התיק של ינון

להרוויח מהשקעה במים

09/10/2008 • ינון אריאלי

רבים מתחבטים בשאלה אם כדאי להשקיע בנפט או באנרגיה חלופית. אבל יש תחום אחר שיש לו פוטנציאל גדול יותר – מים. בניגוד לנפט, למשל, המים לא יאזלו לעולם, שכן הם מכסים 70% מפני כדור הארץ. עם זאת, 97% מהם מלוחים ואינם ראויים לשתייה, ורק מעט מ-3% הנותרים ניתנים לשתייה ללא עיבוד או טיהור. הגידול העולמי בצריכת המים גורם לכך שהחלק המזערי של המים הניתנים לשתייה אוזל מדי יום, וצפוי להיגמר בעוד כמה עשרות שנים. מכוני מחקר בעלי שם כבר חוזים כי המחסור במים יהיה הבעיה החמורה ביותר בעולם בעוד מספר שנים.

המחסור נובע מכמה סיבות. ראשית, אין התאמה בין ההיצע לבין הביקוש למים. לדוגמה, אוכלוסיית סין מונה יותר מ-20% מאוכלוסיית העולם, אך בסין יש רק כ-7% מכמות המים העולמית. שנית, זיהום מאגרי המים מחמיר מדי שנה כתוצאה מצמיחת התעשייה במדינות המתפתחות וחוסר הפיקוח על מקורות המים. שלישית, רוב המים מוזרמים לחקלאות ולתעשייה, ורק מעט ממי השתייה מוזרמים ליישובים. המחסור מעודד חברות רבות לפתח טכנולוגיות להשבחת, התפלת ומיחזור מים וכן טכנולוגיות להובלת מים למקומות שיש בהם מחסור.

אף שהמחסור במים טומן בחובו גם סיכונים כגון עלייה בתעריפים, שינויי חקיקה, מחסור במשאב ואף עימותים בין מדינות, משקיע חכם מבין כי המים יכולים להפוך לאחת ההשקעות הרווחיות ביותר בעשורים הבאים. קשה לנחש אילו חברות יובילו את שוק המים בעתיד. לכן, השקעה בתעודות סל העוקבות אחר מספר גדול של חברות מתחום המים היא דרך יעילה להשיג תשואה גבוהה.

תעודת הסל הפופולרית בעולם בתחום זה היא Power Shares Water Resources) PHO), העוקבת אחר מדד המים (Palisades Water Index), המורכב מ-34 חברות הנסחרות בארצות הברית ומתרכזות באספקת מי שתייה, בטיפול במים, ובפיתוח טכנולוגיות ושירותים הקשורים ישירות לצריכת מים. תעודות סל אמריקאיות נוספות העוקבות אחר מדד המים הן CGW, FIW ו- PIO. ישנם הבדלים קטנים בדמי הניהול של התעודות, אך ההבדל העיקרי נעוץ בהרכב ההחזקות. למשל, תעודת הסל PHO מתמקדת בחברות תשתיות, בעוד תעודת הסל PHI מתרכזת בחברות זרות ממגזר המים. FIW, לעומת זאת, משקיעה בחברות לניהול יעיל של משאבי מים ו-CGW מתמקדת בחברות העוסקות בטיפול ובניקוי מים. גם בישראל יש תעודות סל העוקבות אחר מדד המים בדומה לתעודות האמריקאיות (בדרך כלל עם דמי ניהול גבוהים יותר).

כלכלנים מעריכים שב-25 השנים הקרובות יושקע סכום אסטרונומי של כ-500 מיליארד דולר במחקר ובבניית תשתיות הקשורות להשבחה ולניקוי מים. 100 מיליארד דולר נוספים יושקעו במחקר ובמציאת פתרונות לבעיות בריאותיות הנגרמות מזיהום מי השתייה. הירידות האחרונות בשוק ההון הורידו משמעותית את מחירי המניות מתחום המים, שהיו מתומחרות גבוה עד כה, והובילו את המחירים של תעודות הסל להסחר במחירים אטרקטיביים בהם נסחרו לפני כשלוש שנים. לאור זאת, אני רואה את התקופה הנוכחית כהזדמנות מצויינת להשקיע בסקטור המים, השקעה שעשויה להניב תשואות מרשימות בעשור הקרוב.

גילוי נאות: אני לא מחזיק באף אחד מהניירות שהוזכרו.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • […] תעודת סל העוקבת אחר מדד המים (יש מספר מדדים כאלו), הכולל חברות העוסקות בנושאי שימור מקורות מים, השבחה […]

  • ערן  08/07/2012

    האם אתה יכול להבין מדוע PHO תקועה כבר שנים על 17-20 דולר? קניתי אותה ב2006 וגם אחרי בעיקבות אותם סיבות שפרסמת כאן והיו רלוונטיות גם לפני עשור אבל מעולם לא ראיתי נייר עם גרף כה שטוח כל כך הרבה זמן

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X