התיק של ינון

האם אתה משקיע אקטיבי או פסיבי?

25/03/2009 • ינון אריאלי

כיצד עליכם להרכיב את תיק ההשקעות שלכם ובאיזו אסטרטגיית השקעה עליכם לבחור? על פי בנג’מין גראהם, אבי השקעות הערך, כפי שהוא מתאר זאת בספרו המעולה “המשקיע הנבון” (The Intelligent Investor), התשובה לשאלה הזו אינה תלוייה ברכיבים אותם אתם בוחרים לתיק שלכם, אלא בתשובה לשאלה איזה סוג של משקיעים אתם. על פי גראהם ישנן שתי אפשרויות להיות משקיע נבון (כך מכנה גראהם משקיע הנוהג בתבונה וכזה שצפוי להצליח בהשקעותיו):

  • על ידי ניהול דינמי של תיק השקעות המתבסס על בחירת רכיבי השקעה לאחר עריכת מחקר וסינון מעמיקים ויסודיים.
  • על ידי בניית תיק השקעות קבוע המופעל בצורה אוטומטית ואינו דורש מאמץ מיוחד לצורך ניהולו.

גראהם  מכנה את הגישה הראשונה בשם “אקטיבית” (active or enterprising), היות והיא מצריכה הקדשת זמן ואנרגיה מהמשקיע, ואילו את האסטרטגיה השניה הוא מכנה בשם “פסיבית” (passive or defensive), היות והיא דורשת מאמץ מועט בלבד והתעלמות מהתנהגות השוק. כפי שנראה מייד, האסטרטגיה האקטיבית היא תובענית מבחינה אינטלקטואלית, בעוד שהאסטרטגיה הפסיבית היא קשה מבחינה אמוציונלית ונפשית.

המשקיע הפסיבי ושיטת המניות המנצחות

אם אין לכם את הזמן או הרצון להתעסק עם מספרים ונתונים פיננסים, ככל הנראה שהנכם משקיעים פסיביים והגישה הפסיבית תהיה הנבונה ביותר עבורכם.

במקרה זה, מוטב כי תתרחקו מעריכת ניתוחים פיננסים או ניתוחים מורכבים אחרים. עליכם להתרכז בבניית תיק השקעות מגוון, אותו תחזיקו לאורך השנים ללא כל קשר למצבו של השוק. אפשרות אחת לתיק פסיבי שכזה, היא בניית תיק תעודות סל. תיק תעודות סל הינו תיק השקעות המורכב ממספר תעודות סל המוחזקות באחוז החזקה שווה בתיק. במדריך להשקעה בתעודות סל מוצגת אפשרות אחת לבנית תיק שכזה – בחירת ארבע-חמש תעודות סל העוקבות אחר מדדים כללים וסקטוריאלים, וקניה של יחידות נוספות מאותן התעודות באופן מחזורי (בסכום קבוע או משתנה).

שיטה פסיבית נוספת שעשויה להיות נבונה עבור המשקיע הפסיבי, היא שיטת המניות המנצחות. על פי השיטה, יש לבנות תיק מניות המורכב מכ- 20-30 מניות מנצחות ולהחזיק כל אחת מהן עד אשר תגיע למחיר הנכון שלה או לאחר שתפסיק להיות מנצחת. במקרה כזה, היא תמכר מהתיק ותוחלף על ידי מניה מנצחת חדשה.

שיטה זו הינה פסיבית היות ובחירת המניות לתיק אינה מצריכה ניתוח מעמיק, אלא יכולה להתבצע על ידי בחירה אקראית מתוך רשימה של מניות – רשימת המניות המנצחות, היות והמניות הנמצאות ברשימה עומדות בקריטריוני המניות המנצחות, כלומר הן שייכות לחברות מעולות ונסחרות בזול.

הקשיים של השקעה פסיבית

השקעה פסיבית אינה מהווה מעמסה אינטלקטואלית והיא ניתנת לביצוע על ידי כל משקיע. היא גם אינה צורכת זמן ממושך ועשויה להניב תשואות גבוהות למדי לאורך השנים. אולם, היא צפויה להיות קשה לביצוע מבחינה מנטלית (או נפשית). הסיבה לכך נעוצה בעובדה שתיק ההשקעות של המשקיע הפסיבי אינו מנוהל באופן דינמי, אלא הוא חייב להיות קבוע לאורך כל הדרך.

לדוגמא, תיק השקעות שיהיה מורכב מתעודות סל, עשוי לאבד חלק נכבד מערכו לאורך תקופות בהן השוק נמצא בירידות, כמו התקופות בהן אנו נמצאים כעת. בתיק בו ישנן מניות מנצחות, מחיריהן של חלק מהמניות צפוי לרדת מטה ולעיתים אף בחדות. המשקיע הפסיבי חייב להאמין בדרכו, להתעלם מהתנודות של השוק ולהמשיך להחזיק את רכיבי ההשקעה הנמצאים בתיק שלו לאורך שנים רבות.

