התיק של ינון

מדוע שיטות הניתוח הטכני לא נעלמות מהעולם

03/09/2008 • ינון אריאלי

האם שמעתם פעם על פיבונצ’י, ממוצעים נעים או נרות יפנים? ובכן, אלו הם מקצת מהכלים בהם משתמשים בניתוח טכני של מניות וניירות ערך אחרים. מנתחים טכניים מאמינים כי כל האינפורמציה על מניה מסויימת ניתנת להבנה על ידי בחינת נתוני המסחר שלה בעבר ובהווה בלבד, כגון גרף השתנות מחיר המניה או מגמת השינוי במחזורי המסחר. באמצעות שימוש בכלים מתמטיים וניתוח סטטיסטי, יכולים לטענתם המנתחים הטכניים לזהות מגמות המרמזות על התנהגות מחיר המניה בעתיד. שיטות ניתוח טכני משמשות בדרך לצרכי השקעה קצרת טווח, היות וקשה הרבה יותר לחזות מגמות בעתיד הרחוק יותר.

שיטות הניתוח הטכני השונות מתבססות על שלוש הנחות מרכזיות. ההנחה הראשונה היא שמחיר המניה משקף בתוכו את כל המידע שאתה צריך לדעת. לכן, שיטות טכניות מניחות כי נתונים פונדמנטליים (פיננסים וכדומה) והפסיכולוגיה של השוק כבר מגולמים במחיר המניה. שנית, השיטות הטכניות מניחות כי מחיר מניה נע על פי מגמות. לאחר שהחלה מגמה מסויימת, למשל מגמת עליה במחיר המניה, ההנחה היא ששינה סבירות רבה יותר שמגמה זו תמשיך באותו הכיוון לאורך זמן מה מאשר שתהפוך את כיוונה.

שיטות ניתוח טכני מבוססות גם על ההנחה כי תבניות תנועה היסטוריות נוטות לחזור על עצמן. במילים פשוטות, המשמעות היא שמשקיעים נוטים להגיב באופן דומה פחות או יותר לאירועים דומים המתרחשים בשוק.

למרות שזה עשוי להשמע פשוט, ישנן כמעט אינספור שיטות מתמטיות וכלי ניתוח טכניים. מרבית המנתחים הטכנים מנסים תחילה לאתר את מגמת השינוי הכללית במחיר המניה על מנת להסיק האם היא עולה או יורדת. תבניות מתמטיות מגוונות כגון ממוצעים נעים, מתנדים (אוסילטורים) ואינדיקטורים אחרים הינם הכלים באמצעותם מיישמים המנתחים הטכניים את השיטה.

לאחר מכן, מנסים המנתחים הטכניים להבין את הפרטים הקטנים יותר בתוך המגמה על מנת לבחון האם ישנה תמיכה או התנגדות למגמה. לדוגמא, מגמת מחיר עולה הנתמכת על ידי מחזור הולך וגדל עשויה להיות אינדיקטור מצויין עבור המנתחים הטכנים לכך שמחיר המניה צפוי להמשיך ולעלות מעלה. זמן זה עשוי להיות נקודת כניסה טובה אל המניה. מצד שני, אם ישנה התנגדות למגמת העליה (למשל ירידה חדה במחזור המסחר), זו עשויה להיות דווקא נקודה טובה למכור את המניה אם אתם מחזיקים אותה.

מנתחים טכניים מקצועיים מעוניינים לדעת אף פרטים טכניים רבים נוספים על נייר הערך אותו הם מנתחים. למשל, הם מנסים לבחון את הצורה הספציפית של הגרף – האם יש לו צורת ראש, כתפיים או אולי דווקא אוכף. הם גם בוחנים את גרף השתנות מחיר המניה על פני פרקי זמן שונים על מנת להגדיל את יכולתם להעריך טוב יותר את עתיד המניה.

מרגישים מבולבלים? אפשר בהחלט להבין אתכם. שיטות הניתוח הטכני מתבססות על מגוון רב מאוד של שיטות וכלי ניתוח מתמטיים. זאת ועוד, הן באקדמיה והן במוסדות פרטיים מתנהל מזה שנים ארוכות דיון מעמיק באשר ליכולת של שימוש בטכניקות של ניתוח טכני לנצח את השוק. מחקרים רבים מלמדים כי שיטות הניתוח הטכני אינן עובדות בטווח הארוך, אך קשה הרבה יותר לבחון את הצלחתן בטווח הקצר, משום שהמסקנות של ניתוחים טכניים רבים אינן חד-משמעיות.

אין זה מפתיע אם כן, כי המשקיעים המוסדיים בוול-סטריט רובם ככולם אינם משתמשים כלל בניתוח טכני ככלי לבחירת ניירות הערך לתיקי ההשקעות שלהם ומתבססים בעיקר על שיטות ניתוח פונדמטליות הבוחנות את הנתונים הפיננסים של החברה. זאת גם הסיבה בגינה לא תמצאו כמעט בכלל מונחים טכניים בסקירות האנליסטים שאתם קוראים.

השאיפה האנושית הבסיסית להתעשר בקלות ובמהירות, תרמה לכך שגישת הניתוח הטכני נהפכה לפופולארית למדי בשנים האחרונות. הרעיון כי ניתן לנתח את גרף השתנות מחיר המניה באמצעות כלים מתמטים על מנת לחזות את התנהגותה בעתיד, נשמע הגיוני למדי. אי לכך, למרות שהן האקדמיה והן המשקיעים המוסדיים כבר החליטו להדיר את רגליהם משימוש בגישה הטכנית, סביר כי היא לא צפויה להיעלם מן העולם בעתיד.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X