התיק של ינון

האם ארה”ב בדרך למיתון ומי המניות שיגנו עליכם מפניו?

20/04/2022 • ינון אריאלי
האם ארה”ב בדרך למיתון ומי המניות שיגנו עליכם מפניו?

האינפלציה מזנקת והריבית צפויה לעלות בשנים הקרובות. איזה מניות ייהנו מכך?

2022 נראית כמו אחת השנים המאתגרות שחווינו בשנים האחרונות.

הקורונה כבר די מאחורינו והמלחמה באוקראינה עדיין בעיצומה, אבל רוב העיניים מופנות כרגע לאינפלציה בארה”ב, שעומדת על 8.5% מתחילת השנה. הפעם האחרונה שראינו אינפלציה כזו היית ב-1981 (!).

העלייה במחירי הסחורות והאנרגיה מגיעה קודם כל בגלל ההתאוששות החזקה מהקורונה.

הסגרים הסתיימו (פרט לסין), העסקים חוזרים לפעול בצורה מלאה והצרכנים חוזרים לחנויות ובגדול.

שנית, המלחמה באוקראינה והסקציות שמוטלות על רוסיה דחפו את מחירי האנרגיה וחלק מהסחורות – בעיקר מתכות וסחורות חקלאיות, לשיאים שלא נראו מזה עשרות שנים.

כל הדברים האלו מחלחלים למחירי המוצרים הסופיים והנה לכם ההסבר לאינפלציה שאנחנו רואים בעולם.

הפד האמריקני העריך שהלחצים האינפלציונים האלו יתמתנו לקראת סוף השנה ואני מסכים איתו לגמרי, אבל בינתיים הוא היה חייב לפעול וביצע העלאת ריבית ברבע אחוז.

לפי ההערכות של חברי הפד, הריבית תעלה ל-2% עד סוף 2022 ותתייצב על 2.5%-2.75% ב-2023-2024.

גם בארץ נגיד בנק ישראל החליט להגיב ללחצים האינפלציונים הנוכחיים ולהעלות את הריבית ברבע אחוז כבר עכשיו, הרבה לפני התחזית המקורית שלו.

המשקיעים לא נשארו אדישים להתרחשויות הכלכליות ולהתנהגות של הפד, ועקום תשואות האג”ח האמריקניות התהפך.

מה המשמעות של עקום תשואות יורד?

במצב כלכלי חיובי המשקיעים מצפים לאינפלציה חיובית מתונה ובהתאם גם לעליית ריבית מדורגת, ולכן התשואות של אג”ח ארוכות אמורות להיות גבוהות יותר מהתשואות של אג”ח קצרות (כי הלוואה לתקופה ארוכה יותר צריכה לשאת ריבית גבוהה יותר בהתאם).

אבל כהמשקיעים מעריכים שתהיה התקררות כלכלית בנקודה מסוימת בעתיד, אז הם מצפים שהפד יוריד את הריבית החל מאותה נקודת זמן ולכן תשואות האג”ח יהיו נמוכות יותר מהתשואות במהלך הדרך.

(למי שלא בקיא בחישובי אג”ח, רק אבהיר שיש קשר הפוך בין מחיר האג”ח לתשואה שלה – שכשהמשקיעים רצים לאג”ח מסוימות אז המחיר שלה עולה והתשואה לפדיון יורדת בהתאם.)

במילים אחרות, הפער בין תשואת אג”ח ארוכות לקצרות מרמז על התחזית של המשקיעים לעתידה הכלכלי של ארה”ב. כשהפער חיובי המשקיעים אופטימיים וכשהוא שלילי הם פסימיים.

בדרך כלל מודדים את הפער הזה על ידי השוואת תשואת אג”ח לעשר שנים של ממשלת ארה”ב לבין תשואת האג”ח לשנתיים, וכאמור לפני כשבוע הפער הפך להיות שלילי. כאמור, זהו איתות של שוק האג”ח לציפיות המשקיעים למיתון או משבר כלכלי בהמשך הדרך. 

האם אנחנו אכן לקראת מיתון כלכלי בקרוב?

