התיק של ינון

מניות הרובוט הישראליות שינצחו את השוק

09/06/2012 • ינון אריאלי
מניות הרובוט הישראליות שינצחו את השוק

התנודתיות בשוקי המניות נמשכת בעוצמה רבה. אין ספק שהפחד השתלט על המשקיעים ומניע את השוק. אחרת, איך תסבירו את העובדה שהאג”ח האמריקניות ל- 10 שנים נסחרות בתשואה של אחוז וחצי בלבד. לא שאני רומז שארה”ב תיעלם מהעולם, אבל בפועל, היא כבר מזמן בפשיטת רגל כלכלית, כך שיכול לקחת עוד הרבה זמן עד שהיא תחזור למסלול תקין בו התוצר שלה יגבר על הגירעון העצום שהיא מייצרת מידי שנה.

מצד שני,  פיטר לינץ’, גדול מנהלי ההשקעות של כל הזמנים, אמר פעם ש”מי שמקדיש 13 דקות ביום לקריאת נתוני מקרו, מבזבז 10 דקות”. במילים אחרות, מובן שההתפתחויות בכלכלה העולמית משפיעות על שוק המניות, אולם לא ניתן לחזות אותן, ולכן הניסיון לנחש מה יקרה בשוק בעתיד נועד לכישלון. במקום זאת, כדאי להקדיש את הזמן להסתכלות על החברות הבודדות עצמן. כך, אפשר לאתר מניות אטרקטיביות שיניבו תשואה יפה גם בזמנים בהם הכלכלה אינה במיטבה.

השאלה איך עושים את זה? בטווח ארוך ממספר שנים המחיר של מניה צריך להגיע לסביבת הערך הכלכלי שלה, ולכן הדרך הטובה ביותר היא לחפש מניות הנסחרות הרבה מתחת למחיר הכלכלי שלהן. אל תחשבו שזה קל – זה דורש קריאה של אתרים כלכליים, בלוגים ושימוש במסננות מניות בשביל לאתר את המניות האלו בזמן. אני למשל עוקב באופן תדיר אחר הבלוגים של כמה עשרות מומחי השקעות ומפעיל את מסננת המניות שלי אחת לחודש-חודשיים בשביל לדוג ניירות ערך אטרקטיביים לתיק האישי שלי. לדעתי זאת הדרך המיטבית להרוויח מהשקעות.

עם זאת, גם אם אין לכם את הזמן או הרצון לעבוד קשה, מסתבר שעדיין תוכלו להשיג תשואות גבוהות משוק המניות. איך זה ייתכן? אם אתם חסידים של תיאוריית השוק היעיל, שמסקנתה היא שלא ניתן לגבור על תשואת המדדים, כנראה שלא תאמינו במה שאני הולך לספר לכם. אבל אם אתם כן פתוחים לעניין, בוודאי תשמחו לשמוע שמחקרים רבים אישרו את העובדה שמניות עם פרמטרי ערך נמוכים מהממוצע בשוק מניבות תשואה עודפת. הכוונה היא למניות של חברות רווחיות הנסחרות במכפילי רווח, מכירות או הון עצמי נמוכים בהרבה מהערך הממוצע במגזר. כעת, תארו לעצמכם שאנו קונים מקבץ של מניות כאלו, מוכרים אותן בסוף השנה וקונים שוב את המניות בעלות המכפילים הנמוכים ביותר בתחילת השנה. האם זה יעבוד? מסתבר שכן.

הכיצד? בממוצע, שוק מניות טיפוסי עולה בשיעור שנתי של בין 8-11% בטווח הארוך. מכפילים נמוכים אינם מחייבים שהמניה תהיה זולה, אבל מתוך קבוצה גדולה של מניות כאלו, יהיו רבות שכן תהינה זולות באופן יחסי. כעבור שנה, המניות הזולות מתוך הקבוצה יצטרכו לעלות פעמיים: פעם אחת לתקן למעלה למחיר ההוגן שלהן, ובנוסף לעלות עם עליית שוק המניות הממוצע, ולכן הן יעלו יותר ממניה ממוצעת בשוק.

יש הרבה אסטרטגיות כאלו, למשל נוסחת הקסם (magic formula) הפופולארית של ג’ואל גרינבלאט (שמתוארת ב”ספר הקטן שמכה את השוק”). בכל מקרה, אחת האסטרטגיות הפשוטות ביותר לניהול תיק מניות שכזה, היא שיטת הרובוט של מנהל ההשקעות ג’ון דורפמן. תיק מניות הרובוט מתבסס על בחירת 10 מניות של חברות רווחיות בלתי ממונפות, הנסחרות במכפילי הרווח הנמוכים ביותר בשוק, אותן מחזיקים למשך שנה ואז מחליפים בחדשות. במהלך 8 השנים בהן פעלה האסטרטגיה, היא הניבה תשואה שנתית ממוצעת מדהימה של 19%, הרבה מעל תשואת השוק האמריקני באותה התקופה. חשוב לציין כי ב- 2007 בחר דורפמן ב- 6 מניות ממגזר הנדל”ן, שקרס באותה שנה. ללא הטעות הזו (וזו שגיאה היות וחשוב להקפיד שלא לקנות יותר מידי מניות מאותו המגזר), התיק היה מניב תשואה שנתית ממוצעת של 34% בתקופה בה פעל.

