התיק של ינון

כיצד לאתר היום את טבע של המחר

24/05/2009 • ינון אריאלי
כיצד לאתר היום את טבע של המחר

מידי שנה צצות עוד חברות מתחום הביומד, המבטיחות לפתח מוצר מהפכני למחלות חשוכות מרפא. ברור כי אם תשקיעו לטווח ארוך במניות של חברה שכזו רגע לפני הפריצה, והיא תצליח, תהיו אנשים עשירים מאוד. יחד עם זאת, הסטטיסטיקה מלמדת כי רק חברה אחת מתוך כמה עשרות תגיע לרווחיות מסויימת, ורק אחת מתוך כמה מאות תהפך לחברה גדולה ומצליחה.

חברת חלום שכזו, נמצאת בתחילת הדרך וכמעט כל עתידה תלוי בתוצאות הניסויים העתידיים שלה ובקבלת האישורים הנדרשים מרשויות התרופות השונות בעולם, ולכן קשה להתבסס על ביצועיה הפיננסים מהעבר או על החוסן הכלכלי הנוכחי שלה, וחשוב להתמקד בפרמטרים כגון איכות הנהלת החברה, אופן התנהלותה, והסבירות להגשים את החלום. קיומן של הנקודות הבאות יגדיל מאוד את הסיכוי שלכם לקלוע אל החברות שיהפכו את החלום למציאות.

1. הימצאות בשלבי מחקר מתקדמים: בדרך כלל, יעברו בין 15-20 שנים לפחות מהרגע בו יתחיל המחקר ועד לרגע בו תתבצע המכירה הראשונה (אם בכלל). מרבית החברות יכשלו ויסיימו את חייהן איפשהו במהלך התקופה הזו. גם אם המניה של אלו שיצליחו תזנק בשלבים המוקדמים של הפיתוח מידי פעם בפעם לאחר הודעות חיוביות בדרך, אם החברה תצליח לקבל את האישורים הנדרשים לשיווק מוצריה, עדיין יהיו לכם מספיק זמן ליהנות ממנה בשנים שלאחר מכן. לכן, במרבית המקרים לא חכם להשקיע בחברה הנמצאת לפני תחילת שלב הניסויים הקליניים השלישי, השלב האחרון בבחינת התרופה, שלאחריו ניתן להגיש בקשה לאישור התרופה על ידי רשויות התרופות השונות, כגון ה- FDA.

בתור דוגמא, הסתכלו על חברת התרופות קמהדע למשל, שהספיקה לזנק במאות אחוזים לאורך שלבי הפיתוח השונים, אך ירדה לפני כחצי שנה לשליש ממחיר ההנפקה שלה, אפילו שכבר סיימה את שלב הניסויים השלישי. כעת, גם לאחר עלייה לא מבוטלת במחיר המניה בשבועות האחרונים, כאשר החברה נמצאת במרחק של מספר שבועות בודדים מהגשת בקשת האישור מרשויות התרופות האמריקנית עבור מוצר הדגל שלה, אישור שאם יתקבל עשוי להוביל למכירות שנתיות של מאות מיליוני דולרים בעוד שנתיים-שלוש, זהו עיתוי נבון להשקיע בה.

2. החזקות בעלי עניין: מנהלי החברה, הם אלו המנווטים את פעילותה והמכירים את חזונה בצורה הטובה ביותר. ככל שאחוז ההחזקות שלהם בחברה גבוה יותר, המשמעות היא שהם מאמינים בהצלחתה ובכך שהיא תניב תשואה מרשימה לכספי ההשקעה שלהם. עבור חברות בראשית הדרך, חפשו בעלי עניין המחזיקים לפחות 30-40% ממניות החברה. אחוז נמוך יותר, פשוט אומר שהם סבורים כי השקעה במניות החברה אינה בטוחה, ולכן מדוע שאתם תשקיעו את כספכם שם.

אם נחזור לדוגמא שלנו, חברת קמהדע, בעלי העניין המרכזיים שלה, כדוגמאת ראלף האן, ליאון רקאנטי ודוד צור (מנכ”ל החברה), ככל הנראה משוכנעים בהצלחתה ומחזיקים בכמעט 60% מהון המניות שלה.

3. הנהלה בעלת רקורד ונסיון: מנהל מנוסה יכיר את מגבלות גיוס ההון של חברת ביומד, ולכן יתרחק מניסיון לפתח מוצרים בידיוניים מידי, ויתרכז בפיתוח מוצרים איכותיים אך ריאליים, שאין להם מתחרים משמעותיים, ושניתן לפתחם תוך פרק זמן סביר. למנהלים בעלי רקורד של הצלחות בעבר גם יהיה לרוב קל יותר לגייס הון נוסף לו תזדקק החברה לאורך הדרך. מנהליה של קמהדע, ראלף האן ודוד צור, הם בעלי רקורד וניסיון רב, פועלים בענף הגנריקה מאז שנות ה- 80 של המאה הקודמת, והובילו כבר בעבר חברה מהתחום (ראד כימיקלים), שתוך מספר שנים השתלטתה על כל השוק העולמי בתחומה.

4. שכר סביר למנהלי החברה: מנהלי החברה עושים עבודה חשובה ומובן שהם לא צריכים לעשות אותה בחינם, אך אין שום סיבה שיקבלו שכר מופרז בשלבים בהם החברה אינה רווחית, ובוודאי לא בזמנים בהם החברה נאבקת על חייה. למרות שקמהדע הצליחה לגייס הון משמעותי בתקופה האחרונה, ויתרו מנהליה על ההטבות והמענקים המגיעים להם לשנת 2008, וקיצצו כ- 10-20% בשכרם בשנת 2009. זאת צורת התנהלות המאפיינת מנהלים הבוחרים בהצלחת החברה בטווח הארוך לעומת אלו שמעדיפים להבטיח את התעשרותם בטווח הקצר על חשבון בעלי המניות.

יש עוד נקודות רבות שתוכלו לבחון, כמו למשל מיעוט מתחרים למוצרי החברה, פוטנציאל מכירות אמיתי ומשמעותי שיצדיק את עלויות המחקר והפיתוח הרבות, מיעוט בראיונות בתקשורות והתרכזות בעשייה, מיעוט בסקירות אנליסטים על החברה, אחוזי החזקה נמוכים של קרנות נאמנות במניות החברה. בסופו של יום, אם תשתמשו בהגיון הבריא שלכם, תמנעו מהשקעה במניות של חברות ביומד בשלבים מוקדמים מידי של החלום, ותחזיקו אותן בסבלנות לאורך תקופה ארוכה, כשתתעוררו מהחלום תהיו אנשים עשירים מאוד.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • איתן  10/10/2010

    הי ינון

    האם קמהדע קיבלה כבר את האישורים הנדרשים?

    האם אתה עדיין מחזיק חזק מאוד?

    תודה

  • איתן  10/10/2010

    ינון שלום

    האם קמהדע קיבלה כבר אישור מה- FDA ?
    תודה,
    איתן

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X