התיק של ינון

קופת גמל בניהול אישי (קופת IRA) – האם זה בשבילי?

20/05/2010 • ינון אריאלי

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות הקיימות היום, הן מעין קופסא אטומה שאין לנו כל שליטה על אסטרטגיית ההשקעה בהן ובוודאי שלא על ניירות הערך שבוחרת הקופה. יתרה מכך, דמי הניהול שגובות חלק נכבד מהקופות מצמצמים בצורה משמעותית את סכום החיסכון שלנו.

על מנת לטפל בבעיה, אישרה לאחרונה ועדת הכספים את הפעלתן של קופות גמל בניהול אישי. המשמעות, היא שאתם תוכלו לנהל באופן עצמאי את כספי החיסכון שלכם, וליהנות מפטור מלא מתשלום מס על הרווחים שתצברו בקופה, בדיוק כמו בקופות הגמל וקרנות ההשתלמות הרגילות.

זו אינה המצאה ישראלית. והיא פועלת בהצלחה במדינות רבות בעולם, ובראשן ארה”ב, שם היא נקראת Individual Retirement Account  (או IRA), ומאפשרת לחוסכים לבחור היכן לפתוח את החשבון מבין אלפי בנקים וחברות ביטוח. בארץ, לפחות בשלב הראשון, יתאפשר חיסכון באמצעות קופה בניהול אישי רק לכספים שאינם חלק מההפרשות הפנסיוניות הישירות שלכם, כלומר בקרנות השתלמות ובקופות גמל שהינן בסטאטוס עצמאי.

הרבה יתרונות, אבל צריך גם להכיר את החסרונות

היתרון המרכזי של קופת גמל שכזו הוא כמובן האפשרות של החוסך לנהל את מדיניות ההשקעה בחיסכון הפנסיוני שלו בהתאם לאופיו וצרכיו האינדיבידואליים. תוכלו להחליט בעצמכם מה שיעור המניות בקרן, אילו ניירות לקנות וכדומה. ניהול עצמאי כזה, גם מנטרל אפשרות של השקעה בניירות ערך שיש בהם אינטרס של הקופה ולאו דווקא של החוסך.

לחופש של הניהול האישי יש כמובן גם צד פחות טוב. לא כולנו בעלי הבנה מקצועית מספקת בניהול השקעות, וחוסכים חסרי ניסיון בשוק ההון עלולים ליטול סיכונים גדולים מדי, ולסכן את כספי הפנסיה שלהם. כדי להקטין את הסיכוי לכך, נקבעו מספר הגבלות להשקעה בקופה. למשל, נאסרת השקעה באופציות, החזקה בנייר ערך בודד לא תעלה על 10% מסך נכסי הקופה, וניתן יהיה להשקיע בחו”ל רק במדינות בעלות דירוג גבוה.

מבחינת התשואה, הסטטיסטיקה מלמדת כי רוב מנהלי ההשקעות, למרות מקצועיותם וניסיונם הרב, אינם גוברים על תשואת השוק. לכן, ניהול חכם של הקופה באמצעות תעודות סל כבר תניב לחוסכים בהן תשואה טובה יותר מזו שהיו מקבלים ממרבית הקופות המנוהלות. מצד שני, השגת תשואת השוק אינה דבר של מה בכך. היא אמנם פשוטה מבחינה טכנית, אך קשה לביצוע מבחינה פסיכולוגית, משום שהיא דורשת עמידה בתנודתיות של השוק.

אחת הנקודות המרכזיות להצלחתן של הקופות האישית בחו”ל, היא דמי הניהול הנמוכים שלהן, המתאפשרים בעקבות כך שהגוף המארח את הקופה אינו צריך לעשות דבר וחצי דבר (פרט לקצת ניירת). בארה”ב למשל, דמי הניהול הנגבים מהחוסכים ירדו לרמות אפסיות של דולרים בודדים בכל שנה (לא כולל כמובן את עמלות הקניה והמכירה של הניירות עצמם). גם בארץ, האוצר הצהיר כי אחת ממטרות הפעלת הקופה האישית היא להוזיל את עלויות דמי הניהול של החוסכים. אולם, בדיקה מהירה של דמי הניהול שגובים מספר גופי ההשקעות שכבר השיקו קופות כאלו, מלמדת כי הם אינם נמוכים באופן משמעותי מאלו שנגבים בקופות הרגילות. אם המצב הזה ימשך, רעיון הקופות האישיות פשוט יתמסמס.

למי מתאימה קופת גמל בניהול אישי?

ככלל, אם אינכם מסוגלים להשקיע באמצעות אסטרטגיה ברורה, אחראית ונטולת רגשות, קופת הגמל בניהול אישי אינה בשבילכם, וטוב תעשו אם תמשיכו להפריש את כספכם לקופות המנוהלות. מאידך, אם יש לכם את היכולת, בעיקר המנטאלית, להשקיע בעקביות ובאחריות, קופת הגמל בניהול אישי עשויה להיות גן עדן עבורכם, משום שהיא תאפשר לכם לבנות תיק השקעות פנסיוני, שרווחיו פטורים ממס.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X