התיק של ינון

מנית ביומד מעניינת, רגע לפני נקודת הרתיחה

17/08/2013 • ינון אריאלי

אחת המניות המעניינות שנתקלתי בה לאחרונה, היא בונוס ביוגרופ. החברה פיתחה טכנולוגיה חדשנית וייחודית, המאפשרת לגדל שתלי עצם למקרים של חוסר בעצם כתוצאה מדלקות פרקים, גידולים סרטניים, שברים ופגיעות שונות. בראש החברה עומד ד”ר שי מרצקי, המייסד ולשעבר המנכ”ל והמנהל המדעי של חברת פלוריסטם.

בטיפולים הנוכחיים, חותכים חלק מעצם של המטופל ממקום אחר ומשתילים אותה במקום הפגוע. הבעיה היא שלא תמיד יש רקמת עצם בכמות מספקת, ובנוסף, העברת העצם פוגעת בחוזק שלה, גורמת לעיתים לכאבים כרוניים, אי נוחות ובעיות ניידות המגבילות את השימוש בפרוצדורה רפואית זו.

לכן, לא רק שיש דחיפות למציאת פיתרון יעיל יותר כמו זה שמפתחת בונוס, אלא יש גם צורך עצום – בארה”ב לבדה יש כחצי מיליון פרוצדורות של השתלות עצם כירורגיות מתוך כ- 2-3 מיליוני פרוצדורות בעולם, שוק המוערך בכ- 1-2 מיליארדי דולרים בשנה. לפי ההערכות של בונוס, אם וכאשר יושלם פיתוח הטכנולוגיה והיא תאושר, יוקמו מרכזים לייצור עצמות מהם ניתן יהיה למכור שתל עצם במחיר העשוי להגיע לכ- 10,000 דולר עם רווחיות גולמי של כ- 50%, כך שאתם יכולים לתאר לעצמכם מה גודל הרווחים במקרה שיתגשם החלום של החברה.

הטכנולוגיה של בונוס מאפשרת לה לקחת רקמת שומן בעיקר מגוף החולה, לגדל את העצם הנדרשת במעבדה, ואז להשתיל אותה בחזרה בגופו של החולה. כך, הסבירות לדחיית השתל קטנה מאוד, ונפתרות הבעיות שיש לפרוצדורות הנוכחיות. נשמע מדע בדיוני? מסכים, אבל הטכנולוגיה הזו כבר הוכחה כיעילה בעצמות שגודלו מתאים של בני אדם והושתלו בגופן של חיות בהצלחה, כך שמה שנשמע בדיוני עשוי להיות ממשי בעתיד הקרוב.

מה התחדש בחודשים האחרונים?

לאחרונה, השלימה בונוס צעד חשוב בתוכנית העסקית שלה – הקמת המרכז הראשון בעולם לייצור שתלים חיים של עצם אנושית, זאת במסגרת תשלובת של מתקנים חדשים של החברה, בשטח כולל של כ- 750 מ”ר, בפארק מת”מ, בחיפה. מרכז הייצור כולל מערך של חדרים נקיים, ברמה הנדרשת לייצור שתלים חיים של עצם אנושית, וכן מעבדות לבקרת ולאבטחת איכות בהתאם לדרישות של הרשויות הרגולטוריות בעולם. לדעתי השוק לא ייחס את מלוא תשומת הלב לעניין הזה. כעת, לחברה יש למעשה כושר ייצור משמעותי לגידול השתלים בעצמה, משהו שיחסוך לה כסף רב במהלך הניסויים שהיא עורכת, וגם בהמשך, כשתגיע (אם תגיע) לשלב הייצור ההמוני.

במחצית השנייה של השנה, בונוס צפויה להתחיל את הניסוי הקליני שלה במהלכו היא מתכננת, לראשונה, לייצר שתלי עצם ולהשתיל אותם בכמה עשרות מטופלים בארץ. לדברי החברה, לאחר כארבעה חודשים ממועד ביצוע ההשתלות במטופלים שישתתפו בניסוי הקליני הראשון, עשויות להתקבל תוצאות ביניים מהותיות ראשונות של הניסוי, כלומר נקבל אינדיקציה ראשונית להצלחת הטיפול בעוד מספר חודשים.

האם לחברה יש מספיק כסף כדי להשלים את החזון שלה?

