התיק של ינון

מה לעשות כשחברה רוכשת מניות של עצמה

07/06/2009 • ינון אריאלי

רכישה חוזרת של מניות (stock buyback) הוא תהליך בו רוכשת חברה את המניות של עצמה, על פי תוכנית מסויימת, וכך מקטינה את היקף המניות הנסחרות בשוק. התוצאה של רכישה חוזרת היא הגדלת ערכה של כל מניה והעלאת הרווח למניה. פעולה כזו מאותת לשוק, בדרך כלל, שלדעת ההנהלה המנייה זולה מידי, אך אין זה תמיד המקרה, ולכן חשוב להבין את מטרת הרכישה החוזרת האמיתית ואת היתרונות והחסרונות שלה.

יתרונות

  • אם מצאתם חברה שמניותיה נסחרות בהנחה ביחס למחיר האמיתי שלהן, זאת הסיבה העיקרית והטובה ביותר לרכוש מהן. אם בנוסף, גם החברה עצמה מודיעה על תוכנית רכישה חוזרת של אותן מניות, זהו סימן חיובי מאוד עבורכם לכך שגם החברה מאמינה בכך.
  • אם אתם מחפשים מועד לתחילת כניסה הדרגתית לפוזיציה במניה, סביבת המחיר בו מצהירה החברה על תחילת הרכישה החוזרת, יכולה לאותת לכם על הזמן, או למעשה על המחיר, בו אטרקטיבי להתחיל ולעשות זאת.

חסרונות

  • רכישה חוזרת היא אפשרות טיוח נהדרת עבור חברות נכשלות . הרכישה החוזרת מקטינה את מספר המניות הנסחרות, ולכן מגדילה את הרווח למניה ומורידה את המכפילים של החברה לערכים נמוכים יותר. הטעיה זו מובילה משקיעים רבים לחשוב כי חל שיפור בתוצאות החברה למרות שלא השתנה דבר.
  • ההודעה על הרכישה יוצרת לפעמים קפיצה חדה במחיר המניה בתוך זמן קצר. קפיצה זו נותנת יתרון לבעלי הענין, שיכולים למכור חלק מהחזקותיהם במחיר גבוה ולגרוף רווח מהיר, בעוד משקיעים אחרים בדרך כלל יצטרפו מאוחר יותר ויקנו ביוקר. המחיר ישוב לאחר זמן מה כמעט תמיד לרמת המחיר שלפני ההודעה על הרכישה, ולכן כדאי בדרך כלל להמתין לכך ולא לרכוש את המניה בסמוך להודעה.
  • רכישה חוזרת מאפשרת למנהלי החברה להנפיק לעצמם אופציות נוספות ללא שיהיה דילול במספר המניות הכולל או ברווח למניה. למרות שאין דילול, זה כמובן יגרור גידול בהוצאות החברה.

אז כיצד לנהוג במקרה של רכישה חוזרת?

הדרך הטובה ביותר, היא פשוט להתעלם מהרכישה החוזרת ולבחון את החברה עצמה לפני כל. אם החברה מציגה ביצועים פיננסים גרועים, הרכישה נועדה ככל הנראה רק לשם שיפור הסחירות במניה ולהטעיית המשקיעים התמימים. אם לעומת זאת החברה מציגה תוצאות פיננסיות טובות, מאזן חזק, תזרים מזומנים יציב ותחזית צמיחה מבטיחה, יש סיכוי טוב שמטרת הרכישה החוזרת היא אכן על מנת לייצר ערך למחזיקי המניות ורווח הון לחברה. במילים אחרות, אם הניתוח שלכם הוביל אתכם למסקנה כי מניות החברה נסחרות בזול, נבון לרכוש ממניותיה. אם גם החברה סבורה כמוכם ומעוניינת לרכוש ממניותיה, השתמשו בכך בכדי לקבל חיזוק נוסף להחלטתכם, אך אל תתבססו על זה כמניע בלעדי.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X