התיק של ינון

מתי למכור מניה

10/03/2009 • ינון אריאלי

בחירת מניות לתיק ההשקעות שלנו אינה משימה קלה. יחד עם זאת, ההחלטה מתי למכור את החזקותינו קשה הרבה יותר. אם אתם נשענים על המלצות אנליסטים בקניית מניותיכם, לא תוכלו להיעזר בהם בעיתוי המכירה, משום שהמלצות מכירה כאלו הן נדירות יחסית. מחסור זה וההשענות הרבה על המלצות אנליסטים, מובילה משקיעים רבים למכור את מניותיהם מסיבות לא נכונות.

מתי לא חכם למכור מניות

הסיבה הנפוצה הראשונה בגינה מוכרים משקיעים מניה, היא משום שמחירה ירד. אם יש לכם אמון בחברה בה השקעתם ואתם סבורים כי רכשתם את המניה במחיר זול, ירידה במחיר דווקא צריכה לעודד אתכם לרכוש יחידות נוספות ממנה, היות והיא נסחרת כעת במחיר אטרקטיבי הרבה יותר. משקיעים רבים נבהלים מירידות כאלו, וחותכים הפסדים באמצעות שימוש בפקודת סטופ-לוס אוטומטית או ידנית. ירידה במחירה של מניה עשוי אמנם להיות סימן מעיד לכך שמשהו אינו כשורה, אך היא אינה פעמון אזהרה למכירה מיידית של המניה. במקרה כזה, יש לבחון האם התחולל שינוי כלשהו בנתונים הפונדמנטליים של החברה. במרבית המקרים, לא חל כל שינוי ולכן המכירה תהיה שגיאה.

משקיעים רבים ימכרו מניה גם משום שמחירה עלה. באופן דומה לחרדה מהירידה בערכה של מניה, כך גם ממהרים משקיעים רבים למכור מניות שעלו בשיעור של 10-20%. דווקא המניות שמחירן יזנק בשיעורים גבוהים מאוד של מאות אחוזים במהלך השנים, יהיו אלו שיובילו את תיק המניות שלכם לתשואות גבוהות. מכירה בטרם עת, על מנת לממש את הרווחים הקטנים שנוצרו, אינה צפוייה להוביל את התיק שלכם להישגים מרשימים.

התנודתיות במחירי מניות, הן למעלה או למטה, אינן אם כן הסיבה הנכונה למכור אותן. גם מצבו של השוק, ויהיה גרוע ככל שיהיה, אינה סיבה נבונה למכור. למרות שמצב הכלכלה העולמית נראה עגום למדי בימים אלו, היו בטוחים כי בטווח הארוך היא תשוב למעגל הצמיחה הרגיל שלה. היות ואין באפשרותנו לחזות מתי ישנה השוק את מגמתו, אין הגיון למכור את החזקותינו אם אנו יודעים כי זה יקרה מתישהו.

אז מתי בכל זאת למכור?

אם אתם מחפשים סימנים מעידים למכירת מניה, תוכלו למצוא אותם בעיקר בחברה עצמה. למשל, מכירת מניות מסיבית של בעלי העניין של החברה. אין הכוונה למכירה של אחוזים בודדים, אלא למכירה של חלק ניכר מהחזקתם בחברה. למרות שבעלי עניין עשויים למכור מניות מידי פעם ממגוון רחב של סיבות שאינן בהכרח קשורות לחברה, מכירה של מרבית החזקתם בחברה תהיה במרבית המקרים קשורה לפעילותה של החברה. במקרה כזה, נסו לחפש את הסיבה המרכזית למכירה על מנת לבדוק אם היא קשורה באופן ישיר אל שינוי צפוי בפעילות החברה.

סימן מעיד חשוב נוסף, הוא גל עזיבות של בכירים בחברה. חברה מצליחה פועלת תחת אסטרטגיית צמיחה ארוכת טווח. אסטרטגיה שכזו יכולה להצליח רק אם ישנו שיתוף פעולה מלא בין מנהלי החברה לאורך שנים רבות. עזיבה של מספר בכירים בחברה, הנובע מחילוקי דעות באשר לפעילותה העתידית של החברה, עשוי להצביע על התנהלות בעייתית של החברה. אם בין העוזבים נמצאים גם דירקטורים חיצוניים, שחלק מתפקידם העיקרי הוא לשמור על האינטרסים של בעלי המניות של החברה, העזיבה עשויה אף להוות גורם שלילי הרבה יותר עבור בעלי המניות.

ישנם גם סימנים מעידים חלשים יותר, כגון תוצאות חלשות של החברות המתחרות בענף, החלפה תכופה מידי של רואי החשבן של החברה, מה שעשוי להעיד על חילוקי דעות בין החברה לאלו שמבקרים אותה ולרמוז על אי סדרים פיננסים כלשהם.

השורה התחתונה

בסופו של דבר, זכרו כי אלו הם רק תמרורי אזהרה ראשוניים, וההחלטה הסופית למכירת מניה צריכה לנבוע בעיקר מהדרדרות או משינוי מהותי בפעילות או בנתונים הפיננסים של החברה, הרעה או שינוי כזה שיוביל לצמצום תזרים המזומנים שצפוייה החברה להשיג בעתיד. את הדברים הללו תוכלו לדעת בעיקר באמצעות בחינת הדוחות הפיננסים של החברה.

במילים אחרות, אל תמכרו מניה כי מחירה עלה או ירד או משום שהשוק עבר למגמת ירידה. בחנו את העסק עצמו ומכרו את המניה אם ישנה מגמת ירידה משמעותית בהכנסות או ברווחיות, שינוי מהותי בפעילות העסקית של החברה, לקיחת הלוואות ענקיות לצורך רכישת נכסים חדשים שלא צפויים להוביל את החברה לשיפור רווחיותה, כשלון של מוצר מרכזי של העסק, התגברות משמעותית של התחרות בענף הגורמת להורדת מחירים דרסטית, ושאר פרמטרים פונדמנטליים המעידים על סיכוי נמוך יותר להמשך הצלחתו של העסק.

כנסו למדריכים נוספים:
איך משקיעים במניות בבורסה
מניות מומלצות
תעודות סל
מניות מומלצות למתחילים

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • שולי  15/06/2011

    היי ינון!
    איך מסתדרת האסטרטגיה שלך של השקעה במניה לטווח ארוך עם החלפת מניות כל שנה?
    לכאורה יש כאן סתירה…

    שולי

  • ינון אריאלי  15/06/2011

    היי שולי,
    גם באסטרטגיית השקעה לטווח ארוך אין מניעה למכור מניה לאחר שנה, ואפילו פחות מכך, אם היא הגיעה למחיר ההוגן שלה. הרעיון הוא שהתיק מנוהל לטווח ארוך, אבל כל מניה בפני עצמה לא חייבת להיות מוחזקת לשנים רבות.

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X