כרגיל, הבעיה המרכזית של חברות ביומד צעירות כמו בונוס, היא מציאת מימון מספיק לפעילותן. לשמחתה של החברה, היא הצליחה לגייס לאחרונה כ- 5.3 מיליון שקלים בהנפקת מניות וכתבי אופציה (מעכשיו אשתמש ב”אופציות” ולא ב”כתבי אופציה” לשם נוחות) שנסגרה כאמור במחיר גבוה ב- 60% ממחיר המינימום שנקבע בהנפקה. בנוסף, לאחת האופציות, אופציה 3, יש מחיר מימוש של 26.5 אגורות והיא פוקעת ב- 19 בנובמבר, ככל הנראה לאחר שיתקבלו התוצאות הראשוניות של הניסוי הקליני הראשון. אם האופציות האלו יכנסו לכסף (מקרה בו מחיר המניה יהיה גבוה ממחיר המימוש), המימוש שלהן יכניס לקופת החברה כ- 20 מיליון שקל. זהו סכום שיספיק לכלכל אותה לפחות עד סוף 2014, כך שזה ייתן לה מספיק אוויר לנשימה כדי להשלים את הניסויים הקליניים.

אגב, בהנפקה קיבלו המשתתפים גם את אופציה 4, שלדעתי היא הרבה יותר אטרקטיבית מאופציה 3. אופציה 4 פוקעת רק ב- 7 לאוגוסט 2014 ומחיר המימוש שלה הוא 32.2 אגורות, בסך הכול כ- 30% מעל מחיר המניה הנוכחי (24.5 אגורות). החיסרון – הסחירות שלה מאוד נמוכה, פשוט כי הונפקו רק 6 מיליון יחידות, ומי שרכש בהנפקה לא שש למכור (בכל זאת מי שיעשה מאמץ יצליח לרכוש בכמויות קטנות סביב 6.5-7 אגורות).

מה החסרונות של ההשקעה?

פרט לחסרונות (או הסיכונים) הרגילים שיש בחברות ביומד (תלות באישורים רגולטורים, קשיי מימון וכד’), אצל בונוס יש עניין נוסף שצריך להכיר: בהסכם יציקת החברה לתוך השלד הבורסאי אוקיאנה ב- 2012, נכתב כי בעלי השליטה בחברה יקבלו כ- 540 מיליון מניות חדשות, בהדרגה, בהתאם להתקדמותה באבני דרך כלשהן. אבני הדרך האחרונות הן לאחר התקדמות מהותית בפעילות החברה, כך שהן מפחות מטרידות, אולם אבן הדרך הראשונה היא תחילת הניסויים הקליניים, שיחלו בקרוב.

לכן, בעלי השליטה יהיו זכאים בקרוב לכ- 78 מיליון מניות חדשות. מדובר בדילול לא קטן בהתחשב בכך שמספר המניות הנסחרות של בונוס הוא כ- 180 מיליון יחידות. אולם, לשמחתנו, במרץ השנה הסכימו בעלי השליטה לדחות את רישום המניות החדשות לינואר 2015, כך שהן לא ירשמו למסחר עד אז. זה לא אומר שאני לא לוקח אותן בחשבון כדילול עתידי, אבל עבור מי שמאמין שעד 2015 המניה כבר תספיק לבקר, לפחות לתקופה זמנית, בנקודה הרבה יותר גבוהה מהמחיר הנוכחי, הדחייה הזו מעבירה את בעיית הדילול למשקיע אחר, מישהו שמתכוון ללכת עם החברה לטווח ארוך יותר.

האם המניה או את האופציות שוות קניה?

בונוס נראית חברה רצינית, ויש סיבות טובות מדוע יש היתכנות לא רעה להצלחת הטכנולוגיה שלה לצלוח את הניסויים הקליניים ולקבל את האישורים הנדרשים בעתיד הרחוק. עם זאת, במקרה הנוכחי אפשר להסתכל עליה גם כהזדמנות לטווח קצר יותר (ב- 12 החודשים הקרובים), היות ובמהלכם נקבל תוצאות ראשוניות מהניסוי הקליני בבני אדם, וזאת כאשר מניות החברה עדיין נסחרות בשווי שוק לא גבוה מידי. בנוסף, לאחרונה ראינו התעניינות תקשורתית גוברת סביב החברה, משהו שיכול להתפרש כסימן חיובי לגבי הבאות.

בסופו של דבר, חשוב לזכור כי מדובר בהשקעה בעלת פרופיל סיכון גבוה, כך שהמניה ובוודאי האופציות (ובעיקר אופציה 3 שהיא קצרה יותר) לא יתאימו לכל המשקיעים, וגם אם החלטתם לקנות, אל תתפתו להקצות לנייר יותר מחלק קטן מהתיק שלכם.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X