התיק של ינון

מהי תעודת סל ולמי היא מתאימה (1)

מהי תעודת סל ולמי היא מתאימה (1)

ניהול תיק מניות אקטיבי, כזה בו אתם בוחרים מניות בודדות בעצמכם, אינו מתאים לכל אחד מאיתנו. נוסף על כך, השגת תשואה גבוהה מתשואת השוק באמצעות תיק מניות שכזה, אינה פשוטה, ודורשת בדרך כלל ניתוח מעמיק של חברות רבות, על מנת לרכוש מספר מצומצם מהן במחיר נמוך מספיק מתחת למחיר האמיתי שלהן. לאור זאת, אין זה מפתיע כי מעטים הם המשקיעים, הן הפרטיים והן המוסדיים (מנהלי קרנות הנאמנות למשל), המצליחים לבחור את המניות “הנכונות”, שישיגו תשואה גבוהה יותר מתשואת השוק לאורך תקופה ארוכה. לאור זאת, עבור משקיעים רבים, השקעה פסיבית שתעקוב אחר תשואת השוק, תהיה הדבר הנבון ביותר. היות ושוק ההון צומח בשיעור ממוצע של כ- 10% בטווח הארוך, השגת תשואת השוק הוא הישג נהדר לכל הדעות.

שוק ההון מכיל את מניותיהן של חברות רבות ממגזרים שונים. הדרך לעקוב אחר תשואת מגזר מסויים או תשואת השוק כולו, נעשית באמצעות המדדים. בדיוק כמו שמדד המחירים לצרכן, המורכב מסל מוצרי צריכה, בוחן את השתנות האינפלציה במשק על ידי בחינת השתנות מחירי המוצרים הכלולים באותו סל, כך גם מדד בשוק ההון, הוא “סל” המורכב מניירות ערך כלשהם (מניות למשל), ועוקב אחר ההשתנות הממוצעת של מחירן. לדוגמא, מדד ת”א 25 הוא מדד המורכב מ- 25 המניות של החברות הגדולות ביותר מבין החברות הנסחרות בבורסה בת”א.

משקיע המעוניין להשיג את תשואתו של מדד כלשהו, היה צריך באופן עקרוני לרכוש את כל המניות הנמצאות במדד. מובן, כי זו תהיה משימה מורכבת למדי לרכוש את כל המניות הכלולות במדד בו 500 מניות למשל. על מנת להקל עלינו להשיג בכל זאת את תשואת אותו המדד, בתי השקעות גדולים, רוכשים בעצמכם את כל המניות הכלולות במדד, ומאפשרים לנו לרכוש את סל המניות הזה באמצעות רכישת נייר ערך אחד בלבד, הנקרא תעודת סל. אי לכך, ברכישת יחידה אחת של תעודת סל, אנו קונים למעשה את כל המניות הכלולות באותו המדד בכמויות המתאימות, מבלי להשקיע באופן ישיר בכל אחת מהמניות המרכיבות אותו בנפרד.

היות וישנם מדדים רבים, מגוון תעודות הסל הוא רחב מאוד. ישנן תעודות סל העוקבות אחר מדדים כללים, כגון מדד ת”א 25, וישנן תעודות סל העוקבות אחר מדדים סקטוריאלים, כגון מדד מחירי סחורות מסויימות (נפט, זהב וכדומה), חברות מסקטור מסויים (למשל בנקים) ועוד.

תעודות הסל השונות נסחרות בבורסה בכל ימי המסחר, בדיוק כמו כל אחת מהמניות הכלולות במדד עצמו. על כן, ניתן למכור את תעודות הסל שאתם מחזיקים בכל עת ולקבל את שווין במזומן (לעיתים גם ניתן להמירן למניות המרכיבות את המדד).

מחירה של כל תעודת סל, נקבע בטווח הקצר בהתאם לביקוש וההיצע בשוק לתעודה. אי לכך, הן עשויות להתנהג בתנודתיות, בדומה למניות הבודדות המרכיבות את אותו המדד. יחד עם זאת, לכל תעודת סל קיים עושה שוק, הדואג להשוות את מחיר התעודה לערכו של המדד עצמו, ולכן בטווח הארוך יותר התעודה תעקוב אחר המדד בצורה טובה. רכישת תעודת סל, צפויה אם כן, להשיג לכם את תשואת המדד אחריו היא עוקבת, ללא צורך להשקיע במניות או בניירות ערך אחרים בנפרד.

כמו כל רכיב השקעה אחר, גם לתעודות סל, יתרונות וחסרונות. למרות זאת,

לחצו כאן ותראו כי היתרונות רבים, וחסרונות כמעט שאין.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • דודי  02/06/2010

    ינון, אני חייב להודות לך על המדריך המאלף והברור. פתחת לי את הדלת לעולם ההשקעות בתעודות סל ונראה לי שזה יכול להתאים לי.
    נדיר לראות אנשים כמוך ואני לא מתכוון רק לזה שכל הדברים בחינם אלא גם לצורת הכתיבה הכל כך ברורה גם למשקיעים כמוני שהתחילו להשקיע רק לפנישבועיים בערך. תודה!
    נ.ב. הייתי מוכן גם לשלם לך בשביל לקרוא עוד מדריכים כאלו…

  • רונן להב  03/06/2010

    גם אני חייב להצטרף למחמאות לינון.
    ושאלה: מה לגבי מדדים כמו מדד הביומד למשל, האם אתה ממליץ לקנתו תעודת סל על מדדים כאלו? תודה

    • ינון אריאלי  04/06/2010

      רונן, תודה על הפרגון.
      שיטת ההשקעה המתוארת במדריך מיועדת לטווח ארוך, ומתבססת על ההנחה שהמדדים שמתוארים יניבו תשואה חיובית לאורך השנים. מרבית המדדים הסקטוריאליים, כמו מדד הביומד למשל, לא בהכרח יניבו תשואה חיובית לאורך תקופה ארוכה. על מנת להצליח בהשקעה במדדים סקטוריאלים כאלו, יש צורך בהוספת שיקולים נוספים – כגון תמחור המניות הנכללות באותו המדד. לכן, באופן כללי מדדים כאלו אינם מתאימים למי שבוחר בשיטה המוצגת במדריך זה.

  • איילת חצור  22/07/2010

    בהחלט כתבה מעולה!!!

  • מוטי גונן  20/10/2020

    שלום יינון
    האם זוהי תקופה מתאימה להשקיע בתעודות סל להורשה ואם כן באיזה?
    עדיף חו”ל

    • ינון אריאלי  20/10/2020

      היי מוטי,
      אף אחד לא יכול לחזות מה יקרה בעתיד הקרוב ולכן אין טעם לנסות לתזמן את מועד הכניסה לשוק.
      אסור לי להזכיר שמות של תעודות ספציפיות, אבל אני יכול להגיד שאני אופטימי מאוד לגבי סקטורים כמו אנרגיה מתחדשת, שבבים ועוד.
      ראה כאן למשל /%d7%9e%d7%99-%d7%94%d7%a1%d7%a7%d7%98%d7%95%d7%a8-%d7%a9%d7%99%d7%96%d7%a0%d7%a7-%d7%90%d7%97%d7%a8%d7%99-%d7%94%d7%91%d7%97%d7%99%d7%a8%d7%95%d7%aa-%d7%91%d7%90%d7%a8%d7%94%d7%91/

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X