התיק של ינון

איך מזהים מניות שנסחרות ביוקר?

27/06/2021 • ינון אריאלי
איך מזהים מניות שנסחרות ביוקר?

מניות הן אפיק ההשקעה הרווחי ביותר ומי שבוחר נכון מצליח בגדול, אבל מי שסתם מהמר וקונה מניות יקרות מפסיד. איך יודעים שמניה נסחרת ביוקר?

אמ;לק פרמטרים כמו מכפיל הרווח וה- PEG (מכפיל הרווח ביחס לצמיחה), מאפשרים לנו לדעת אם מניה נסחרת במחיר מופרז גם אם מדובר בחברת צמיחה. בפוסט תבינו מהם הפרמטרים האלו, איך המשקיעים מתמחרים באמצעותם חברות, ואיך הם עוזרים לנו להבין שמניה יקרה ולא ליפול בפח ביחד עם העדר.

הפקדונות בבנק מניבים 0% תשואה וזה לא ישתנה בקרוב.

גם מי שיקנה אגרות חוב לא ירוויח כמעט כלום, אולי אפילו יפסיד כסף אם הריבית תפתיע ותעלה קצת.

זה אומר ששוק המניות הוא המקום היחיד שאפשר יהיה לעשות בו כסף בשנים הקרובות.

מיליוני משקיעים חדשים הבינו את זה והתחילו לקנות מניות בשנה האחרונה.

איזה מניות הם קנו?

תתפלאו, אבל דווקא המניות הכי חזקות בוול סטריט כמו אפל, אמזון, מייקרוסופט, גוגל ופייסבוק לא היו בראש הרשימה של המשקיעים החדשים.

לפי האתר של Robinhood – אחד הברוקרים האמריקנים הכי גדולים, שמאפשר לסחור במניות ללא עמלות אפילו אם יש לכם רק 100 דולר בחשבון, המניות הכי פופולאריות בקרב המשקיעים בשנה האחרונה היו דווקא טסלה מוטורס, חברת הקנביס Sundial Growers, מפעילת חנויות משחקי המחשב גיימסטופ (GME), חברת אחסון הביטקיון Coinbase ומפעילת הקולנועים AMC.

האם זה היה חכם לקנות את המניות האלו?

רוב המניות האלו הוצגו כמאוד אטרקטיביות באתרים כמו reddit, טוויטר ואפילו בטיקטוק, למרות שכולן חברות הפסדיות. זה נכון שחלקן נמצאות בצמיחה חזקה, כלומר הן מוכרות כל שנה יותר, אבל בניכוי ההוצאות הן עדיין ממשיכות להפסיד כסף מידי שנה.

אם רוצים לדייק, אז חייבים להגיד שטסלה דווקא הציגה רווח נקי חיובי ברבעון האחרון, אבל הרווח הזה לא הגיע מהפעילות העסקית שלה, אלא מרווח חד-פעמי ממכירת טונות של ביטקוין שהחברה רכשה. הפעם ההימור הצליח לאילון מאסק, אבל לאור הקריסה של מחיר הביטקוין בתקופה האחרונה, זה היה יכול להסתיים אחרת.

בכל מקרה, הנהירה של המשקיעים למניות האלו דחפה את המחיר שלהן למעלה לתקופה קצרה והמשקיעים שקנו אותן התחילו לחשוב שהם תותחי השקעות לפחות כמו וורן באפט.

אבל ההיסטוריה מוכיחה פעם אחר פעם שאי אפשר להרוויח בבורסה כשבוחרים מניות סתם כך, בגלל שהן הוזכרו בפורום כזה או אחר.

זה פשוט לא עובד לאורך זמן.

ואכן, בחודשים האחרונים המניות האלו ומניות צמיחה רבות נוספות התחילו לרדת למטה בחדות, וזה היה מאוד כואב.

טסלה למשל זינקה למחיר שיא של 900 דולר בתחילת 2021 ומאז היא ירדה ב-28%.

Sundial Growers קפצה לרגע בפברואר למעל 3 דולר ומאז צללה ב-67%.

GME נפלה ב-34% בחודש האחרון.

Coinbase הונפקה לפני חודשיים במעל 400 דולר ומאז היא נחתכה ב-48%.

למרות הירידות הכואבות, המניות האלו ממשיכות להופיע בראש טבלת הפופולאריות, מה שמרמז שרוב המשקיעים עדיין מחזיקים אותן. כנראה שהם מקווים שהן יתקנו למעלה, אבל רוב הסיכויים שזה לא יקרה…

האם הכתובת לירידות הייתה על הקיר?

