התיק של ינון

מניות ביטוחי הבריאות בארה”ב אטרקטיביות להשקעה

19/10/2009 • ינון אריאלי

חוסר ודאות הוא אחד מהדברים שמשקיעי ערך הכי אוהבים. מדוע? מפני שחוסר וודאות גורם לאלו שאינם משקיעים סבלניים לחשוש, למכור, ולהוביל את מחיר המניה של החברה המדוברת לנקודה נמוכה בהרבה מתחת לשווייה האמיתי. זה בדיוק המקרה עם חברות ביטוחי הבריאות בארה”ב.

מאז שהצהיר הנשיא אובמה על תוכניתו לערוך רפורמה בביטוחי הבריאות בארה”ב, צנחו מחירי מניות חברות הביטוח לשפל חסר תקדים. לא מדובר בחברות קטנות וספקולטיביות, אלא בענקיות בשווי של מיליארדי דולרים, הנהנות מרווחיות יפה ותזרים מזומנים שמן מידי רבעון. איש אינו יודע את פרטי הרפורמה במדויק, משום שהם מעולם לא פורסמו בפירוט. יחד עם זאת, הרעיון של אובמה הוא להוזיל את עלויות ביטוחי הבריאות ולשפר את התנאים של המבוטחים, על ידי הצעת תוכניות ביטוח בריאות ציבוריות כלשהן מטעם הממשלה או מטעם גופים שיפוקחו על ידי הממשלה.

קשה להאמין שבארה”ב הקפיטליסטית יהיו ביטוחי בריאות ציבוריים, חינמיים כמעט, כמו אלו שמפעילות קופות החולים בארץ, אך הדעה הרווחת בקרב משקיעים רבים היא שהרפורמה הזו עשויה לפגוע קשות בחברות הביטוח, שעשויות לאבד מבוטחים רבים, וייתכן שיאלצו להוזיל עלויות על מנת להתחרות בביטוחי הבריאות שתציע הממשלה.

בדיוק מהסיבה הזו, חברות הביטוח מפעילות את כל עוצמתן על מנת למנוע ביטוחי בריאות ציבוריים. אבל, למרות שזה עשוי להישמע מפתיע, הן דווקא תומכות ברעיון של אובמה, ומוכנות להוזיל את עלויות הביטוח אם במסגרת הרפורמה יחויבו כל אזרחי המדינה לרכוש ביטוח בריאות, כפי שרוצה אובמה. מהלך שכזה, יצריך אמנם הוזלה של פוליסות הביטוח ושיפור התנאים שלהן, אך יחייב את עשרות מיליוני האמריקנים שאין ברשותם ביטוח בריאות, לעשות אחד כזה. מהלך כזה, יהיה מצוין עבור חברות הביטוח, ועשוי להוביל אותן לשיאי הכנסות חדשים.

כאמור, אנו נמצאים בנקודת אי-וודאות באשר לפרטי הרפורמה. אבל, אפשר להניח כי גם אם היא תצא לפועל במלואה, ולאור כישלונותיו הלא מעטים של אובמה יש רבים המטילים בכך ספק, יארכו לפחות כמה שנים עד שהיא תחוקק ותיושם הלכה למעשה. מרבית חברות הביטוח מגובות בהררי מזומנים, והזמן עד ליישום הרפורמה יאפשר להן להיערך אליה בצורה נאותה במידת הצורך.

בינתיים, נראה כי מניות חברות ביטוחי הבריאות כבר נסחרות במחירים המשקפים תרחיש פסימי למדי. לראיה, כמעט כולן נסחרות במכפילים הנמוכים במחצית מהערכים הממוצעים הרב-שנתיים שלהם. חברות ביטוחי הבריאות אינן צומחות בקצב מסחרר, ושומרות על פעילות קבועה. לכן, קל גם מאוד לערוך להן ניתוח הערכת שווי באמצעות היוון תזרים מזומנים. אם תעשו כך, תגלו כי מרביתן נסחרות בהנחה של 40-60% מתחת לשוויין. בין החברות המעניינות אפשר לציין את UnitedHealth Group (אותה רכשתי לאחרונה), WellPoint, ו- Humana.

אם זה מעניין אתכם, גם גורואי ההשקעות המצליחים ביותר בעולם, אוהבים מאוד את מניות הביטוח הללו. מגדיל לעשות המשקיע המצליח ברוס ברקוביץ’, שמניות ביטוחי הבריאות מהוות יותר מ- 40% מתיק ההשקעות הנוכחי שלו.

למרות כל התשבחות וההסברים, אסור לשכוח כי קיים סיכון בהשקעה בחברות אלו. במידה והרפורמה תציע ביטוחי בריאות ציבוריים, זולים ואטרקטיביים באופן יוצא דופן, הרווחים הגדולים של חברות הביטוח יהיו שייכים להיסטוריה. אני לא סבור שזה יקרה, ולכן מעריך כי רבות ממניות הביטוח יחזרו להיסחר ברמת המחיר בו הן צריכות להיות, תוך שהן מניבות תשואה מרשימה בשנים הקרובות. בכל זאת, אי הוודאות עדיין קיימת, ולכן לא נבון לדעתי להשקיע חלק גדול מידי מתיק המניות שלכם במניות אלו.

גילוי נאות: מחזיק את UNH.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X