התיק של ינון

האם הפנסיה שלכם תספיק? התשובה במסלקה הפנסיונית

06/12/2016 • ינון אריאלי
האם הפנסיה שלכם תספיק? התשובה במסלקה הפנסיונית

תהיו רגע כנים עם עצמכם: מתי לאחרונה עברתם על הדוח השנתי שאתם מקבלים מקרן הפנסיה, קופת הגמל או קרן ההשתלמות שלכם? במידה ויש לכם יותר מקרן אחת (ולרובנו יש) – האם עברתם על כל הדוחות מכל הקרנות? האם אתם יודעים כמה כסף אתם חוסכים מידי חודש, מה התשואה שהחיסכון הזה צובר מידי שנה והאם הסכום שיהיה לכם בגיל הפרישה יספיק לכלכל אתכם לאחר הפרישה?

העניין הוא, שאנחנו מחליפים מידי פעם בפעם עבודות, וקרן הפנסיה שהייתה לנו בעבודה הקודמת לא תמיד עוברת איתנו. כך, אפשר לאבד את הוותק והתנאים שהיו לנו בקרן הקודמת. גם אם לא עברנו עבודה, קרנות פנסיה עשויות לעדכן כלפי מעלה את דמי הניהול מעת לעת, בהתאם לתקנון שלהן. חשוב להבין שאפילו עלייה מזערית של כמה עשיריות בדמי הניהול, יכולה להקטין את החיסכון הפנסיוני שלכם בעשרות אלפי שקלים לאחר שנות חיסכון ארוכות. אם לא תעקבו אחרי הקרנות שלכם, איך תדעו את זה?

אז מה עושים?

חוסכים יותר ועוקבים אחר מצב החסכונות שלכם באופן תדיר.

ראשית, חוסכים עוד בנוסף לחיסכון הפנסיוני שלכם, למשל באמצעות תיק השקעות בניהול עצמי שלכם. המטרה של החיסכון הנוסף היא לייצר לכם תוספת בלתי תלויה בפנסיה שלכם. כך, אם יעלה גיל הפרישה או שיגדל מקדם הקצבה (הפרמטר שקובע את גובה הקצבה החודשית שלכם), עדיין הקצבה תספיק לכלכל את חייכם.

ודבר שני, לא פחות חשוב, עוקבים באופן תדיר אחר החיסכון הפנסיוני שלכם באמצעות המסלקה הפנסיונית, שמייד אספר עליה. כך, גם תדעו כמה אתם חוסכים לפנסיה וגם תייצרו לעצמכם תוספת נאה שתעזור לכם לחיות טוב יותר אחרי הפרישה.

המסלקה הפנסיונית – כל החסכונות שלנו במקום אחד

הסתיים העידן של המעבר הסיזיפי על הניירת הרבה שאנחנו מקבלים מבתי ההשקעות. המסלקה הפנסיונית היא פלטפורמה דיגיטלית שהשיק משרד האוצר, שמרכזת במקום אחד את כל המידע על הפנסיה שלכם. החוק מחייב את כל גופי הפנסיה השונים להעביר את המידע אל המסלקה הפנסיונית, וכך המערכת מאפשרת לכם לראות בצורה מרוכזת אין-ליין מידע על כל החסכונות הפנסיונים שלכם והמוצרים הנלווים אליהם.

אפשר לקבל תמונה מלאה של החסכונות הפנסיונים שלכם באמצעות אתר המסלקה הפנסיונית בעלות של 40 שקלים או לקבל את השירות בחינם דרך שירות דאבל צ’ק מבית מיטב-דש. נרשמתי לשני השירותים כדי לבחון אותם, ומההתרשמות שלי השירות של מיטב-דש מציג את הנתונים בצורה פשוטה וברורה יותר, במיוחד לחוסכים שאינם בקיאים בכל רזי הפנסיה. בנוסף, בדאבל צ’ק תוכלו לא רק לצפות במצב החסכונות הפנסיונים שלכם, אלא גם לקבל הצעה לשיפור תנאי החיסכון והקצבה, משהו שאין בשירות המסלקה הפנסיונית.

התהליך פשוט: רושמים כמה פרטים אישיים, פרטי כרטיס אשראי (משרד האוצר דורש את זה לצורך אימות) וזהו. עכשיו ייקחו למסלקה מספר ימים כדי לשאוב את כל הנתונים הפנסיונים שלכם ממאגרי חברות הפנסיה והגמל השונות, ובסיום התהליך תקבלו SMS ומייל עם פרטי כניסה לחשבונכם.

אחרי הכניסה לחשבון, תוכלו לראות את כל החסכונות שצברתם – קרנות פנסיה, קופות גמל וקרנות השתלמות. תוכלו לראות כמה צברתם בכל קופה, מה דמי הניהול שנגבים מכם, ומה גובה הקצבה המשוערת שתהיה לכם בפנסיה.

אני באופן אישי, עוקב אחר החשבונות שלי באופן תדיר כך שאני מכיר את המצב הפנסיוני שלי היטב. אם אתם לא עוקבים אחרי הפנסיה שלכם, ייתכן שתגלו לשמחתם קרנות או קופות שאולי שכחתם שיש לכם, ואולי יסתבר לכם שהמצב שלכם דורש שיפור, כלומר הפרשות גדולות יותר לפנסיה או מעבר לקופה אחרת שתניב תשואה גבוהה יותר לאורך השנים. כדי שתהיו מוכנים לפרישה בעוד מועד ותהיה לכם פנסיה מספקת, ההמלצה שלי היא שתמשיכו לעקוב אחר המצב הפנסיוני שלכם באופן תדיר, והשירותים שציינתי יכולים להיות כלי עזר שימושי לכך.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X