התיק של ינון

כתבי אופציה למנית ביומד עם אפסייד משמעותי

11/10/2013 • ינון אריאלי

אחרי הפוסט שלי מלפני חודש וחצי על כתבי האופציה, אולי בעקבות העובדה שהם זינקו בעשרות אחוזים מאז, קיבלתי פניות רבות מאנשים שהתעניינו בנושא. מרבית השאלות התמקדו בכתבי אופציה (לשם הנוחות אשתמש מעתה במילה “אופציה”) על מניות מתחום הביומד. לא רק שהתחום רותח לאחרונה וכל הודעה סתמית יכולה להקפיץ את המניה של החברה המדווחת בעשרות אחוזים, את האופציות היא יכולה להטיס במקרה כזה אפילו בשיעור גבוה הרבה יותר. את זה כולנו אוהבים.

למי שלא קרא את הטור הקודם שלי בנושא, אזכיר כי אני בדרך כלל מחפש אופציות עם תשואת איזון נמוכה מ- 10-15% (השיעור השנתי באחוזים בו צריכה לעלות המניה עד מועד הפקיעה כדי שהמשקיע יהיה אדיש בין רכישה ישירה של המניה לבין רכישתה באמצעות קנית האופציה והמרתה) כדי להגדיל את הסבירות שהאופציה תכנס לכסף ותניב רווח משמעותי לפני הפקיעה. במקרה של אופציות על מניות ביומד, החלום בדרך כלל רחוק עדיין מהגשמה, ולכן תשואות האיזון יהיו גבוהות, אבל לא תמיד כפי שנראה מייד.

פרט לכך, אחד הדברים החשובים ביותר בקביעת מידת האטרקטיביות של האופציה, הוא לוודא שעשוי להתרחש טריגר אמיתי שיקפיץ את המניה (ולכן גם א האופציה) לפני מעוד הפקיעה. לדוגמא, הודעה על הצלחה בניסוי קליני בשלב מתקדם (לפחות phase 2), שיאותת שיש התקדמות מהותית בפעילות החברה.

אם תעברו על רשימת האופציות הנסחרות בת”א, תגלו כמה מעניינות מאוד. קחו למשל את האופציות על מנית בונוס ביוגרופ. בונוס פיתחה טכנולוגיה ייחודית, המאפשרת לגדל שתלי עצם למקרים של חוסר בעצם כתוצאה מדלקות פרקים, גידולים סרטניים, שברים ופגיעות שונות. בראש החברה עומד ד”ר שי מרצקי, המייסד ולשעבר המנכ”ל והמנהל המדעי של חברת פלוריסטם.

בטיפולים הקיימים היום, חותכים חלק מעצם של המטופל ממקום אחר ומשתילים אותה במקום הפגוע. הבעיה היא שלא תמיד יש רקמת עצם בכמות מספקת, ובנוסף, העברת העצם פוגעת בחוזק שלה, גורמת לעיתים לכאבים כרוניים, אי נוחות ובעיות ניידות המגבילות את השימוש בפרוצדורה רפואית זו.

הטכנולוגיה של בונוס מאפשרת לה לקחת רקמת שומן מגוף החולה, לגדל את העצם הנדרשת במעבדה, ואז להשתיל אותה בחזרה בגופו של החולה. כך, הסבירות לדחיית השתל אפסית, ונפתרות הבעיות שיש לפרוצדורות הנוכחיות. גם אם זה נשמע לכם בדיוני, הטכנולוגיה הזו כבר הוכחה כיעילה בעצמות שגודלו מתאים של בני אדם והושתלו בעכברי מעבדה.

שוק המכירות בתחום העצם הוא אדיר – בארה”ב לבדה יש כחצי מיליון פרוצדורות של השתלות עצם כירורגיות מתוך כ- 2-3 מיליוני פרוצדורות בעולם, והשוק מוערך בכ- 1-2 מיליארדי דולרים בשנה. לפי ההערכות של בונוס, אם וכאשר יושלם פיתוח הטכנולוגיה והיא תאושר, יוקמו מספר מרכזים לייצור עצמות מהם ניתן יהיה למכור שתל עצם במחיר העשוי להגיע לכ- 10,000 דולר עם רווחיות גולמית של כ- 50%, כך שאתם יכולים לתאר לעצמכם מה גודל הרווחים במקרה שיתגשם החלום.

בונוס קיבלה גושפנקא חזקה לאטרקטיביות של הטכנולוגיה שלה לאחר שחברת הבת – בונוס סלורה, חתמה לאחרונה על הסכם מחקר לפיתוח מוצר חדש בתחום הרפואה התאית עם המכון היוקרתי MIT. המשקיעים לא התרגשו מההודעה, אבל להבנתי מדובר כאן בהכרה אקדמית ממעלה ראשונה לטכנולוגיה של בונוס, ובפוטנציאל להרחבת סל המוצרים שלה בעתיד (אגב, התמלוגים ל- MIT הם זניחים). צריך לזכור כי כל החברות איתן יש ל- MIT הסכמי מחקר הן בעלות שווי שוק של מיליארדי דולרים, כך שאם הם התעניינו בבונוס הקטנה, כנראה שבאמת יש שם משהו מעניין.

