התיק של ינון

שתי מניות טכנולוגיות מעניינות

27/03/2009 • ינון אריאלי

טכנולוגיה היא העתיד, ללא ספק. אבל, האם השקעה במניות של חברות טכנולוגיות היא רווחית, לא תמיד. כלל אצבע ישן, קובע כי אנו מכפילים את הידע הטכנולוגי שלנו כל שבע שנים. לאור ההתפתחות הטכנולוגית המואצת הזו, אפשר להבין מדוע זה כך. פשוט, מכיוון שמרבית החברות הטכנולוגיות צפויות, למרבה הצער, להיכשל, ולא יצליחו בסופו של דבר להפוך לדבר הגדול הבא.

למרות זאת, מניות טכנולוגיות נוטות לההפך לטרנדיות הרבה יותר מהר מאשר מניות התעשייה המסורתית. הפופולאריות הזאת מובילה משקיעים רבים להאמין בכל ליבם כי כל אחת מהחברות הללו נמצאת “רגע לפני הפריצה הגדולה”, ולכן מרביתן נסחרות ביוקר רוב הזמן. הצד השני של מעמד הסלבריטאות הזה, הוא שכשלון קל אפילו, עשוי לרסק מניה טכנולוגית אל הרצפה בתוך דקות ספורות. הרגישות הזו גם מובילה את המניות הטכנולוגיות לצנוח בחדות רבה יותר ממניות אחרות בעיתות משבר, כפי שהתרחש בשיא העוצמה בעת התפוצצה בועת ההייטק בתחילת המאה, ובצורה די תלולה גם בשנה האחרונה.

בסיכומו של יום, המייקרוסופט הבאה תהיה רק אחת מתוך אלפי החברות הטכנולוגיות הפועלות כיום בשוק, ולכן תתקשו לאתר אותה מבעוד מועד. יחד עם זאת, הירידות החדות במיוחד במחירי המניות הטכנולוגיות, הובילו חברות רווחיות לא מעטות, שאולי לא יהיו הדבר הגדול הבא, אך ימשיכו להצליח בעתיד, להסחר במחירים אטרקטיביים להשקעה. הנה שתי דוגמאות לחברות דואליות טכנולוגיות מעניינות מאוד, שאיבדו חלק ניכר משווין בשנה האחרונה, אך מגובות ביתרות מזומנים מרשימות וממשיכות להצליח גם בתקופה האחרונה.

מלאנוקס, המתמחה בפיתוח מוצרי תקשורת מהירה מבוססי מוליכים למחצה, מקפידה להגדיל את ההכנסות ואת תזרים המזומנים השוטף מידי שנה, ולמרות זאת, החברה איבדה כבר כמעט 60% משוויה מאז שהחלה להסחר בתל אביב לפני כשנתיים. התעלמות מהתחזיות קצרות הטווח של הרבעון הקרוב או זה שיבוא אחריו, שצופות האטה זמנית בצמיחה, והתמקדות במוצרי החברה, הצלחתה ואיכות ואופן ניהולה בשנים האחרונות, מציגים תמונה וורודה הרבה יותר. מדיניות הניהול והפיתוח השמרנית של מנהלי החברה, לא הפריעה לקצב הצמיחה, אבל עזרה לה לשמור על מאזן מושלם עם 180 מיליון דולר של מזומנים ושווי מזומנים, בהשוואה לסך התחייבויות כולל של 30 מיליון בלבד, וללא חובות כלל. למרות הצהרת מנכ”ל החברה בשיחת הועידה האחרונה, כי החברה אינה מתכננת מהלך אסטרטגי מהותי בטווח הקרוב עם יתרת המזומנים הזו, הקופה הדשנה הזו תסייע לחברה להמשיך ולתפקד בהצלחה, וככל הנראה גם לצמוח, גם לאורך המיתון שאולי ישרור לאורך השנים הקרובות.

יצרנית כלי פיתוח ואינטגרציית התוכנה, מג’יק, היא דוגמא מצויינת לניהול חכם בעיתות משבר. למרות המשך הצמיחה של החברה, והררי המזומנים בקופתה, החברה אינה שומרת על שאננות וממשיכה לבצע צעדי התייעלות. אולם, בניגוד לחברות אחרות, הבוחרות בדרך הקלה של פיטורי עובדים, הנהלת מג’יק פועלת בצורה נכונה תוך מתן דוגמא אישית של הנהלת החברה, ומקצצת מעט (6%) בשכר העובדים, ופי שניים בשכר המנהלים. הדבר יאפשר לחברה לשמור על מצבת כוח האדם האיכותי הנוכחית שלה, ולהמשיך במדיניות הפיתוח והשיווק שהוביל לצמיחה בשנים האחרונות. איני מבין גדול בתוכנות פיתוח, אך שמעתי כבר מיותר מאיש תוכנה מומחה אחד, כי אפליקציית הפיתוח החדשה של מגי’ק לסביבת אינטרנט, עשויה להיות הדבר החם הבא. בין אם זה יקרה ובין אם לא, אין כל הצדקה כי חברה איכותית כמו מג’יק תסחר בשווי קרוב להיקף המזומנים בקופתה.

גילוי נאות: לא מחזיק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X