בשביל לבנות תיק של מניות רובוט ישראליות, נתחיל מכל המניות הנסחרות בבורסה בתל אביב בעלות שווי שוק גבוה מ- 200 מיליון שקל. כעת, נמחק מהרשימה את כל החברות עם חובות נמוכים מההון העצמי, ואלו שלא היו רווחיות על סמך 12 החודשים האחרונים. מתוך החברות שנשארו, נבחר את עשר המניות בעלות מכפיל הרווח הנמוך ביותר. פרט לעמידה בקריטריונים האלו, לא עשיתי שום בדיקות נוספות.

עשר מניות הרובוט שהניבה המסננת היו (לפי סדר אלף-בית): אייאיאס תעשיות, בריל, וואן תוכנה, מרחב, פריורטק, פורמולה מערכות, פוקס, פולירם, קליל וקסטרו.
אם אתם רוצים ליישם את האסטרטגיה בהצלחה, תצטרכו לקנות את כל המניות האלו בצורה עיוורת, להחזיקן למשך שנה ברציפות ולהחליפן בעשירייה חדשה בעוד שנה (אתם מוזמנים לפנות אלי בעוד שנה ואשמח לייצר אותה עבורכם). זה לא קל כי אפילו בדיקה פשוטה תגלה בחלקן בעיות. יחד עם זאת, לאור ההצלחה של מניות הרובוט האמריקניות, יש סיכוי שגם הגרסה הישראלית תעבוד.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • עמיחי  10/06/2012

    לענין הרובוט האוטומטי.

    מה קורה בישראל במניות ששוי השוק שלהן נניח בין 100 – 200 מיליון ש”ח ? הן לכאורה תנודתיות יותר אבל עשויה להיות להן תשואה יותר גבוהה.
    ושאלה שניה בחתכים שונים של שווי שוק. מה היה נכנס לרובוט הישראלי אם במקום מכפיל רווח נמוך היית הולך על מכפיל תזרים מזומנים נמוך ? בחלק מהחברות זה לא משנה אבל המענין הו חברות עם מכפיל רווח גבוה ומכפיל תזרים נמוך.
    תודה.
    עמיחי.

  • דנית  11/06/2012

    היי ינון,
    אני כלכלנית במקצועי ורק לאחרונה החלטתי להיחשף יותר ברצינות לשוק ההון. מה שכן, אני בחורה מאוד אימפולסיבית, תכונה שיכולה להיות בעייתית בתחום. החלטתי להתחיל בקטן אך בלי שום אסטרטגיה או הבנה מספיקה בשוק ההון וקניתי את מנית טבע {תופעת העדר} ומנית אידיבי שלא מפסיקה לצנוח מאז שקניתי אותה {נקנתה בשער:1,675 }אני נורא מתלבטת האם למכור את מנית אידיבי בהפסד או לחכות בתקווה שהיא תעלה בהמשך. אני אודה מאוד לעצתך שכן אני קוראת את הבלוג שלך על בסיס קבוע וחשוב לי לשמוע מה יש לך להגיד סביב סוגיית אידיבי.
    תודה רבה.

  • עמית  18/06/2012

    ינון שלום רב

    מתלבט אם להכנס לתיק שלך (69 ש”ח לחודש) ….

    האם בתקופה לא פשוטה כמו עכשיו, התשואות שלך עדיין גבוהות?
    האם גם בשוק יורד אתה מרוויח ?
    האם אתה “חותך הפסדים” ומוכר מניה מפסידה בהפסד או מחכה לטווח הארוך שהיא תעלה ?
    האם יש סכום מינימום ל”כניסה” לתיק שלך ?
    האם 5-7% לשנה זה אפשרי ב 50% או יותר ??
    מה דעתך על CHKP כעת היא מתחת ל50$ שווה קניה ??

    תודה רבה !
    עמית

  • אלי  30/07/2012

    שלום!
    האם יש דבר דומה לגבי קרנות?
    כיועץ לשעבר, מאחר ואסור היה לי לקנות מניות באותו יום, התרגלתי להשקיע בקרנות.
    אני לא רואה שהפסדתי הרבה – להיפך.
    מה דעתך?
    בתודה
    אלי

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X