התיק של ינון

איך להרוויח מהשקעה בסחורות

19/07/2009 • ינון אריאלי

בדיוק כמו המסחר בניירות הערך של חברות, כך גם קיימת אפשרות לסחור בכ- 25 סוגי סחורות כגון קפה, תירס, כותנה, נפט, זהב ואחרות. אין צורך לרכוש ארת הסחורות עצמן, למרות שזה כמובן אפשרי, אלא המסחר נעשה באמצעות חוזים עתידיים, המבטיחים לכם את מחיר הסחורה בנקודת זמן כלשהי בעתיד. לדוגמא, אם אתם סבורים כי מחיר הנחושת צפוי לעלות בשלושת החודשים הקרובים, תוכלו לרכוש חוזה עתידי ליחידת נחושת לאוקטובר במחיר של כ- 2.4 דולרים. אם מחיר הנחושת יהיה גבוה יותר באוקטובר, תוכלו למכור את החוזה שלכם ולהרוויח את ההפרש. במקרה ההפוך, לחוזה שלכם לא יהיה כל ערך ותפסידו את הכסף ששילמתם עבורו.

התנודתיות הרבה ואפשרויות המסחר במינוף גבוה, הובילו לכך שהשקעה בסחורות נתפשת כאפיק ספקולטיבי לגמרי. ברור, כי כמו כל חלופה אחרת, גם כאן, מסחר ממונף קצר טווח יהיה אכן הימור לשמו, שעלול להוביל להפסדים כואבים. למרות זאת, השקעה ארוכת טווח בסחורות תוך התעלמות מהתנודתיות קצרת הטווח במחיריהן, יכולה להוביל אתכם לתשואות מרשימות למדי בשנים הבאות. מדוע? הנה התשובות והדרכים להשקיע.

למה כדאי להשקיע בסחורות היום

אוכלוסיית העולם ממשיכה לצמוח בקצב הולך וגדל בכל שנה (המספרים מראים על גידול של קרוב ל- 80 מיליון איש בשנה). הגידול העצום הזה מחייב צמיחה אדירה בהיקפי אספקת מזון, מים, אנרגיה, ביגוד וכיוצא בזה. מנגד, ההיצע של סחורות רבות מתחיל להצטמצם וייתכן כי כבר בעתיד הלא רחוק מידי לא יוכל לענות על הביקוש הגובר. בחלק מהמקרים, כמו במקרה של הנפט לדוגמא, מדובר פשוט בהדלדלותו בכדור הארץ, ובחלק אחר של המקרים הירידה בהיצע נובעת מהתקרבות למגבלות כושר ההפקה והייצור, כפי שקורה בסחורות חקלאיות למשל. ייתכן שנמצא מקורות אנרגיה חלופיים וגלולה מלאכותית שתחליף את הצורך באכילת מזון, אבל זה לא יהיה מחר וגם לא מחרתיים.

תוכנית החילוץ של ממשלת ארה”ב, במהלכה הודפסו, וסביר שעוד יודפסו, מיליארדים רבים של דולרים, תוביל ככל הנראה לאינפלציה גבוהה ולהחלשות בשערו של הדולר. ממשלת ארה”ב, כמו גם ממשלות אחרות ברחבי העולם, מגדילות את ההגבלות, הפיקוח והמיסוי על יצרניות הסחורות השונות. כל הדברים הללו, יובילו לכך שמחירי הסחורות הבסיסיות צפויים לעלות מעלה בשיעורים גבוהים בשנים הבאות.

איך להשקיע חכם

1. למשקיעים הפסיביים: הדרך הפשוטה והנוחה ביותר היא באמצעות השקעה בתעודות סל העוקבות אחר מחיר סחורה מסויימת או מחירי הסחורות כולן גם יחד. אם אינכם יודעים כיצד לבחון האם סחורה נסחרת בזול או לא (משימה אותה ניתן לבצע למשל על ידי השוואת מחיר הסחורה הנוכחי כשהוא מתואם לאינפלציה למחיר הממוצע בו היא נסחרה לאורך השנים), העדיפו את תעודות הסל העוקבות אחר מגוון סחורות ולא סחורה בודדת. בין התעודות הישראליות תמצאו למשל את קסם סחורות או את תכלית כסף או זהב. תעודות אמריקניות תמצאו בשפע, החל מתעודות על כל הסחורות יחד כגון DB Commodity Index Tracking Fund (DBC) ו- iShares GSCI Commodity Index Trust (GSG), תעודות סל על חברות חקלאיות כגון Market Vectors Agribusiness (MOO), תעודות על המתכות כגון PowerShares DB Base Metals Fund (DBB), וכלה בתעודות על סחורות בודדות כגון streetTRACKS Gold Shares (GLD) ו- iShares COMEX Gold Trust (IAU) העוקבות אחר מחיר הזהב, iShares Silver Trust (SLV) על כסף, או US Oil Fund (USO) על הנפט.

2. לחובבי המניות: דרך נוספת היא באמצעות השקעה ישירה במניות של חברות המפיקות או מעבדות סחורות, כגון חברות חקלאיות, יצרניות נפט וכדומה. החסרון העיקרי כאן הוא שהשקעה במניות אינה השקעה ישירה בסחורה עצמה. לכן, יש הכרח להשקיע זמן רב הרבה יותר בניתוח מעמיק של מצבה הפיננסי של החברה, שווייה, ומידת יכולתה להרוויח מעליית המחיר של הסחורה אותה היא מפיקה.

3. למנוסים: השקעה באמצעות רכישת חוזים עתידיים על סחורות. אפיק זה מתאים רק לבודדים מביניכם, ובכל מקרה, על מנת להצליח עליכם להגביל את עצמכם למינוף נמוך בלבד, אם בכלל, ולהיות מסוגלים להתמודד עם התנודתיות הגבוהה במיוחד של מחירי החוזים לאורך תקופת ההשקעה.

גילוי נאות: לא מחזיק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X