התיק של ינון

מניות הנט-נט הישראליות

29/01/2010 • ינון אריאלי

הירידות של השווקים בשבוע החולף לא צריכות להפתיע אתכם. איני טוען שניתן היה לתזמן אותן, אך הן היו צפויות. הבורסה הישראלית, כמו אחותה הגדולה בארה”ב, בהחלט אינן זולות. אחד הסממנים הטובים ביותר לשוק שאינו זול, הוא מספר המניות הנסחרות הרבה מתחת לשוויין האמיתי. דוגמא טובה למניות כאלו, שכבר הזכרתי אותן לא פעם בעבר, הן מניות הנט-נט של בנג’מין גראהם, מי שנחשב כאבי השקעות הערך.

ברב המכר שלו, המשקיע האינטליגנטי (שראה לאחרונה אור בעברית ומומלץ בחום), הוא תיאר אסטרטגיית השקעה המתבססת על קניית מניות של חברות הנסחרות בהנחה משמעותית לשווי הנכסי הנקי השוטף שלהן (Net current asset value), או בקיצור שווי נט-נט (Net-net value). שווי הנט-נט של גראהם, מוגדר על ידי חיבור המזומנים ושווי המזומנים ביחד עם 75% מחשבונות הלקוחות ו- 50% מהמלאי, והחסרת כל התחייבויות החברה. ההנחה היא שהחברה תצליח לגבות רק חלק מחשבונות הלקוחות ותמכור רק חלק קטן עוד יותר מהמלאי על פי השווי הנוכחי שלו. לכן, ההתחשבות היא רק בחלק מהנכסים השוטפים ולא בכולם.

הוא גם התחשב בעובדה, שאם השוק מתמחר את החברה במחיר כה נמוך, בהחלט ייתכן כי משהו אינו כשורה, ולכן יש הכרח במרווח ביטחון גדול מספיק, במקרה שמשהו אכן ישתבש (או שכבר השתבש). לכן, גראהם חיפש חברות ששווי השוק שלהם נמוך משני שלישים משווי הנט-נט שלהן. כלומר, לא רק שהן נסחרות בהנחה גדולה, המשמעות היא גם שכל הרכוש הקבוע, המוניטין, ושאר ההשקעות לטווח ארוך של החברות הללו, ניתנים למעשה בחינם. אם החברה תכשל, ואפילו אם היא תפשוט רגל, מחזיקי המניות שלה יחזירו את השקעתם במקרה הרע ביותר, ואף ירוויחו כסף ממכירת נכסיה במקרה הפחות טוב. אבל, במקרה הטוב, מניות אלו עשויות להניב תשואות חיוביות יוצאות דופן.

גראהם סבר, בצדק, כי נבון להחזיק במספר גדול יחסית של חברות שכאלו, משום שלחלק נכבד מהן לא נראית תחזית אופטימית מידי לעתיד הקרוב. יחד עם זאת, 90% מהחברות שהחזיק גראהם לאורך 35 שנות השקעה רצופות, הניבו תשואה חיובית, ובממוצע, ניצחו את תשואת השוק בפער ניכר. גם מחקרים אחרים שנערכו לאורך השנים, הוכיחו כי החזקה של מגוון מניות נט-נט שכאלו, צפויה לנצח את השוק.

כאמור, מניות נט-נט צצות כמו פטריות אחרי הגשם לאחר ירידות חדות בשוק, ולכן היו רבות מאוד כאלו בתחילת 2009. אז, אפשר היה אפילו לרכוש מניות נט-נט של חברות בעלות מימדים גדולים יחסית. בתקופות בהן השוק אינו זול, כמו היום למשל, צריך להפוך הרבה מאוד אבנים (או להשתמש במסננת מניות יעילה) על מנת למצוא אותן. וגם אם תמצאו, החברות האלו יהיו לרוב חברות קטנטנות בעלות מחזורי מסחר דלילים. יחד עם זאת, חלקן עשויות להיות שוות זהב לתיק המניות שלכם.

היום, אין מניות נט-נט אמיתיות. אבל בכל זאת מצאתי בבורסה בת”א שבע מניות הנסחרות בין 5-15% מתחת לשווי הנט-נט שלהן: תיא השקעות, גו.די.אם, אדומים, צמיחה, גילאון, פז חן ומולודן. ממבט חטוף, המחיר הנמוך של חלקן נראה מוצדק. יחד עם זאת, חשוב להדגיש שלא בדקתי אף אחת מהן לעומק, ולכן קחו אותן כרשימה ראשונית בלבד, ובדקו בעצמכם לעומק את אלו שמעניינות אתכם. במיוחד, בחנו האם המזומנים שלהן, שהופכים אותן למניות נט-נט, עשויים להישרף כבר ברבעונים הקרובים, ולמחוק אותן מהרשימה.

גילוי נאות: לא מחזיק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X