היסטורית, תמיד הגיע מיתון אחרי שחל היפוך בעקום התשואות. אבל, וזה אבל חשוב, המיתון הגיע בין 12-36 חודשים אחרי ההתהפכות, כך שלמשקיעים אין כישורי חיזוי עתיד כל כך מדוייקים… לכן, לדעתי לא צריך להתרגש יותר מידי מהעניין הזה.

בנוסף, התשואות של אגרות החוב ל-10 שנים התאוששו בימים האחרונים, מה שמעיד שגם המשקיעים הבינו שהם נבהלו יתר על המידה, ואנחנו לא בהכרח הולכים למיתון בעתיד הקרוב.

גם הפד העריך שהלחצים האינפלציונים שאנחנו רואים בשנה האחרונה הם זמניים בגלל הריבאונד של פתיחת המשק לאחר הקורונה והלחצים שגורמת המלחמה באוקראינה (או יותר נכון הסנקציות על רוסיה). גם אני מעריך שהאינפלציה בארה”ב תתמתן לקראת סוף השנה ולא נראה את הפד מעלה את הריבית מעל רמת 2% שהוא מתכנן להגיע אליה.

איזה מגזרים ומניות מתאימים לתנאי השוק של היום?

פיטר לינץ’, גדול מנהלי ההשקעות של כל הזמנים, אמר פעם שאם אתם קוראים חדשות מאקרו 13 דקות בשנה אז אתם מבזבזים 10 דקות, ויש במשפט הזה הרבה היגיון כי חיזוי ההתרחשויות העתידיות בכלכלה הוא בלתי אפשרי.

לכן, עדיף להתמקד בניתוח החברות עצמן.

כשמשקיעים באסטרטגיית השקעות ערך באמצעות מגוון מניות של חברות איכותיות שנסחרות בתמחור חסר, מצליחים להשיג תשואה טובה יותר מתשואת המדדים לאורך זמן גם אם לא מסתכלים על המאקרו יותר מידי, וזה בדיוק מה שאני עושה בתיק שלי למעלה מ-20 שנה.

בכל זאת, בתקופה הנוכחית אפשר להרוויח יפה בתיק באמצעות חשיפה לחברות שיהנו מהאינפלציה, כמו חברות מתחום הסחורות או האנרגיה המסורתית, שייהנו מסביבת המחירים הגבוהה בה אנו נמצאים.

בתקופה הזו כדאי גם להתרחק מחברות ממונפות מידי, כלומר כאלו שיש להן חובות גבוהים יחסית, כי עליית ריבית עלולה להכביד על תשלום החובות שלהן.

דוגמה לחברה איכותיות ולא ממונפת שתהנה מכך היא ענקית הנפט הברזילאית פטרובראס (סימבול PBR בבורסת ניו יורק).

כל עוד הנפט ימשיך להימכר במעל 100 דולר לחבית החברה תמשיך תייצר תזרים מזומנים חזק בצורה קיצונית. על בסיס הרבעון האחרון היא יכולה להרוויח בשנה הקרובה מעל 28 מיליארד דולר של רווח נקי. המניה נסחרת כרגע בשווי שוק של כ-97 מיליארד דולר, כלומר במכפיל רווח של 3.4 .

אמנם יש סיכונים בהשקעה בחברה ברזילאית, וההחלפה החוזרת ונשנית של מנכ”ל החברה מחזקת את זה, אבל זה עדיין לא מצדיק תמחור כל כך זול לחברה כל כך איכותית, במיוחד כשמחירי האנרגיה צפויים להמשיך להיות גבוהים בעתיד הנראה לעין.

תזרים המזומנים של החברה הוא כל כך חזק והחברה לא זקוקה לרוב הכסף כדי לפתח את העסק, ולכן היא צפויה גם לחלק דיבידנד שמנים מאוד למשקיעים, שיתווספו לרווחי ההון הצפויים מעליית מחיר המניה למחיר הגיוני יותר.

זו רק דוגמה אחת מתוך חברות נוספות שיש לי בתיק שייהנו מסביבת המחירים הגבוהה שאנו הולכים לראות בשנים הקרובות בתחום הסחורות והאנרגיה ומי שינצל את זה ירוויח בגדול.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X