התיק של ינון

המניה הכי חמה בוול סטריט – האם לעשות שורט?

04/09/2013 • ינון אריאלי

הבן הקטן שלי הכי אוהב לראות איך לוקחים בלון ומנפחים אותו עד שהוא מתפוצץ. כנראה שהתפוח לא נפל רחוק מהעץ, כי גם אני אוהב לראות התפוצצויות, אבל של בועות בשוק ההון. כמו במקרה של הבלון שאתה יודע שהוא קרוב לפיצוץ אבל לא יכול לדעת מתי להפסיק לנפח, כך גם בבועות – אפשר לזהות שהן יקרות אולם קשה לדעת מתי הן יתפוצצו בפועל. בשנים האחרונות התפתחה לא רק בועה באפיק האג”חי, אלא גם במניות. למשל, אצל יצרניות המדפסות התלת-ממדיות, אצל חברות נדל”ן אמריקניות, חברות מתחום הברזל והמתכות הכבדות, ואחת הבועות המתוקשרות ביותר היא במנית יצרנית המכוניות החשמליות טסלה מוטורס (TSLA).

בניגוד לבטר פלייס, טסלה עושה את הדברים נכון. ראשית, היא בנתה מכונית סקסית, ספורטיבית שנראה שכיף להיראות כשיושבים בתוכה. בנוסף, היא מונעת באמצעות סוללה חשמלית שניתנת לטעינה בכל מקום, ויכולה לנסוע עד 230-300 מייל ללא טעינה (בהתאם לדגם הסוללה), בהחלט מרחק משביע רצון. המכוניות של החברה לא רק זוכות לדירוג גבוה בסקרי צרכנים, אלא גם בטוחות להפליא ומקבלות שבחים במבחני ריסוק.

למרות הטרנדיות, בשלב זה יש לטסלה יש רק דגם אחד, model S, שעלותו יקרה יחסית – מעל 70,000 דולרים (כולל הסוללה), מה שמציב את המכונית בדרגת מחיר של מכוניות יוקרה כמו פורשה או מרצדס. עלות הייצור הגבוהה של המכוניות החשמליות, ובעיקר הסוללה, מציבה רף מחיר גבוה שלפחות כרגע לא ניתן להוזיל אותו. החברה אמנם שוקדת בימים אלו על פיתוח דגם נוסף (model X), שעשוי להיות זול יותר, אבל כנראה שלא באופן משמעותי, ובכל מקרה הוא יחל להימכר רק לקראת סוף 2014. במיוחד בארה”ב שם רכבים פרטיים סטנדרטיים עולים פחות מ- 20 אלף דולר ואפילו רכבי SUV עולים פחות מ- 40-50 אלף דולר, המכוניות של טסלה יוכלו להימכר בשנים הקרובות רק לאוכלוסייה אמידה, מה שמגביל את מספר הרכבים שהחברה תמכור.

ברבעון השני של 2013 טסלה מכרה בסך הכול כ- 5,000 רכבים בארה”ב ורכב אחד (ראשון) באירופה. לפי הערכות החברה, היא תמשיך בקצב הזה ברבעונים הקרובים כך שהיא תמכור כ- 21,000 רכבים בשנה הקרובה.

למרות המספרים הקטנים, נראה שהמניה של טסלה עולה כאילו לא קיים כוח משיכה בעולם. מאז שהונפקה באמצע 2010 היא כבר הספיקה לעלות בלא פחות מ- 780% והיום היא נסחרת לפי שווי שוק של מעל 20.5 מיליארד דולר. לשם השוואה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם היא טויוטה עם שווי שוק 191 מיליארד דולר ומכירות של מעל 9 מיליון מכוניות ב- 2012. נקפוץ למקום ה- 9 שם ניצבת רנו עם שווי שוק של 21 מיליארד דולר ומכירות של מעל 2.5 מיליון רכבים בשנה החולפת. האם זה נראה לכם הגיוני שחברה שהולכת למכור בסך הכול כמה עשרות בודדות של רכבים בשנה הקרובה תתמקם במקום העשירי בדירוג יצרניות הרכב בעולם?

אין ספק שטסלה משנה את חוקי המשחק ועשויה להוות שחקן מוביל בתחום המכוניות החשמליות בעולם בעתיד. עם זאת, זה נראה בועתי כאשר חברה שמייצרת 20 אלף רכבים בשנה בלבד נסחרת בשווי שוק של 20 מיליארד דולר – כמעט שווי של מיליון דולר לכל מכונית שהיא מייצרת…

צריך לזכור כי הנפט בעולם לא הולך להיגמר בקרוב, ועד כמה שזה אולי מפריע לנו מבחינת זיהום האוויר, מכוניות המונעות בדלק הן עדיין זולות באופן משמעותי בהשוואה למכוניות חשמליות גם כאשר לוקחים את עלות הדלק בחשבון. בנוסף, טסלה אינה לבד במגרש המשחקים החשמלי. היום, מרבית חברות הרכב כבר מוכרות מכוניות חשמליות או היברידיות בהיקפים כאלו או אחרים. לכן, גם אם טסלה תיהפך לשחקן המוביל, התחרות שלה עם החברות האחרות רק תלך ותגבר, ותקשה עליה להשתלט על נתח שוק גדול מידי.

