התיק של ינון

איך להשקיע בכתבי אופציה

07/03/2009 • ינון אריאלי

התשואות המדהימות שמציגות האופציות מידי פעם בפעם, מפתות רבים לסחור בהן. בניגוד לאופציות קצרות טווח, כמו אופציות המעו”ף, שמסחר בהן עשוי להיות הימור לשמו, רכישה של כתבי אופציה במטרה להחזיקם לפרק זמן ארוך יותר, ולא בהכרח למטרת המרתן למניות, עשויה להיות השקעה רווחית למדי אם עושים אותה בצורה בטוחה וחכמה.

1. מה זה כתב אופציה

כתב אופציה, בדיוק כמו אופציות, הוא נייר ערך המקנה למחזיק בו את הזכות, אך לא החובה, להמירו למניה במחיר ידוע מראש (מחיר המימוש) ובטווח זמן מסוים (מועד המימוש או הפקיעה), הנע בדרך כלל בין שנה לארבע שנים. כתבי האופציה נסחרים בבורסה מידי יום בדיוק כמו מניות, ועל כן ניתן למכור אותם למשקיע אחר לפני מועד המימוש, ולהשיג רווח הון.

2. היתרונות

מחיר כתב אופציה נמוך בדרך כלל ממחיר המניה, ולכן, לאחר רכישת מספר היחידות בו אתם מעוניינים, ישאר בידכם סכום כסף נוסף אותו תוכלו להשקיע ברכיבים סולידיים עד אשר תזדקקו לו. בנוסף, גובה ההפסד המקסימלי האפשרי מהשקעה בכתבי אופציה, יהיה לכן גם נמוך משיעור ההפסד שיכול להגרם כתוצאה מהשקעה במניה.

יתרון נוסף, טמון במינוף של כתב האופציה (היחס בין מחיר המניה למחיר כתב האופציה). היות וההפרש בין מחיר המניה למחיר כתב האופציה נשמר בדרך כלל (באופן תיאורטי) סביב ערכו של מחיר המימוש, כל עלייה בשער המניה תוביל לעלייה של שער כתב האופציה באחוז הגדול פי ערכו של המינוף. לדוגמא, אם המינוף הוא 2, עליה של 5% במחיר המניה עשויה לגרור אחריה עליה של כ- 10% במחיר כתב האופציה. לכן, באופן כללי, ככל שהמינוף גבוה יותר, כך גם פוטנציאל הרווח (כמו גם ההפסד כפי שנראה מייד) מכתב האופציה גדול יותר.

3. סיכונים

הצד השלילי של המינוף, הוא שכל ירידה בשער המניה תוביל לירידה של שער האופציה באחוז הגדול פי ערכו של המינוף. לכן, השקעה בכתבי אופציה לטווח קצר, עלולה להוביל להפסדים גבוהים הרבה יותר מאשר אלו שיגרמו מהשקעה במניה עצמה.

סיכון נוסף, טמון בזמניות של כתב האופציה. בניגוד למניות, אותן ניתן להחזיק אפילו לאורך עשרות שנים, לכתב אופציה יש מועד פקיעה, שלאחריו אין הוא שווה דבר. מכיוון שהתנהגות מחירי ניירות ערך אינה צפויה בטווח הקצר, אין זה נבון בדרך כלל להשקיע בכתב אופציה שמועד הפקיעה שלו קרוב מידי. במקרה כזה, אתם עשויים ל”היתקע” עם כתב אופציה שאיבד שיעור ניכר מערכו, בלי שיהיה מספיק זמן לתקן את הירידה.

על מנת לצמצם את הסיכונים הללו, מומלץ להקצות לכתבי האופציה אחוז לא גדול מידי משווי תיק ההשקעות שלכם. בנוסף, למרות שלא ניתן לתזמן את מועד הקניה האופטימאלי, לא כדאי “לרדוף” אחרי כתב אופציה כלשהו כשהוא מזנק למעלה (למשל, מייד לאחר הודעה חיובית כלשהי של החברה), אלא להמתין בסבלנות ולרכוש אותו במחיר נוח יותר.

