התיק של ינון

ברוקרים – שאלות נפוצות

30/05/2008 • ינון אריאלי

מה זה ברוקר?

ברוקר הוא גוף שהוסמך על ידי הרשות לניירות ערך לבצע את פעולות המסחר בבורסה (הוראות קניה ומכירה של ניירות ערך) עבור כלל המשקיעים. הבנקים הם הברוקרים הגדולים ביותר במדינה ובנוסף אליהם קיימים גם ברוקרים פרטיים, אותם בתי השקעות גדולים שכולנו מכירים.

מי צריך ברוקר?

כל אחד מכם המעוניין להשקיע בניירות ערך כדוגמת מניות, תעודות סל, קרנות נאמנות, מק”מ ואחרים, זקוק לשירותיו של ברוקר שיבצע עבורו את פעולות המסחר בניירות הערך הללו.

מה ההבדל בין ברוקר פרטי לבנק?

הברוקרים הפרטיים הם בתי השקעות המתמחים בעיקר בפעילות בשוק ההון. בדומה לבנקים, גם הם מאפשרים למשקיעים לפתוח אצלם חשבון (בדיוק כמו חשבון הבנק שלכם) אליו הם יכולים להעביר את כספי החסכון שלהם, באמצעותם יבוצעו פעולות ההשקעה. הברוקרים הפרטיים הישראלים אינם יכולים לספק לכם שירותים מסויימים הקיימים בבנק, כגון מתן כרטיסי אשראי, פנקס צ’קים ושירותי בנקאות אחרים, אי לכך לא נבון לסגור את חשבון הבנק שלכם.

ברוקר פרטי או בנק, במה לבחור?

הבנקים גובים עמלות ודמי ניהול רבים וגבוהים עבור מסחר בניירות ערך המתבצע דרכם. לעומת זאת, ברוקרים פרטיים גובים עמלות נמוכות הרבה יותר ורק עבור פעולות המסחר כך שהשקעה באמצעותם תהיה זולה באופן משמעותי.

האם ניתן לבצע את כל פעולות המסחר דרך ברוקר פרטי?

כן. כל פעולות המסחר הניתנות לביצוע באמצעות הבנק אפשריות לביצוע גם אצל ברוקר פרטי.

כמה עולה להשקיע דרך ברוקר?

מרבית הברוקרים הפרטיים יגבו עמלות קניה ומכירה עבור ניירות הערך בהם אתם חפצים בשיעור של עד 0.12% משווי הפעולה וחלקם יגבו בנוסף גם עמלת שימוש במערכת המסחר שלהם.

האם הברוקרים הפרטיים הם גופים אמינים ויציבים?

רובם בהחלט כן. הברוקרים הפרטיים הם בתי ההשקעות הגדולים במדינה, בעלי ותק של שנים רבות ומנהלים קרנות פנסיה, קופות גמל והשקעות אחרות במיליארדי שקלים בעבור לקוחות רבים.

באיזה ברוקר פרטי לבחור?

הקריטריונים העיקריים לבחינת ברוקר יהיו אמינותו, מכלול העמלות שהוא מציע לכם (ובכלל זה דמי שימוש במערכת המסחר), נגישותו וזמינותו לענות לפניותיכם, ונוחות העבודה מולו. מגוון הברוקרים הפרטיים הקיימים בארץ הוא גדול ורובם ככולם אמינים ויספקו לכם שירותים נוחים לצורך ביצוע השקעותיכם. אי לכך, אחד הפרמטרים המכריעים להעדפת ברוקר אחד על משנהו טמונה בעמלות השונות שגובה הברוקר מכם. לחצו כאן להשוואת ברוקרים.

היכן כספי בטוח יותר, בבנק או אצל ברוקר פרטי?

למרות שזה עשוי להפתיע חלק מכם, חשבונכם יהיה בטוח יותר אצל ברוקר פרטי. הסיבה לכך נעוצה בקלות בה יכול באופן טכני כל פקיד בבנק לבצע משיכת מזומנים מחשבונכם. אצל הברוקרים הפרטיים המצב שונה לחלוטין. כספי ההשקעה שלכם נמצאים בחשבון נאמנות, כך שלאיש מאנשי הברוקר פרט לנאמן החשבון אין היתר ואין אפשרות למשוך כספים מהחשבון. ההגבלות על הברוקר מאפשרות לו להשתמש בכספים אלו אך ורק לצורך ביצוע פעולות המסחר על פי הוראתיכם. אצל ברוקרים פרטיים בחו”ל, כספי ההשקעה שלכם, הן המזומנים והן ניירות הערך, אף מבוטחים עד לסכומים גבוהים של מאות אלפי דולרים.

האם כספי ההשקעה שלי בטוחים במקרה של פשיטת רגל?

במקרה של פשיטת רגל של הברוקר, כספך ימשיך להימצא בחשבון הנאמנות וניירות הערך שברשותך ימשיכו להיות רשומות על שמך בבורסה.

כיצד מפקידים כסף אצל ברוקר פרטי?

ניתן להעביר כסף לחשבונך אצל הברוקר על ידי העברה בנקאית או על ידי הפקדת צ’ק לחשבון הנאמנות של הברוקר.

כיצד אפשר למשוך את הרווחים שלי?

משיכת כסף חזרה לחשבון הבנק שלך יכולה להתבצע על ידי פניה טלפונית אל שירות הלקוחות של הברוקר. הברוקר יעביר את הכסף ישירות אל חשבון הבנק שלך (כרוך בעמלה) או ישלח אליך צ’ק (ללא עלות בדרך כלל) על פי בחירתך.

האם ניתן להעביר את תיק ההשקעות שלי מהבנק לברוקר או מברוקר אחד לברוקר אחר?

כן. הברוקר אצלו תפתח את חשבונך ידאג להעברת כספי ההשקעה שלך וניירות הערך הנמצאים בתיק ההשקעות שלך אל חשבונך החדש (ללא כל צורך במכירה של ניירות הערך). ההעברה תהיה לעיתים כרוכה בתשלום עמלה, אך ניתן לבקש מהברוקר החדש שיזכה אתכם בעבור תשלום עמלת המעבר מהברוקר הקודם.

כיצד לפתוח חשבון אצל ברוקר פרטי?

ראו כאן פירוט מלא של שלבי פתיחת החשבון אצל ברוקר.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X