התיק של ינון

איך לבחור ברוקר ולישון בשקט

13/05/2018 • ינון אריאלי
איך לבחור ברוקר ולישון בשקט

פרשת התרמית והקריסה של חברת ג’נרל טרייד העלתה אצל רבים מהמשקיעים את השאלה “איך נדע אם הברוקר דרכו אנו סוחרים בטוח?”

אתחיל מהשורה התחתונה: פתחו חשבון השקעות רק אצל ברוקר שהוא חבר בורסה מאושר על ידי הרשות לניירות ערך הישראלית (או מדינה אחרת אם אתם רוצים ברוקר זר). את הרשימה תוכלו לראות כאן באתר של הבורסה. חברי הבורסה מפוקחים על ידי הרשות לני”ע כך שהסיכון לכספכם הוא אפסי.

למה בכלל צריך ברוקר כדי להשקיע בשוק ההון ומאלו ברוקרים להיזהר?

למי שבמקרה לא יודע, בשביל לסחור בניירות ערך אתם חייבים לפתוח חשבון השקעות אצל ברוקר דרכו יתבצעו פעולות המסחר שלכם בבורסה. הרשות לניירות ערך, שאחראית על המסחר בבורסה, הסמיכה מספר חברות (ברוקרים) לבצע את פעולות המסחר עבור כלל המשקיעים.

הבנקים הם הברוקרים הגדולים ביותר במדינה, ובנוסף אליהם הסמיכה הרשות גם גופים נוספים שמורשים לבצע בעבורנו את פעולות המסחר בבורסה. הברוקרים הפרטיים הם בתי השקעות מוכרים ויציבים, המנהלים כספי חיסכון ארוך טווח (כמו קרנות פנסיה וקופות גמל) במיליארדי שקלים.

לצערי, פרט אליהם קמו עם השנים גם גופים נוספים, לא מאושרים ולא מפוקחים על ידי הרשות לני”ע, שמציעים שירותי מסחר דומים. לעיתים, הם מציעים עמלות מסחר נמוכות למדי והבטחות באשר לעזרה להשגת תשואות חלומיות כדי למשוך את המשקיעים אליהם. משקיעים רבים מתפתים להבטחות השווא האלו ופותחים אצלם חשבון. לפעמים העסק הזה יכול לעבוד גם שנים מבלי שיהיו בעיות, אבל במוקדם או במאוחר צצות בעיות פיננסיות אצל אותם גופים ואז המשקיעים עלולים לאבד את כספם.

יש אף מקרים חמורים יותר בהם אותם גופים מבצעים תרמית במסגרתה המשקיע למעשה סוחר באופן וירטואלי. איך זה קורה? אותם גופים לא משדרים את הוראות המסחר של המשקיע אל הבורסה, אלא מציגים פקודות קניה ומכירה פיקטיביות שמשודרות על ידי “הבית” במטרה לגרום למשקיע להפסיד את כספו בהדרגה לטובת “הבית” (בדומה למה שקורה בקזינו, רק ששם מדובר בפעילות חוקית והמהמרים מפסידים את כספם בגלל יתרון סטטיסטי שיש לבית). בנוסף, חלק מאותם גופים מקשים על המשקיעים שרוצים למשוך את כספם באמצעות מסכת שכנועים ודרישה לחתימה על אינספור טפסים משונים.

סימנים מעידים שהברוקר שלכם מסוכן להשקעה

1. הוא לא חבר בורסה (לרשימת הברוקרים המאושרים על ידי הבורסה).

2. הוא מבטיח לכם הבטחות להשגת תשואות חלומיות.

3. הוא מציע לכם עמלות נמוכות באופן חריג.

4. הוא מנסה להחתים אתכם על המון טפסים ומגבלות משיכת כספים מהחשבון.

אז איך לבחור ברוקר בטוח להשקעה?

זה פשוט מאוד – גלשו לעמוד רשימת הברוקרים המאושרים על ידי הבורסה (רשימת חברי הבורסה) ובחרו את הברוקר שלכם רק משם. כל הברוקרים שם מפוקחים על ידי הרשות לני”ע מה שמקטין את הסיכון לכספכם לכמעט אפס (למעשה, מדובר בסיכון נמוך יותר מהסיכון לכסף בחשבון הבנק שלכם…). בנוסף, גם במקרה של פשיטת רגל של הברוקר, משהו שהוא כאמור בסבירות אפסית, כספכם ימשיך להימצא בחשבון הנאמנות של הברוקר וניירות הערך שרכשתם ימשיכו להיות רשומים על שמכם בבורסה.

חברי הבורסה מציעים עמלות מסחר נמוכות ותחרותיות מאוד ודמי ניהול מינימאליים (כ-15 שקלים בחודש), כך שגם בעניין הזה אין לברוקרים לא מאושרים יתרון כלשהו עליהם.

אם אתם מעוניינים בחשבון השקעות אצל ברוקר זר, למשל כדי להוזיל את העמלות, בחרו בברוקר אמין בלבד המאושר על ידי הרשות לני”ע באותה מדינה (למשל ה-SEC בארה”ב). ברוקר אמריקני פופולארי, מאושר על ידי ה-SEC ויציב פיננסית הוא למשל Interactive Brokers (למי שרוצה תמיכה בעברית, אפשר לפתוח חשבון אצלו גם דרך מתווך ישראלי מוכר ואמין כמו אינטראקטיב ישראל).

לקריאה נוספת בנושא ולרשימת ברוקרים מומלצים גלשו לקטגוריית הברוקרים בבלוג.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X