4. איך לבחור כתב אופציה

לצורך בחירת כתבי אופציה בטוחים יותר ובעלי פוטנציאל לרווח בטווח הארוך, הצטיידו בטבלה של כל כתבי האופציה הנסחרים  בבורסה המעניינת אתכם (לכתבי אופציה ישראלים תוכלו להיעזר באתר של הבורסה או בגלובס), ופעלו על פי השלבים הבאים.

א.  סינון על פי מועד הפקיעה: מכיוון שאין באפשרותנו לחזות את התנגותן של מניות בטווח הקצר, אין זה נבון להשקיע בכתב אופציה שמועד הפקיעה שלו קרוב מידי. לכן, התעלמו מכתבי אופציה שמועד הפקיעה שלהם קצר משנה.

ב. סינון על פי תשואת האיזון: יש מגוון רחב של פרמטרים לבחינת אטרקטיביות ההשקעה בכתב אופציה. תשואת האיזון, מאחדת את כולם יחדיו. תשואת האיזון היא השיעור המינימלי שעל המניה לעלות, על מנת שההשקעה באמצעות כתב האופציה תהיה כדאית. בהנחה שהשוק צומח בשיעור ממוצע של כ- 10% בשנה, ובהתחשב בעובדה שאנו מחפשים כתבי אופציה בעלי סיכון נמוך יותר, בחרו בכתבי אופציה שתשואת האיזון שלהם נמוכה מ- 10-15%.

ג. סינון על פי מחזור המסחר: גם אם כתב האופציה שתקנו יניב תשואה פנומנלית של מאות אחוזים, לא תוכלו לממש את הרווח שלכם אם לא יהיה מי שיקנה אותו מכם. לכן, הכרחי לבחור רק בכתבי אופציה שאתם, בהתאם לסכום ההשקעה שלכם, תוכלו לסחור בהם בכל רגע בו תחפצו בכך (לפחות מחזור הגבוה פי 10 מסכום ההשקעה שלכם).

ד. בחינת פעילות החברה: על מנת להחליט באיזה כתבי אופציה לבחור בסופו של דבר, חשוב לבחון את איכותה של החברה שאת האופציה שלה אתם מעוניינים לרכוש. בחנו את הנתונים הפיננסים של החברה ואת רמת התמחור של מניותיה, על מנת להבין האם אכן יש סיכוי טוב שמחיר המניה שלה יעלה מעלה בשיעור המיוחל. זכרו, כי אם המחיר לא יעלה, סביר להניח כי גם מחיר כתב האופציה יתנהג בצורה דומה.

בימים אלו, כשהשוק ממשיך את הירידות מטה, הסחירות של מרבית כתבי האופציה הישראלים היא אפסית כמעט, ותשואות האיזון גבוהות למדי. ובכל זאת, בשביל לא להשאר במישור התיאורטי בלבד, אסיים ואומר כי אם יש לכם סכום השקעה צנוע שברצונכם להשקיע בכתבי אופציה, ויש לכם סבלנות לחכות עד אמצע שנת 2011, כתב האופציה של חברת רמי לוי עשוי להיות מעניין עבורכם.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • דרקברנרד אקרמן  29/06/2012

    שלום!

    אני רציתי להתחיל מסחר באופציות אבבורסת תל אביב
    אך אינני יודע בכלל – לאיזו אתר להכנס

    אני מתגורר כעת בארה”ב – אינ גמלאי – ומתעסק באופציות כאן – דרך חברת ברוקרים מסויימת

    אך איך זה הולך בארץ – לאן להכנס
    כאשר הינו גרים בארצ אז לפעמים היתי קונה מניות אך אז לא ידעתי שום דבר על אופציות – זכורים לי רק עמודים שלמים בידיעות אחורות עם אלפי קול ו-פוט…

    אני מודה לך מראש
    סוף שבוע טוב לך

    דר אקרמן

    קרמל (אך לא כרמיאל), אינדיאנה

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X