התיק של ינון

אוהבים תוכניות ריאליטי? בואו לעשות מזה כסף

14/11/2013 • ינון אריאלי

מסתבר שהמוח הישראלי לא מצטיין רק בהייטק וביומד, אלא גם בתחום הטלוויזיה, או ליתר דיוק בפיתוח פורמטים טלוויזיוניים. הרעיון כאן מאוד פשוט – צביקה הדר וחבריו בקשת יושבים בבית קפה, ותוך כדי אכילת קרואסון רושמים על מפית רעיון לפורמט שירה חדש בשם “הכוכב הבא”. כמה חודשים אחרי זה, הוא כבר נמכר במיליון אירו לרשת שידור צרפתית לעונה אחת.

בפועל, התהליך יותר מורכב ויקר, ומחייב לא רק העלאת הרעיון על הכתב, אלא גם הפקת פיילוט מושקע להדגמת הפורמט ולאחר מכן התקשרות עם מפיץ גדול שישווק אותו. ועדיין, אם זה מצליח, מדובר בפרויקט רווחי באופן יוצא דופן. עלויות פיתוח והפקת פיילוט לפורמט נעות סביב כמה מאות אלפי דולרים בסך הכול, ותעריף קנית פורמט נע בין כמה מאות אלפי דולרים לשידור שלו לעונה אחת באחת ממדינות אירופה ועד לכמיליון דולר לשידור בארה”ב. פורמט איכותי יכול להימכר למספר מדינות ולהיות משודר במשך מספר רב של עונות, כך שההכנסות ממנו יכולות להגיע גם לעשרות מיליוני דולרים ויותר.

לדוגמא, ההכנסות המצטברות של הפורמט המצליח אמריקן איידול נאמדות עד עתה בכ- 2.5 מיליארד דולר ושל אקס פקטור בכ- 750 מיליוני דולרים. זה מסביר מדוע שוק הפורמטים הטלוויזיוניים מגלגל לפי ההערכות כ- 3.5 מיליארד דולר בשנה, כאשר החברות הגדולות בענף כמו ENDEMOL ו- FREMANTLE מרוויחות מאות מיליוני דולרים בשנה.

כותבי הפורמטים הישראלים עדיין לא מגיעים לסכומים האלו, אבל לא מעט סדרות ופורמטים כבר נמכרו לזכיינים מעבר לים. “הכוכב הבא” שהזכרתי מקודם,  נמכר כבר ל- 4 גופי שידור שונים באירופה. עוד לפניו נמכרו לאחרונה “לעוף על המיליון”, “הבועה”, “כלוב הזהב”, “3”, “חטופים”, “בטיפול”, “חברות” ועוד. הטרנד הישראלי בתחום כל כך חזק, שבפסטיבל הטלוויזיה MIP האחרון בקאן, נהפכו המפיצים הישראלים למוקד עלייה לרגל עבור תחנות שידור מכל העולם, והכנס של שנה הבאה יעסוק בהרחבה בפורמטים מישראל.

אז איך גם אנחנו יכולים ליהנות מהחגיגה הזו?

בשנה האחרונה, החליפה השותפות סינמה יהש, העוסקת בתחום הטלוויזיה והקולנוע, בעלים וכיוון עסקי. אחרי שנים בהן עשקו בעלי השליטה הקודמים את הקופה, הגיעה לחברה בעלת בית אחראית וחדורת מוטיבציה – עו”ד אסתר פרונט, שחתמה על הסכם שיתוף פעולה עם חברת ההפקה המנוסה אבוט המאירי (שהפיקה בין היתר את “הישרדות”, “אקס פקטור”, “דייט בחשיכה”, “טריני וסוזאנה”, “הרווק” ועוד) במטרה לפתח ולמכור פורמטים חדשים בישראל ובחו”ל.

לפי ההסכם, סינמה תשתתף בעלות הפיתוח של הפרויקט ותשלם דמי ניהול לאבוט המאירי עבור פיתוח הפורמטים, ובתמורה תקבל בין 10-30% מסך ההכנסות ממכירת הפורמט לגופי שידור ברחבי העולם. תחת השרביט של עו”ד פרונט, סינמה הולכת להתנהל בצורה יעילה וחסכונית (פרונט הצהירה שלא תמשוך שכר כל עוד לא יהיו הכנסות לחברה), מה שיכול לאפשר לחברה להגיע לרווחיות חיובית כבר בעתיד הקרוב.

