התיק של ינון

תעודות הסל המנצחות ל- 2010

10/01/2010 • ינון אריאלי

כולנו יודעים כי הנבואה ניתנה לשוטים, אבל בכל זאת כל שנה נפתחת בגל תחזיות לגבי המגזרים והמניות החמים לשנה הקרובה. כרגיל, גם השנה רוב התחזיות יתבדו, ורק מיעוט בודד של חזאים יקלעו ברמת דיוק מסוימת אל האפיקים המנצחים, ויהפכו לגורואים החדשים. אבל, כמו שהסברתי בטור של שבוע שעבר, בניגוד לאלו המנסים לחזות את העתיד כאילו הוא המשך לינארי ישיר של ההווה והעבר הקרוב, משקיע חכם מסתכל דווקא על המקומות שנכשלו בשנה החולפת, מחירם ירד מטה בצורה קיצונית מידי, ועשויים להציג שיפור ניכר במחזור הכלכלי החדש. הנה שתי תעודות סל שהציגו ביצועים גרועים במיוחד בשנת 2009, ועשויות להיות מעניינות מאוד ב- 2010.

תעודת הסל הגרועה ביותר מאפיק הסחורות: (United States Natural Gas (UNG

המשבר הכלכלי הפחית בצורה משמעותית את היקף השימוש בגז, בעוד ההיצע נשאר כמעט ללא שינוי. לגז אין ארגון כדוגמת אופ”ק של הנפט, המפקח על התפוקה, ולכן מחיר הגז צנח מטה לשפל היסטורי ב- 2009. תעודת הסל UNG עוקבת אחר מחיר הגז באמצעות חוזים עתידיים (ולאחרונה גם באמצעות עסקאות Swap), ולכן מחירה ירד בהתאם.
בחודשים האחרונים, אנו עדים לשינוי מגמה במחיר הגז. ההתאוששות של המשק האמריקני, פשיטות רגל של חברות גז רבות שרכשו אתרי קידוח במחירים לא כלכליים, ובנוסף החורף הקר במיוחד השורר בארה”ב בחודשים האחרונים, החלו להגביר את צריכת הגז, מה שדוחף את מחירו מעלה. להערכתי המגמה הזו תמשך גם בעתיד, עד שמחיר הגז יחזור לנקודה סבירה יותר, בה חלק נכבד יותר מחברות הגז יוכלו להתקיים בנוחות וברווחיות גבוהה יותר.

בעוד המניות של חברות הגז זינוק למעלה ב- 2009, תעודת הסל UNG דרכה במקום. ברור שלתעודת סל העוקבת אחר מחיר סחורה יש קושי לעשות זאת בצורה מדויקת. יחד עם זאת, במקרה הנוכחי, נדמה לי שאם מחיר הגז ימשיך לעלות בצורה איטית יחסית, גם התעודה תגיב בהתאם.

תעודת הסל הסקטוריאלית הגרועה ביותר: (SPDR KBW Regional Banking (KRE

הבנקים אכן היו אחת ההשקעות הגרועות ביותר של 2008. אבל, ב- 2009 אובמה נכנס לתמונה, והחל בתוכנית חילוץ מקיפה שהזרימה מיליארדים רבים של דולרים שסייעו לבנקים לשרוד. ברור שנמשיך לשמוע על פשיטות רגל פה ושם, אבל נראה כי הרע ביותר במגזר הבנקאות כבר מאחורינו.

בעוד מניות הבנקים הכלל-ארציים הגדולים (Money Center Banks) זינקו בכ- 100% מאז התחתית של מרץ, מניות הבנקים האיזוריים (Regional Banks) עלו ב- 50% בלבד. אחד ההסברים היותר מתקבלים על הדעת לפער הגדול הזה, הוא העובדה הפשוטה שבנקים איזוריים הינם בעלי סיכון גדול יותר לקריסה. לכן, מספר גדול יותר של משקיעים עדיין מעדיפים להתרחק מהם. למרות זאת, ההיסטוריה מלמדת שבטווח הארוך יש קורלציה חזקה בין כל מניות המגזר. לאור זאת, הפער הגדול שנוצר כאן עשוי להיסגר כבר ב- 2010. אינדיקאטור חיובי נוסף, הוא פעילות קניה חזקה של בעלי העניין בבנקים האיזוריים.

דווקא במקרה של סקטור הפיננסים אני כמעט תמיד מעדיף להתרחק מקנית מניות של חברה בודדת, משום הקושי הגדול בניתוח דוחות של מוסדות בנקאיים. בדיוק בגלל זה, השקעה בתעודת הסל KRE עשויה להיות פתרון טוב ופשוט לחשיפה למגזר הבנקאות האיזורית.

גילוי נאות: לא מחזיק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X