וגם אם היא תצליח להשתלט על נתח שוק משמעותי, זה בוודאי לא יקרה מחר בבוקר. מהפכות לוקחות זמן ועולות כסף, הרבה מאוד כסף. גם אם ניקח תרחיש אופטימי בו טסלה תכפיל את המכירות שלה בחמש השנים הקרובות ולאחר מכן הוא ילך ויצטמצם בהדרגה עד שיגיע לקצב סביר יותר, נניח שיעור רווחיות של הכי גבוה בענף, נקזז את כל הוצאות הרכוש הקבוע האדירות עם הפחת ונהוון את התזרים החזוי בשיעור שמאפיין חברה גדולה, נקבל שטסלה לא שווה יותר מכמה עשרות אחוזים מעל המחיר הנוכחי. תזכרו שזה תרחיש אופטימי למדי שמרבית הסיכויים שלא יתרחש, ולכן הסיכוי שנראה את מניות החברה בחצי מהמחיר הנוכחי בשנים הקרובות גדול בהרבה מזה שנראה אותן בנקודה גבוה יותר.

מה שמדהים, זה כשהמראיין של CNBC שאל לאחרונה את השאלה הזו את המייסד והמנכ”ל של החברה, אלון מאסק, הוא אמר בפירוש (אם כי בגמגום) שהמחיר של המניה נדיב מאוד, ושלדעתו הערכת השווי שהשוק נותן לחברה היא יותר מאשר מה שבאמת מגיע לה בשלב זה.

זה נאמר ב- 23/8 כשהמניה נסחרה ב- 148 דולרים, ומאז היא כבר הספיקה לעלות ב- 14% נוספים. הכנות של המנכ”ל פשוט מרשימה. אולי זה נובע מחוסר הניסיון שלו בראיונות בתקשורת ואולי בגלל שהוא באמת אדם פשוט שהולך עם ג’ינס וטי-שירט ומנסה לעשות טוב ללקוחות שלו (ואני אוהב את זה), אולם הדברים שלו מחזקים את העובדה שאכן מדובר בבועה נפוחה יותר מידי.

אז איך אפשר לעשות מזה כסף?

מספיק להסתכל על מה שקרה לשורטיסטים במניה הזו בשנה האחרונה, שנשחטו אחד-אחד, ועדיין ממשיכים להתבצר בעמדות השורט שלהם (יתרות השורט על המניה הם כ- 30% מסך המניות הנסחרות שאינן בידי בעלי עניין), בשביל להבין שמי שיעשה שורט בשלב הנוכחי מבלי שיהיה לו גב חזק של מזומנים למקרה שיקבל margin call, עלול לאבד את המכנסיים.
מצד שני, אין לי ספק שמתישהו בשנים הקרובות משהו בטסלה ישתבש. זה יכול להיות תקלה טכנית מהותית באחת ממכוניות החברה, זה יכול להגיע מאי עמידה בתחזיות האנליסטים או מכירת מניות שולית של אחד מבעלי העניין שתייצר כדור שלג שילך ויגדל ויפיל את המניה. דרך יעילה להרוויח מהירידה הזו תוך לקיחת סיכון נמוך בהרבה מאשר ביצוע שורט, יכולה להיות באמצעות קנית אופציות פוט רחוקות. היום יש לחברה אופציות פוט הפוקעות בינואר 2015 במגוון רחב של מחירים. בכל זאת מדובר בתקופה קצרה יחסית, ולכן לדעתי יש עדיפות לאופציות הנמצאות סביב מחצית ממחיר המניה הנוכחי. אמנם פוטנציאל התשואה שלהן נמוך יותר משל האופציות הרחוקות יותר מהכסף, אבל יש סבירות גדולה יותר שמתישהו במהלך השנה וחצי הקרובות תצליחו למכור אותן ברווח משמעותי.

* * *

תקנות הייעוץ הכללי של הרשות לניירות ערך אוסרות עלי להתייחס לתגובות שלכם בעמוד זה, אולם אתם מוזמנים לפנות אלי באמצעות המייל. הדברים מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה בניירות ערך ו/או מכשירים פיננסיים אחרים. הדברים אינם מהווים תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה בהם שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד. לכותב אין רישיון ייעוץ השקעות, והוא לא מחזיק בניירות שהוזכרו בכתבה.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X