הפרויקט המשותף הראשון כבר יצא לדרך – פורמט ריאליטי בשם “זוגות”, שזכויות השידור שלו בארץ נרכשו לאחרונה על ידי ערוץ 10 ובימים אלו החלו צילומי העונה הראשונה שלו (שתהיה עונה בהשתתפות זוגות VIP). הפקת התוכנית תמומן על ידי הערוץ וחברת ההפקה, וסינמה תהיה זכאית כאמור ל- 30% מהכנסות מכירת הפורמט לגוף שידור זר בעוד הערוץ וחברת ההפקה יתחלקו ביניהן בשאר ההכנסות. שידור פורמט בפועל מגדילה מאוד את סיכויי המכירה שלו, ולכן בהשקעה נמוכה סינמה מקבלת חשיפה אדירה למוצרים שלה.

כמה שווה סינמה יהש?

הוצאות הפיתוח וההפקה של פיילוט לפורמט הן בסדר גודל של 1-1.5 מיליון שקלים ולזה צריך להוסיף הוצאות ניהול של כמה מאות אלפי שקלים בשנה שישולמו לאבוט המאירי. מכירת פורמט אחד לגוף שידור זר אחד עשויה להכניס לשותפים סכום שנע בין 0.5-1 מיליוני דולרים לעונת שידור אחת בגוף שידור אחד. כ- 30% הולכים למפיץ, ומתוך שבעים האחוזים הנותרים כ- 20-30% יגיעו לסינמה (במקרה של הפורמט “זוגות” התגמול יהיה 30%). לכן, ההכנסות של שנה אחת ממכירת פורמט בודד אחד לגוף שידור אחד בלבד, מכסות את עלויות הפרויקט כולו. כל דולר נוסף מעבר לכך מגיע ישירות לשורת הרווח התפעולי של סינמה.

החברה מעריכה הכנסות עתידיות של כ- 2.5 מיליוני דולרים בשנה ממכירת הפורמט “זוגות” תוך התבססות שמרנית על מכירתו ל- 8 מדינות שונות (להזכירכם ה”כוכב הבא” נמכר בכ- 1 מיליון אירו לגוף שידור אירופאי אחד לעונה אחת בלבד), ואם זה אכן יקרה מדובר כאן ברווח תפעולי של 2.5 מיליון שקל. סוגיית המיסוי מורכת יותר אצל שותפויות, אולם גם אם סינמה תשלם מס חברות בשיעור מקסימאלי, היא תישאר עם רווח נקי למניה (בדילול מלא) של 20 אגורות. שימו על זה מכפיל שמרני של 8 ותקבלו שסינמה תצטרך להיסחר סביב שער של 160 אגורות במקרה כזה, אפסייד של מאות אחוזים מעל המחיר הנוכחי (44 אגורות). אגב, האופציות של סינמה רחוקות מאוד מהכסף, אבל בשביל השמרנות הנחתי שהן תומרנה במלואן, אחרת המחיר ההוגן יהיה פי שניים ממה שהערכתי (לפי הדיווח של החברה, באסיפה שלה ביום ראשון הקרוב תתקבל החלטה בנושא מועד פקיעת האופציות ומחיר המימוש שלהן).

להערכתי, המשקיעים עדיין לא מכירים את הסיפור החדש סביב סינמה וממשיכים לתמחר אותה כמו שלד בורסאי ללא פעילות. כאמור, הפורמט הראשון של השותפות כבר נמכר לגוף שידור ישראלי ולאחרונה החלה הפקתו בפועל. לפי השמועות, במהלך הצילומים נכחה אישיות בכירה מגוף תקשורת אמריקני, שהביעה התרשמות ראשונית חיובית מהפורמט, כך שלא צריך להיות מופתעים אם הוא יימכר לגוף שידור זר עוד לפני העלייה לאוויר בארץ.

כמובן שכמו בכל השקעה, גם כאן קיים סיכון שהחברה לא תצליח למכור אף פורמט בעתיד, וכספי הפרויקטים ירדו לטמיון. עם זאת, צריך לזכור שבסך הכול מדובר בסכומים נמוכים יחסית. בנוסף, בעלת החברה, אסתר פרונט, התחייבה להשלים את הכסף שיהיה חסר למימון חלקה של סינמה בהפקת העונה הראשונה כדי להבטיח שהיא תצא לפועל. לקופת החברה גם נכנסו כמיליון וחצי שקלים בעקבות הנפקת זכויות מוצלחת שהיא ביצעה לאחרונה, כלומר יש בידה סכום כספי מספיק להפקת פיילוט לשני הפורמטים החדשים מבית אבוט המאירי, כך שבעתיד הקרוב יהיו לה פורמטים נוספים המוכנים לשיווק ומכירה בחו”ל. לכן, אין לי ספק שסינמה צריכה להיסחר בשווי הרבה יותר גבוה מ- 2.3 מיליון שקלים שהיא נסחרת כעת.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X