אם הנכם משקיעים פסיבים, אך אינכם יכולים לעמוד בפני התנודות הללו, מוטב כי תיק ההשקעות שלכם לא יכיל רכיביים מנייתים באחוז גבוה. במקרה כזה, תוכלו לבנות תיק המורכב בעיקר מרכיבים נטולי סיכון כמו מק”מ או מרכיבים בסיכון נמוך כמו אגרות חוב.

המשקיע האקטיבי

אם יש לכם את הזמן, את הרצון והיכולת האינטלקטואלית, ואתם מוכנים להשקיע את המאמץ הנדרש בעריכת ניתוח מעמיק יותר של חברות ורכיבי השקעה, וניהול דינמי של תיק ההשקעות שלכם, אזי הגישה האקטיבית עשויה להיות הדבר הנבון והמאתגר עבורכם.

בניגוד למשקיע הפסיבי, שיוכל להסתפק בלימוד יסודות שוק ההון, על המשקיע האקטיבי להקדיש זמן ממושך ללימוד מעמיק הרבה יותר של אופן הערכת האטרקטיביות של הרכיבים הבודדים אותם הוא בוחר לתיק ההשקעות שלו. עליכם ללמוד כיצד לקרוא ולהבין את הדוחות הפיננסים של החברות השונות וכיצד להעריך מנתונים אלו את אטרקטיביותה של החברה. תדרשו גם לקרוא סקירות וכתבות נוספות על החברה אותה הנכם בוחנים על מנת להבין טוב יותר את סוג פעילותה, איכות ההנהלה שלה, יכולת התחרותיות שלה ועוד.

תצטרכו ללמוד שיטות ניתוח כגון היוון תזרים המזומנים (Discount cash flow) ושיטות הערכה אחרות, על מנת שתוכלו להעריך את שוויה האמיתי של החברה. תדרשו גם להיות זהירים הרבה יותר ולוודא כי המניות שאתם רוכשים לתיק המניות המצומצם יותר שלכם, ירכשו במחיר נמוך הרבה יותר מהמחיר הנכון של המניה, כך שמרווח הביטחון הזה יגן על רכישותיכם במקרה ששגיתם בההערכות שלכם.

הקשיים בהשקעה אקטיבית

השקעה אקטיבית אינה קלה לביצוע, והיא מצריכה לימוד מעמיק והקדשת זמן לא מועט לבחירת החברות לתיק המניות שלכם. אולם, היא אינה דורשת יכולת אינטלקטואלית מיוחדת וכל אחד מכם יוכל ללמוד כיצד לעשות זאת. יחד עם זאת, השקעה אקטיבית לא תהיה מתאימה לכל אחד מכם. שאלו את עצמכם האם אתם מעוניינים להקדיש את המאמץ הנכבד הזה, האם יש לכם זמן לזה, ובסופו של דבר האם אתם נהנים מביצוע הניתוחים הפיננסים המעמיקים הללו. אם התשובה שלילית – ככל הנראה שנבון תעשו אם תבחרו באסטרטגיה הפסיבית. אבל, מי מכם שיהיה מוכן להקדיש את העבודה הנוספת הנדרשת ויבצע אותה בתבונה ובזהירות יצא כשידו על העליונה ועשוי להשיג תשואות גבוהות למדי.

באיזו שיטה לבחור

הן הדרך הפסיבית והן האסטרטגיה האקטיבית הן נבונות בצורה שווה ותוכלו להיות משקיעים מצליחים בכל דרך בה תבחרו. תוכלו גם  לבחור בשילוב של שיטה פסיבית ואקטיבית ולבנות תיק שחלקו מנוהל על פי העקרונות הפסיביים וחלקו האחר ינוהל באופן דינמי על פי הדרך האקטיבית.

אם בחרתם בדרך הפסיבית, השתדלו להשקיע באופן אוטומטי ופשוט. לדוגמא, אם בחרתם לנהל את התיק שלכם על פי שיטת המניות המנצחות, היעזרו ברשימת המניות המנצחות על מנת לבחור מניות מהרשימה על פי עקרונות השיטה. אם בחרתם להיות משקיעים אקטיביים, למדו היטב כיצד לבנות ולנהל תיק מניות מצומצם יותר, היעזרו בסקירות הנמצאות באתר, כמו גם במניות הנמצאות ברשימת המנצחות על מנת לבחור את המניות האטרקטיביות ביותר לתיק המניות שלכם. בחרו את המניות לתיק שלכם רק לאחר שתערכו ניתוח מעמיק יותר של כל אחת מהן.

ההצלחה שלכם נעוצה בעיקר בבחירה נכונה של הדרך המתאימה לכם, פסיבית או אקטיבית (ואולי משולבת), והתמדה בה לאורך שנים רבות מאוד, תוך שימוש בהגיון ונטרול האמוציות שלכם. אי לכך, התמידו בדרך שלכם, החזיקו את המניות שלכם לזמן ארוך ואל תתרגשו מהתנודות בשוק. בחירה כזו לבטח תוביל אתכם להצלחה.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X