לכם אותה פה בחינם…). גם מי שקנה במיליון דולר בעלות על NFT של ההטבעה הכי יפה של מייקל ג’ורדן, לא זכאי לתמלוגים משידורי משחקי ה-NBA ההיסטוריים בהם כיכב ג’ורדן, ואפילו לא מהקלטת ההטבעה עצמה. זה בעצם כמו שאני אתרום כסף לקניון עזריאלי ובתמורה יקראו לו “קניון אריאלי”, אבל קביעת זהות השוכרים בקניות והכנסות השכירות מהחנויות ימשיכו לזרום למשפחת עזריאלי ולא למשפחת אריאלי (מבאס).

אז למה שמישהו בכלל ישלם על NFT?

על פניו, כל הסיפור הזה נראה כמו קשקוש אחד גדול, שהרי מי שקונה NFT על פריט כלשהו בסך הכול יכול להשוויץ ב-NFT שלו ולא יותר מזה. מצד שני, היקף פעילות ה-NFT הנוכחית מזכיר מאוד את הימים הראשונים של עולם המטבעות הדיגיטליים, כשביטקיון אחד היה שווה בסך הכול דולר ואף אחד לא ייחס לזה חשיבות. אבל היום ביטקוין אחד שווה מעל 50 אלף דולר, כך שיכול להיות שקוני יצירות ה-NFT כיום הם דווקא חדשניים שרואים את הנולד ומבינים שאת הבעלות על הפריטים שקנו הם יוכלו למכור בעתיד במחיר גבוה בהרבה ולהרוויח בגדול.

סינה אסטאבי, מנכ”ל חברת הבלוקצ’יין שרכש את הבעלות על ה-NFT של הציוץ הראשון של דורסי בטוויטר, טוען ש”זה לא סתם ציוץ”, ומוסיף ש”אני חושב שבעוד שנים אנשים יבינו את השווי האמיתי של הציוץ הזה, כמו המונה ליזה”. יכול להיות שהוא קצת נסחף ויכול להיות שלא.

דוגמה נוספת היא מחברת בלוקצ’יין אחרת, שרכשה יצירה של האמן הנודע בנקסי ב-95 אלף דולר ושרפה אותה בשידור חי בטוויטר. בכך, הם למעשה הפכו את הבעלות הדיגיטלית על ה-NFT לדבר עצמו, כי את היצירה כבר לא ניתן לשחזר. השריפה הזו אמנם הכעיסה את בנקסי, אבל למרבה הפלא, את ההשראה לכך הם קיבלו מהאמן עצמו, שב-2018 גרס את אחת היצירות שלו מייד לאחר שנמכרה במכירה פומבית במיליון ליש”ט. אז, המומחים טענו שפעולת הגריסה הכפילה את שווי היצירה פי שניים בן רגע ויכול להיות שגם שריפת היצירה הנוכחית תגרום לעליית השווי של ה-NFT שלה.

יכול להיות שגם מי שרכש את ה-NFT על היצירה של Beeple ב-69 מיליון דולר סבור שזו השקעה חכמה, בכל זאת מדובר באמן שיש לו קהל מעריצים של למעלה מ-2.5 מיליון עוקבים ברשתות החברתיות. גם ה-NFT של תמונת החתול המונפש עשויה להיות שווה הרבה יותר בעתיד, שהרי את סרטון היו-טיוב המקורי שלה ראו עד היום מעל 185 מיליון גולשים.

טרנד ה-NFT הגיע גם לוול סטריט והטיס לאחרונה לשמים מניות של חברות שעשויות להנפיק יצירות NFT אטרקטיביות בעתיד. Takung Art, Jiayin Group ו- Oriental Culture הן שלוש דוגמאות לחברות שזינקו במאות אחוזים לאחרונה רק על בסיס ספקולציה שירוויחו מהטרנד הזה בעתיד.

אז לרוץ לקנות יצירות ב-NFT?

כמו כל דבר חדש, גם כאן יש משהו מסעיר וחדשני ואנשים אוהבים את זה, אבל לא הייתי ממהר להשקיע את מיטב החסכונות שלנו בפריטי NFT. בניגוד לחברה (או מניה) שיש לה שווי כלכלי שניתן להעריך אותו לקנות בזול, לפריטי NFT (כמו גם לביטקיון או לזהב), אין שווי הוגן. הם שוות את מה שאנשים מוכנים לשלם עבורם. לכן, אם אתם קונים בעלות NFT של יצירה כלשהי, אתם בונים על זה שבעתיד יהיה מישהו שיהיה מוכן לקנות מכם במחיר גבוה יותר. יכול להיות שזה יקרה ויכול להיות גם שלא. כלומר, זו ספקולציה, לא השקעת ערך.

גם Beeple, האמן ש-NFT על יצירתו נמכר ב-69 מיליון דולר ועוד NFT על רבות מיצירותיו האחרות נמכרו במאות אלפי דולרים, אמר לפודקאסט The Indicator של NPR ש””אני מאמין שאנחנו נמצאים בבועה, למען האמת”. הוא הוסיף, “אני חושב שנראה הסתערות מטורפת של אנשים לתחום הזה. והרבה דברים שאנשים הופכים ל-NFT הם זבל שלא ישמור את ערכו. זה מאוד ספקולטיבי בשלב הזה, וצריך לחשוב על הדברים האלו. האם מה שאני משקיע בו כאן הוא משהו שישמור על הערך שלו לאורך תקופת זמן ארוכה?”.

דבר אחד בטוח אפשר לומר על טרנד ה-NFT – מי שיש לו 69 מיליון דולר בשביל לשרוף על יצירת אומנות, אמיתית או וירטואלית, מצבו לבטח יישאר מצוין גם אם ההשקעה תתברר ככושלת.

* * *

אי אפשר לסיים את הפוסט הזה מבלי להיזכר בקלאסיקה הזו מרחוב סומסום. אז עוד מכרו אוויר בשקל…

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • מוטי  24/03/2021

    אחד הפוסטים הטובים אם לא ה

  • יוסי דעדוש  24/03/2021

    מענין מסתבר שהשימוש בבלוקצין מתרחב לעוד תחומים לעת עתה זה ממשיך להתפתח
    כי לא ניתן לפצח את שיטת ההצפנה וזה רעיון לא רע ונראה שיגיעו עוד שימושים בטכנולוגיה
    אבל הסרטון אומר הכול והוא פשוט גדול !!!!!!!

  • אבי  25/03/2021

    “לא ניתן לפצח את שיטת ההצפנה” כמה פעמים אמרו את זה על כל מיני דברים אחרים עד שיום אחד זה כבר לא היה נכון

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X