ברור שכן.

מניות זה לא סתם נייר או מספר. כשאתם קונים מניה זה אומר שקניתם שבריר של בעלות בחברה כלשהי, ולכן מחיר המניה יעלה או ירד בהתאם לשיפור או ההתדרדרות בפעילות העסקית של החברה.

העניין הוא שבחלק נכבד מהחברות המדוברות לא היה  בכלל שיפור, ומחיר המניה סתם עלה בגלל ריבוי ההמלצות עליהן באתרים השונים והריצה של העדר אחריהן.

לעומתן, המחיר של המניות שהציגו צמיחה חזקה בהחלט היה צריך לעלות, אבל הבעיה היא שהוא עלה הרבה יותר מידי.

השאלה איך יודעים שמניה עלתה גבוה מידי?

הערכת המחיר ההוגן של מניה הוא משימה קצת מורכבת – צריך להשתמש בדוחות הכספיים והפרסומים של החברה כדי לחזות את תזרימי המזומנים שלה בעתיד ולסכום אותם.

כמו כל דבר, גם את זה אפשר ללמוד בעצמכם או באמצעות קורס השקעות ערך, אבל מי שלא יודע לבצע את זה יכול להיעזר בקיצור דרך פשוט כדי לדעת שמניה נסחרת במחיר מופרז.

זה נקרא מכפילים.

למשל, המכפיל הכי פופולארי נקרא מכפיל הרווח – Price to Earnings (או P/E בקיצור), שבוחן את היחס בין מחיר המניה הנוכחי לרווח הנקי למניה ב-12 החודשים האחרונים (הרווח הנקי למניה הוא הרווח הנקי של החברה לחלק למספר המניות הנסחרות שלה).

למכפיל הרווח יש המון חסרונות. למשל, הוא לא מתחשב בכלל במזומנים והחובות שיש לחברה, הוא מסתכל על העבר ואף אחד לא מבטיח שזה יחזור בעתיד, והוא גם מטעה לפעמים בגלל שהוא מתחשב ברווחים חד-פעמיים של החברה או ברווחים שהם על הנייר בלבד (כמו עליית שווי קרקעות שמחזיקה החברה ועדיין לא נמכרו בפועל).

בגלל זה, משקיעי ערך משתמשים במכפיל הרווח ובמכפילים נוספים רק ככלי לסינון ראשוני של רעיונות השקעה ואז הם בוחנים אותם לעומק בכלים מהימנים יותר. אבל מכפיל הרווח יכול לעזור לנו להבין שמניה מסוימת נסחרת במחיר גבוה מידי ולהימנע מהשקעה בה.

איך מזהים מניות יקרות בעזרת מכפיל הרווח?

בדרך כלל המשקיעים נוטים לתמחר במכפיל דומה חברות שיש להן את אותה הפעילות העסקית. למשל, קוקה-קולה נסחרת היום במכפיל רווח של 27, פפסי-קולה נסחרת במכפיל 26 וד”ר פפר במכפיל 24.

כמו שאתם רואים, ככל שהמשקיעים אוהבים יותר את החברה כי היא צומחת יותר, רווחית יותר, יציבה יותר פיננסית, אז הם מתמחרים אותה במכפיל קצת יותר גבוה מהמתחרות.

עכשיו תסתכלו על יצרניות הרכב בעולם.

טויוטה נסחרת במכפיל רווח של 12, ג’נרל מוטורס במכפיל 10, פורד במכפיל 15, הונדה במכפיל 9, אבל טסלה מוטורס נסחרת במכפיל רווח של 678 !

נכון, המכירות של טסלה צומחות כמו אש בשדה קוצים, ונכון שיש לה רכב חשמלי שכבר עובד, ונכון שיש לה עוד שלל פעילויות נוספות שאולי ייצרו לה כסף בעתיד. עדיין, לפחות כרגע, היא חברת רכב ולכן לא מוצדק שהיא תיסחר בפער תמחורי כזה גדול מעל המתחרות שלה.

הרי בעוד שנה-שנתיים לכל חברות הרכב כבר יהיו רכבים חשמליים איכותיים, שכנראה גם ימכרו במחירים אטרקטיביים יותר מאלו של טסלה, והמניות שלהן נסחרות במכפילים הגיוניים הרבה יותר.

