התיק של ינון

להשקיע בזהב החדש – העץ

16/08/2009 • ינון אריאלי

אחד המגזרים הנחבאים ביותר הן מפני המשקיעים והן מפני הספקולנטים, הוא תעשיית העץ. למרות שלרובנו אין מחסנים ענקיים לאכסון עצים, עדיין יש לא מעט אפשרויות להרוויח מעליית המחירים של חומר הגלם והתרחבות החברות מתחום העץ ומוצריו. הנה כמה סיבות עיקריות לחיבתי לעץ, וכיצד אפשר ליהנות מהמחזור העולה של תחום זה.

למה דווקא עץ?

מוצרי העץ הם הבסיסיים ביותר, אך גם הנפוצים ביותר ברחבי העולם. מלבד הפריטים המעובדים המיוצרים מעץ, לעץ שימושים מסחריים רבים נוספים כגון חומר הגלם לייצור נייר, קרטון וחומרי אריזה אחרים. בשנים האחרונות, משמש העץ גם כאחד מחומרי הגלם היעילים לייצור דלק חלופי.

מחיר העץ קשור באופן הדוק למצבה של תעשיית הבניה, היות ומרבית מחומר הגלם משמש לבניה ושיפוץ בתים. אין זה מפתיע לכן, כי הימצאות תעשיית הבניה במשבר העמוק ביותר בתולדותיה, דוחפים את מחירי העץ כלפי מטה. גם הירידה בתצרוכת הנייר בעולם משפיעה לרעה על מחירי העץ. ירידות המחירים הללו הובילו לפשיטות רגל נרחבות בתעשיית העץ. בתי חרושת רבים נסגרו ומלאים שלמים נמכרו גם לאלו שלא הרבו במחיר. התוצאה לא אחרה לבוא, ומחיר העץ הגולמי ירד בכמעט 70% לשפל היסטורי של 30 שנה ברבעון הראשון של 2009, כאשר העץ נסחר במחיר של 140 סנט לרגל (feet).

הסימן החיובי הראשון, הגיע באמצע פברואר 2009, כאשר הסינים החלו לרכוש כמויות נכבדות של תוצרת עץ מעובד. דבר חיובי נוסף לתעשיית העץ המערבית, מגיע מכיוונה של רוסיה. רוסיה, אחת מיצואניות העץ הגדולות ביותר בעולם, העלתה בתחילת השנה את המס על ייצוא מוצרי העץ מ- 25% ל- 80%, מה שיצמצם כמעט לחלוטין את ייצוא העץ מהענק הרוסי. שני הדברים הללו היו חייבים להוביל לעליית מחיר העץ, אך המשך המשבר בארה”ב מונע זאת לעת עתה.

לאור המשך ההאטה בשוק הנדל”ן האמריקני, ממשיכות חברות עץ אמריקניות וקנדיות רבות למכור מלאים במחירים זולים על מנת לגייס מזומנים נוספים שימנעו מהם לפשוט רגל כבר עתה. אותן חברות גם מצמצמות בצורה משמעותית את היקף כריתת העצים ביערות ואת כמות חומר הגלם המעובד. בד בבד, כבר עתה אנו מתחילים לראות סימנים ראשונים של יציאה מהמשבר ושל התייצבות בהיקף התחלות הבניה בארה”ב. המחיר הזול של העץ אף צפוי להקל על ההתאוששות של תעשיית הבניה.
חברו את כל הדברים האלו ביחד, ותקבלו כי התרחיש הסביר הוא שכבר בעתיד הקרוב נתחיל לראות מחסור בעץ מעובד. זה יוביל לגידול בהיקף כריתת היערות ועיבוד חומר הגלם, מה שיעלה את מחירי העץ כלפי מעלה. כשיראו זאת המשקיעים, הם ישובו לסחור בחוזים העתידיים על העץ ובחברות מתחום העץ, מה שידחוף את מחיר העץ למעלה אף יותר.

אל תבינו אותי לא נכון, כמו כל השקעה אחרת, גם ההשקעה בתחום העץ אינה נטולת סיכונים. ביניהם ניתן לציין את עליית הריבית הצפויה בעתיד, שעשויה להשפיע לרעה על היקף התחלות הבניה בארה”ב. גם כריתת היערות המסיבית לתעשיית העץ נתונה לביקורת גדולה מצד ארגונים ירוקים, הטוענים לפגיעה סביבתית בעולם. הדבר הוביל לשורה של מגבלות שהוטלו על תעשיית העץ באיזורים שונים בארה”ב. סין גם הולכת ומשפרת את יכולת הייצור הפנימי שלה, ולכן ייתכן כי בעתיד תזדקק להיקפי עץ נמוכים בלבד מארה”ב. אסור גם לשכוח את קיומם של אסונות טבע, כגון שריפות או הוריקנים, שעשויים לפגוע בחלקי יערות נרחבים. ולבסוף, ייתכן גם שיארך עוד זמן ממושך עד להתאוששות של מגזר הבניה בארה”ב, ולכן ייתכן שמחירי העץ עדיין לא נגעו בתחתית. יחד עם זאת, מגוון הסיבות שציינתי, מרמזות כי העץ נסחר במחיר אטרקטיבי בתקופה זו, ולכן זוהי עת טובה להתחיל להיחשף בהדרגה לתחום.

איך להשקיע

חוזים עתידיים: כרגיל, עומדת בפניכם האפשרות לרכוש חוזים עתידיים על העץ, מבין אלו הנסחרים בבורסת הסחורות בשיקגו (CME) תחת הסימול LB. חוזה אחד כולל 110 אלף רגל (feet) של לוחות עץ, אשר מחירו נע בימים אלו סביב 189 סנט לרגל. שימו לב כי החוזים על העץ נסחרים רק לחודשים האי-זוגיים בכל שנה. בניגוד לחוזים נפוצים אחרים, היקף ההשתתפות של ספקולנטים בחוזים על העץ הוא נמוך יחסית בשלב זה, מה שמאפשר להם לשקף בצורה אמיתי את ההיצע מול הביקוש לעץ ומוצריו. יחד עם זאת, חסרון עיקרי שלהם, הוא שמחזורי המסחר בחוזים למועדים מאוחרים יותר הם אפסיים כמעט, ולכן מקטינים את האטרקטיביות של אפיק זה.

מניות: ירידות השערים החדות של מניות יצרניות העץ, הופכות גם את הגדולות מביניהן להיות אטרקטיביות בתקופה הנוכחית. בתור כמה רעיונות השקעה מעניינים לחברות מתחום העץ ומוצריו, אפשר לציין את מגדלת העצים ויצרנית מוצרי העץ לבניה Rayonier Inc. (RYN), ואת יצרנית ומעבדת מוצרי העץ והפלסטיק הקטנה יותר Universal Forest Products, Inc. (UFPI).

תעודות סל: תעודות ישראליות העוקבות אחר מגזר העץ אין בנמצא, אך קיימות מספר תעודות הנסחרות בארה”ב, העוקבות אחר מדד המורכב מחברות העוסקות בכריית עצים ובעיבוד חומר הגלם. העיקריות מביניהן הן תעודת הסל (Claymore Beacon Global Timber Index (CUT, והתעודה (iShares S&P Gbal Tiber & Fortry Ind Fud (WOOD. שתי התעודות מתנהגות בצורה דומה רוב הזמן, אך מחזורי המסחר בתעודה הראשונה (CUT) נוחים הרבה יותר.

גילוי נאות: לא מחזיק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X