העתיד של החברה בהחלט נראה מבטיח בטווח הארוך, אבל בטור הזה אנחנו עוסקים דווקא בטווח הקצר יותר, ולכן נסתכל על אופציה 4 של בונוס. האופציה נסחרת ב- 8.1 אגורות בעת כתיבת שורות אלו והמניה ב- 26 אגורות, כלומר מינוף נחמד של 3.2 (היחס בין מחיר המניה למחיר האופציה). מועד הפקיעה אמנם אינו רחוק יותר מידי, 7 באוגוסט 2014, אולם מחיר המימוש הוא 32.2 אגורות, בסך הכול 23% מעל המחיר הנוכחי. מה שמעניין, הוא שהנהלת בונוס דיווחה כי היא צופה את תחילת הניסוי הקליני שלב 2 לפני תום השנה הנוכחית, כלומר מתישהו במהלך החודשיים הקרובים. גידול שתלי העצם ופרק הזמן לקליטתם בגוף החולה נמשכים כחודשיים, כך שלאחר כארבעה חודשים נקבל כבר תוצאות ראשוניות מהניסוי. תוצאה חיובית היא טריגר רציני שיכול להוביל לזינוק באופציה.

יש עוד. על סמך הצלחה של חברת סנופי, שקיבלה אישור מרשות התרופות האירופאית לטיפול בתחום דומה לאחר כשנתיים בלבד והוכחת הצלחה אצל כ- 150 מטופלים בלבד, יכול להיות שגם בונוס תוכל לאשר את הטכנולוגיה שלה בהליך מזורז כזה. האישור לא יתקבל לפני מועד הפקיעה של האופציות, אבל בנוסף לפרסום תוצאות ראשוניות מהניסוי, יכול להיות שבונוס תדווח הודעות משמעותיות גם בעניין הרגולטורי הזה, משהו שיספק עוד דלק לעליית מחיר המניה. האופציה ממונפת פי 3 כאמור, ולכן היא תזנק בשיעור הרבה יותר גדול במקרה כזה.

אגב, מי שמעוניין באפסייד משמעותי יותר אבל תחת סיכון גדול בהרבה, מוזמן להציץ גם על אופציה 3 של בונוס שפוקעת ב- 19 בנובמבר השנה. זה מועד פקיעה קרוב מאוד, אולם מחיר המימוש הוא 26.5 אגורות, כך שהאופציה נושקת לכסף וכל הודעה דרמטית של בונוס תטיס את האופציה הזו למעלה (היא נסחרת ב- 1.4 אגורות כך שהמינוף שלה הוא 18.5, גדול מאוד).

בונוס זקוקה ל- 20 מיליוני השקלים שיתקבלו בעקבות המרת האופציות האלו למניות, ולכן אני מניח שמנהלי החברה ישתדלו לחדש למשקיעים משהו עוד לפני זה (למשל הודעה על תחילת הניסוי הקליני). בנוסף, קיימת האפשרות לבקש הארכה של מועד הפקיעה, הליך שלצערי כבר נעשה דבר שבשגרה בבורסה בת”א. לא הייתי בונה על זה, אבל אם זה יקרה זה כמובן יעשה טוב למחיר האופציה.

אי אפשר לסיים בלי מילה של אזהרה – אופציות הן כלי השקעה בעל פרופיל סיכון גבוה, ולכן לא יתאימו למרבית המשקיעים. אם החלטתם לקנות אופציה מאלו שהוזכרו כאן או אחרות, הקפידו לקנות ממנה בשיעור שאינו גבוה משברירי אחוזים מהתיק שלכם. בכל זאת, למרות הסיכוי, אסור לשכוח שיש להן מועד פקיעה קרוב יחסית, כך שאם לא יתרחשו אירועים חיוביים בחברה והמניה לא תעלה, גם האופציה לא תגיב בחיוב.

* * *

תקנות הייעוץ הכללי של הרשות לניירות ערך אוסרות עליו להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה, אולם אתם מוזמנים לפנות אליו באמצעות המייל. הדברים מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה בניירות ערך ו/או מכשירים פיננסיים אחרים. הדברים אינם מהווים תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה בהם שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד. לכותב אין רישיון ייעוץ השקעות, והוא לא מחזיק באופציות המוזכרות בכתבה.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • יעקב בועז  20/03/2021

    היי קניתי אופציה callמסתיימת ב19/32021כלומר הסתיימה לי אתמול ואני מחוץ לכסף האם ההשקעה נמחקת או שאני יכול להוסיף כסף ולקנות את הנייר ערך ,מופיעה לי כרגע בחשבון שאני מופסד 96 אחוז מה קורה עם היתרה תודה רבה מראש

    • ינון אריאלי  21/03/2021

      אם עבר תאריך הפקיעה של האופציה ולא מכרת אותה או מימשת אותה למניה אז היא תפקע ללא תמורה (תהיה שווה אפס).

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X