לפני כמה חודשים טסלה נסחרה במכפיל רווח קיצוני של מעל 1,000 ולכן לא מפתיע שהמניה שלה קרסה בעשרות אחוזים לאחרונה.

אגב, טסלה היא בכלל לא חברה רווחית. הרווח הנקי שלה ברבעון האחרון לא הגיע מהרכבים שהיא מכרה, אלא מרווח חד-פעמי ממכירת כמיליארד דולר של ביטקיון, שאילון מאסק קנה ולמזלו זה נמכר ברווח גדול.

זה לא אומר שמנית טסלה לא תשוב לעלות ולקבוע שיאים חדשים – בכל זאת יש “שיגעון” בוול סטריט לחברות כמו טסלה. אבל ההיסטוריה מוכיחה שוב ושוב שמי שמשקיע במניות הנסחרות בתמחור כל כך גבוה לא צפוי להרוויח לאורך זמן ולכן עדיף שתתרחקו ממניות כאלו.

אז הבנו שברוב המקרים מניות שנסחרות במכפיל רווח גבוה מידי בהשוואה למתחרות, כנראה נסחרות ביוקר. אבל לפעמים, הצמיחה של החברה כל כך חזקה, שהיא מצדיקה מכפיל רווח גבוה מהתמחרות והשאלה איך יודעים אם זה אכן המקרה או שמדובר במניה יקרה מידי?

בשביל זה המציאו את ה- PEG.

לזהות מניות יקרות בעזרת פרמטר אחד – PEG

ה-PEG (ראשי תיבות של P/E to Growth) בוחן את מכפיל הרווח ביחס לצמיחה של החברה, או יותר נכון ביחס לגידול ברווח הנקי למניה.

מי שהפך את ה-PEG לפופולארי הוא מנהל ההשקעות המצליח פיטר לינץ’, שניהל את קרן הנאמנות מגלן של פידליטי בשנות ה-80-90 של המאה הקודמת.

כדי לחשב את ה-PEG צריך לקחת את מכפיל הרווח של החברה ולחלק אותו בתחזית האנליסטים לגידול השנתי ברווח הנקי למניה ב-5 השנים הקרובות. למשל, אם חברה נסחרת במכפיל רווח של 50 והאנליסטים מעריכים שהרווח הנקי שלה יגדל ב-50% בשנים הקרובות, אז ה-PEG שלה יהיה 1.

(אגב, אם אתם מתמטיקאים או פיזיקאים אז בטח שמתם לב שיש כאן בעיה של ממדים, אבל אנחנו בתחום הפיננסים אז נתעלם מזה…).

תוכלו לראות את ה-PEG של מניות הנסחרות בוול סטריט בכל אתר פיננסי, למשל ב-zacks.com או Yahoo Finance (בחרו את המניה שמעניינת אתכם ובחרו בלשונית statistics). לחברות הנסחרות בבורסה בת”א אי אפשר לחשב בדרך כלל את ה-PEG כי אין תחזיות אנליסטים לגביהן.

ברור שה-PEG הוא לא מדע מדויק, בעיקר משום שהוא נשען על תחזיות האנליסטים, שהן לא תמיד מהימנות. מצד שני, באופן כללי, כשה-PEG נמוך מ-1 זה מרמז שהרווחים של החברה גדלים מספיק מהר כדי להצדיק את מכפיל הרווח בו היא נסחרת, גם אם הוא גבוה.

לעומת זאת, כשהPEG גדול משמעותית מ-1, זה אומר שהמשקיעים כנראה מתמחרים את המניה הרבה יותר גבוה ממה שמשקפת הצמיחה העתידית שלה.

אם נחזור עכשיו לטסלה, אז למרות שהאנליסטים מעריכים שהיא תצמח בשיעור משמעותי בשנים הקרובות, ה-PEG שלה הוא 3.7, כלומר היא כנראה נסחרת ביוקר ועדיף להשקיע את הכסף שלנו במקומות אחרים.

למשל, תסתכלו על פייסבוק. היא אמנם נסחרת במכפיל רווח של 30 שעשוי להיראות גבוה ממבט ראשון, אבל היא צפויה לצמוח בצורה משמעותית בשנים הקרובות וה-PEG שלה הוא 0.97 בלבד. כך נראית מניה אטרקטיבית ששיעור הצמיחה הצפוי שלה בהחלט מצדיק את המחיר בו היא נסחרת.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X