התיק של ינון

איך לנצח את השוק עם וורן באפט

23/11/2008 • ינון אריאלי

גורו ההשקעות וורן באפט פרסם מאמר אופטימי ב”ניו יורק טיימס” שבו טען כי למרות המשבר, שוק המניות האמריקאי כבר ירד לנקודה נמוכה מספיק כדי שיהפוך לאטרקטיבי להשקעה. באפט, שמחזיק לרוב בתיק המניות שלו רק אגרות חוב ממשלתיות, גם אמר כי בקרוב יורכב התיק שלו רק ממניות אמריקאיות. הפעם הקודמת שבה פרסם מאמר נלהב כזה היתה ב-1974, ולאחריו החל השוק לעלות. זאת היתה הוכחה ליכולתו של מומחה ההשקעות לתמחר את השוק.

האם גם הפעם הוא צודק? אם אתם מאמינים שמדד ה-S&P500, המורכב מ-500 החברות האמריקאיות הגדולות ביותר, מייצג באופן אמין את מצבה של כלכלת ארצות הברית, תהיו חייבים להסכים עם דבריו של באפט. למה? כי מכפיל הרווח הנוכחי של המדד נמוך ביותר מ-20 אחוז מערכו הממוצע במאה השנים האחרונות.

למכפיל הרווח יש מגבלות בהערכת האטרקטיביות של מניה כלשהי, אבל הוא יכול לשמש כמדד נהדר להערכת התמחור של מגזר מסוים או של שוק המניות כולו. מכפיל הרווח מחושב על-ידי חלוקת מחיר המניה במדד כלשהו להערכת רווחי החברה. האנליסטים משתמשים ברווח הנקי של החברה ב-12 החודשים האחרונים כדי להעריך את מכפיל הרווח. למרות זאת, ההיסטוריה מלמדת כי שימוש בנתוני השנה החולפת בלבד מוביל לתוצאה תנודתית, ובעיקר אופטימית מדי. שימוש ברווח השנתי הממוצע בחמש או עשר השנים האחרונות יהיה מהימן יותר.

לאורך מאה השנים האחרונות נסחרו המניות האמריקאיות, כפי שזה בא לידי ביטוי ב-S&P500, במגוון של מכפילים סביב ערך ממוצע של 15.6. המכפיל הגבוה ביותר עמד על 36 ב-1999, ערב התנפצות בועת ההייטק. המכפיל הנמוך ביותר, 4.4, נרשם בסוף 1920.

900 נקודות, האזור שבו נסחר ה-S&P לאחרונה, מציב את מכפיל הרווח שלו על כ-12, נמוך בכמעט 23 אחוז מערכו הממוצע במאה השנים האחרונות. הפעם האחרונה שבה נסחרו המניות האמריקאיות ברמה כה נמוכה הייתה ב-1985. הנתונים הללו הם סימן משמעותי לכך שחברות אמריקאיות רבות נסחרות כעת במחירים אטרקטיביים.

עם זאת, כשמתבוננים בהיסטוריה רואים שכשיש משבר גדול בשוק, הוא גורם לגל ירידות תלול המוביל את המדד להיסחר במכפילים נמוכים של בין 6 ל-8. כדי שהשוק האמריקאי יירד לרמה כזו, עליו לרדת בשיעור נוסף של 20-30 אחוזים, כלומר שה-S&P יירד לרמות של 500-600 נקודות. מאחר שתל אביב מושפעת מארצות הברית, עשוי גם מדד תל אביב 25 לרדת ל-600-650 נקודות.

חשוב גם לזכור כי מכפיל הרווח תלוי ישירות ברווחי החברות. אם השוק עומד לפני מיתון, יש להניח כי הרווחים של לא מעט חברות ייפגעו, מה שיוביל למכפילים נמוכים יותר. אבל התחזית הזאת לא אמורה לסתור את דברי באפט. כבר כעת ברור כי חלק גדול מהחברות נסחרות במחירים סבירים ואף נמוכים. לכן אפשר להתחיל ולאסוף בזהירות ממגוון הסחורה המשובחת הנמצאת בשוק ונסחרת בזול. בין החברות הישראליות הללו יש ענקיות כמו טבע, אלביט מערכות וגם חברות קטנות יותר כמו מיטרוניקס או ספקטרוניקס, שעשויות להיות השקעה שתניב תשואות מדהימות למי שיש לו מספיק אומץ וסבלנות. מחירי החברות הללו עשויים אמנם לרדת עוד, אבל יש כאן הזדמנות היסטורית לרכוש מניות של חברות איכותיות במחירים אטרקטיביים ואולי אף חד-פעמיים בעשור הקרוב.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • שקד  15/08/2012

    ינון שלום, שמי שקד ואני בתהליך כתיבת עבודה סמינריונית על מחירי מניות. בעבודתי אני מנסה להוכיח כי ישנה השפעה של כובד החברה על יכולת הנסיקה או הנפילה של מחירי מניותיה. אני מתמקדת בשנים 2008 ו-2009, ובודקת את הבטא של חברות מדד ת”א 25, לעומת 25 חברות מהיתר.
    רציתי בפוסטים שלך (במדריך להשקעה במניות-2) כי ציטטת את וורן באפט, דבר המקשר את כל החלקים בטענה שלי.. לכן רציתי לשאול ולהתייעץ איך אוכל להוכיח זאת, ואיך אני משיגה נתונים ישירים על חברות אלו בשנים הספציפיות, וזאת משום שאני “נאבדת” בכל האתרי מידע האלו..
    תודה והמשך יום טוב,
    שקד

  • ארז  22/02/2013

    היי ינון!
    אשמח לדעת את דעתך, האם להשקיע בנדל”ן או במניות?
    פניתי לבנק בבקשה למשכנתא ובדיעבד אוי כדאי דווקא להשקיע בבורסה.. האם יש לך נתונים של העשורים האחרונים בעניין?
    היתרון בנדל”ן הוא שלאחר כמה שנים אפשר למנף ולרכוש נכס נוסף…
    אציין שבידי 100,000 ש”ח…
    תודה ופורים שמח!
    ארז.

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X