התיק של ינון

פרוטליקס – לקנות או למכור?

02/12/2009 • ינון אריאלי

מי שהקשיב להצהרות של מנהלי פרוטליקס (PLX) בחודשים האחרונים, ידע כי החברה אינה מעוניינת להימכר, לפחות לא בשלב הזה. יחד עם זאת, החברה הייתה מודעת להוצאות הלוגיסטיות והוצאות השיווק הגדולות להן תידרש לצורך חדירה לשוק עם התרופה שפיתחה, ולכן חתרה לחתימה על שיתוף פעולה עם מפיץ גדול שיסייע לה בכך. רבים מהמשקיעים, שציפו למכירה של החברה בפרמיה גבוהה על שווייה הנוכחי, התאכזבו לכן מההסכם ומכרו מכל הבא ליד. האם יש מקום לאכזבה, או שאולי זאת הזדמנות קניה?

מדוע פרוטליקס מעניינת

למי שאינו מכיר את פרוטליקס, החברה פיתחה טכנולוגיה (הנקראתProCellex ) המאפשרת ייצור תרופות ביולוגיות על בסיס חלבונים מן הצומח, זאת בשונה מחברות תרופות אחרות בעולם, שמוצריהן מתבססים על חלבון מן החי. חברות התרופות מגנות בפטנטים על תהליך ייצור התרופות שלהן. אולם, מכיוון שהטכנולוגיה של פרוטליקס מתבססת על חלבונים מהצומח ולא מהחי, תהליך הייצור שלה אינו מפר את הפטנטים הללו. לכן, פרוטליקס תוכל לייצר בעתיד מגוון רחב מאוד של תרופות קיימות, גם אם עדיין לא פג תוקף הפטנט שלהן.

לאחרונה, התקבלה ההוכחה לכך שהטכנולוגיה של פרוטליקס אכן עובדת, כאשר החברה בישרה על הצלחה בניסוי הקליני (שלב 3) בתרופה למחלת הגושה, והודיעה כי היא נערכת להגשת הבקשה מרשות המזון והתרופות האמריקנית (FDA) לאישור רישום התרופה לשיווק בארה”ב. עוד קודם לכן, קיבלה התרופה של פרוטליקס מה- FDA מעמד של תרופת יתום, מעמד שמקל ומזרז את הליך אישורה.

בשבועות האחרונים, התגלו זיהומים חמורים במפעל של חברת ג’נזיים, השולטת הכמעט בלעדית כיום על מכירת תרופה לגושה. בעקבות כך, הופסק שיווק התרופה ונוצר חשש למחסור בה כבר בעתיד הקרוב. לאור זאת, פנה ה- FDA אל פרוטליקס ואל חברת שייר הבריטית (Shire), חברה נוספת שהגישה לאחרונה בקשה לרישום תרופה למחלת הגושה, בבקשה להאיץ את תהליך הגשת הבקשה.

האם ההסכם טוב לפרוטלקיס?

למרות ההתקרבות לקבלת אישור לשיווק התרופה בארה”ב, ניסיון העבר מלמד כי הדרך של עד למכירה בהיקפים משמעותיים, אינה רצופה בשושנים. הקושי העיקרי טמון ביכולת לשכנע את הרופאים לרשום לחולים דווקא את התרופה שלך במקום התרופה המוכרת והאמינה של המתחרה הוותיקה. חברת ג’נזיים הענקית, שולטת על כמעט כל השוק (הנאמד במכירות של כ- 1.25 מיליארד דולר בשנה), ולכן לפרוטליקס הקטנה היה צפוי קושי לא מבוטל לתפוס נתח משמעותי ממנו ללא תמיכה מענקית אחרת לצידה. כעת אתם מתחילים להבין את ההיגיון הרב מאחורי העסקה עם פייזר.

על פי ההסכם, פייזר תשלם לפרוטליקס 60 מיליון דולר באופן מיידי ועוד 55 מיליון דולרים נוספים בכפוף לעמידה באבני דרך שנקבעו (ככל הנראה קבלת אישור ה FDA לתרופה). בתמורה לכך, פייזר ופרוטליקס יתחלקו 60% ו- 40% הן בהכנסות והן בהוצאות. תפקידה של פרוטליקס במיזם המשותף יהיה ייצור התרופה ופייזר תנצל את המוניטין הרב שלה ואת מערכת השיווק המשומנת שלה לשיווק ומכירת התרופה בכל העולם למעט בישראל, שם תיוותר הבלעדיות של פרוטליקס. שיתוף הפעולה הזה, יעזור לתרופה של פרוטליקס לחדור אל השוק בהצלחה, ותוך פרק זמן קצר הרבה יותר מאשר אם הייתה עושה זאת לבדה.

נוסף על כך, פרוטליקס תקבל בלעדיות על השוק הישראלי. מכיוון שמחלת הגושה הינה מחלה תורשתית הנפוצה בעיקר בקרב יהודים אשכנזים, כ- 10% מהחולים במחלה נמצאים בישראל. אם תתרגמו את זה להכנסות, מדובר בסביבות 120 מיליון דולר מידי שנה. כלומר, פרוטלקיס שומרת לעצמה נתח נכבד מההכנסות ממכירת התרופה.

השורה התחתונה

בואו נהיה ריאלים לרגע. אם נסתכל על פרוטליקס בתור חברה של תרופה אחת בלבד, אין ספק שהמחיר הנוכחי בו היא נסחרת אינו זול בהרבה מהשווי האמיתי שלה (סביב 11 דולר למניה, תחת הנחת רווח של 30 מיליון דולר בעוד 3 שנים). יחד עם זאת, האם לדעתכם פייזר, ששווייה מעל 150 מיליארד דולר ובדעלת הכנסות שנתיות של 45 מיליארד דולר, הייתה נכנסת להרפתקה עם חברה קטנטנה עם פוטנציאל מכירות של כמה מאות מיליוני דולרים בלבד? בטוח שלא. גם מנהלי פייזר, בדיוק כמו המנהלים של פרוטליקס, משוכנעים שהטכנולוגיה של החברה תוכל להוביל להשלמת הפיתוח של תרופות רבות נוספות בהמשך הדרך. סביר להניח כי פייזר מעוניינת להכניס דריסת רגל אל פרוטליקס כבר עתה, על מנת לאפשר לה לחתום עמה על הסכמים דומים בעתיד.

האהדה שלי אל פרוטליקס אינה מסתכמת רק בפוטנציאל האדיר שלה או בהנהלה האיכותית שלה. פרוטליקס אינה חברה ביוטכנולוגית רגילה. כמה חברות צעירות כאלו אתם מכירים שבקופתן 23 מיליון דולר (ובקרוב יתווספו אליהם 115 מיליון נוספים) מול אפס חובות ו- 8 מיליון דולר בלבד של התחייבויות? המאזן המושלם הזה, בתוספת של 115 מיליון הדולרים שתקבל מפייזר, יסייעו לפרוטליקס למצות את הפוטנציאל הגדול הטמון בטכנולוגיה שלה.

לסיכום, איני יודע היכן תהיה מנית פרוטליקס בעוד שבוע או חודשיים. יכול להיות שהלחץ של המוכרים שציפו לעשות סיבוב מהיר על המניה, ידחוף אותה למטה אפילו ל- 6 דולר ואולי אף נמוך מכך. יחד עם זאת, כמי שמסתכל מספיק רחוק קדימה, אני משוכנע שהתנודתיות סביב רמת המחיר הנוכחית אינה משנה את התמונה האמיתית, ובעוד 5-10 שנים נראה את המניה במחיר גבוה פי כמה.

גילוי נאות: מחזיק את PLX.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X