התיק של ינון

התעלמו מהפרשנים – עכשיו העת לקנות מניות

20/03/2009 • ינון אריאלי

למרות החששות הרבים ממיתון, ישנם דווקא שני סימנים ברורים לכך שייתכן ומרבית הירידות כבר מאחורינו. הסימן הראשון מתבסס על העובדה שמרבית הפרשנים, שבדרך כלל שוגים בהערכת כיוון התנועה של השוק, צופים המשך של הירידות גם בעתיד וכניסה למיתון ממושך של השוק האמריקאי. לעומתם, בעלי העניין הגדולים, שבדרך כלל מזהים בצורה נכונה את כיוון השוק, דווקא לוחצים על כפתורי הקניה מספר רב של פעמים ובהיקפים גדולים מהרגיל.

הפרשנים חוזים שהשוק ירד

כמו בתקופות דוביות רבות קודמות (תקופות בהם השוק נמצא בירידה), גם הפעם מרבית הפרשנים נכשלו בנתינת תחזית אמינה לגבי עתידו של השוק. גם הפעם הם איחרו בהתרעה מפני תחילת הירידות, מה שמוכיח פעם אחר פעם כי תזמון הכניסה והיציאה מהשוק אינם אפשריים.

לעיתים רחוקות, ניתן אמנם לזהות מגמות חריגות בסקטורים מסוימים בשוק על ידי השוואת גדלים פיננסים אחדים לערכים משנים עברו. כך לדוגמא, משקיע שהיה משווה את המכפילים השונים של החברות הטכנולוגיות ערב התנפצות בועת ההיטק, היה נוכח לראות כי מניותיהן של מרבית החברות נסחרו במכפילים גבוהים באופן חריג בהשוואה לערכים הממוצעים משנים קודמות.

אולם, במרבית המקרים שוק המניות אינו מציג התנהגות חריגה בצורה קיצונית ועל כן היא לא ניתנת לחיזוי בצורה אמינה. אי לכך, הדבר הטוב ביותר שנשאר לפרשנים לעשות, הוא “לחזות” את העבר, את מה שכבר התרחש. לאחר שהשוק כבר נמצא עמוק בתוך תקופת הירידות (וייתכן אף שהוא מתקרב לתחתית), כפי שקורה בימים אלו, יאמרו לנו הפרשנים שעכשיו היא העת למכור את מניותינו וכותרות העיתונים יזעקו על “מפולת חסרת תקדים” או “מיתון ארוך ומתיש”. אם דברים אלו היו נאמרים לפני תחילת תקופת הירידות, ייתכן ונבון היה להתחשב בהם. אולם, מאחר שהם נאמרים בשלב בו השוק כבר נמצא בנקודה נמוכה בהרבה מזו בה הוא נמצא ערב תחילת הירידות, ההיגיון מאחוריהם הוא קטן מאוד. באופן דומה, לאחר שהשוק כבר ימצא בשיאן של העליות, לאחר שכבר עבר מזמן את תקופת הזינוק החדה והקצרה הבאה בדרך כלל מייד לאחר סיום תקופת הירידות, יאמרו לנו הפרשנים “כי עכשיו העת לחזור אל השוק ולהתחיל לקנות מניות”.

חשוב לציין, כי ישנם (אם כי מעט) פרשנים נבונים המכירים היטב את התנהגות השוק ואי לכך ממליצים לנו דווקא עתה בשעה בה השוק “קורס” להתחיל ולרכוש מניות חדשות מתוך שלל המניות המוזלות הנמצאות בשוק. אולם, כפי שאתם יכולים להבין, מרבית הפרשנים נוהגים כעדר וממליצים למשקיעים לנהוג בדיוק בצורה ההפוכה לצורה הנבונה בה עליהם לנקוט.

ייתכן כי אנו נמצאים בתחילתה של תקופת מיתון מסוימת בכלכלה האמריקנית. אך ייתכן גם שלא. בכל מקרה, ההיסטוריה מלמדת כי הזמן הטוב ביותר לקנות מניות הוא דווקא כאשר מרבית המשקיעים פוחדים מעתידו של השוק וכאשר הפרשנים, הבנקאים ושאר המומחים מייעצים לנו למכור. מכיוון שכפי שראינו, הפרשנים בדרך כלל חוזים הפוך את כיוונו של השוק, זהו אינדיקאטור מצוין לכך שדווקא עכשיו היא העת לרכוש מניות.

בעלי העניין יודעים שהשוק יעלה

מנגד למגמה שורית זו שמציגים הפרשנים, ניצבים בעלי העניין של החברות, אשר נוטים במספר רב יותר של מקרים להיות צודקים מאשר טועים בחיזוי המגמה של השוק.

בעלי העניין של חברה הם עובדי החברה הבכירים, המנהלים שלה ומחזיקי המניות הגדולים שלה. הגיוני לכן, כי הם ידעו טוב יותר מאשר רובנו על עתידה של החברה, ולכן יהיה נבון לעקוב אחר התנהגותם מקרוב. פיטר לינץ’, גדול מנהלי קרנות הנאמנות של כל הזמנים, אמר כי “בעלי עניין עשויים למכור מניות ממגוון של סיבות, אך הם יקנו מניות של החברה מסיבה אחת בלבד – הם סבורים כי מחיר המניה יעלה מעלה בעתיד”. לאור זאת, בדרך כלל יהיה מעניין יותר לבחון את פעולות הקניה של בעלי העניין. מעקב שכזה הוא פשוט למדי משום שבעלי העניין מחויבים לפרסם את המניות שהם קונים או מוכרים.

גוף גדול המרכז ומנתח את כל פעולות הקניה והמכירה של בעלי העניין השונים בשוק האמריקני, הוא מכון המחקר ארגוס (Argus Research), אשר מאפשר לכל משקיע לראות את כל פעולות המסחר של בעלי העניין השונים בכל מניה בשוק האמריקני. על פי הנתונים שנאספו לאורך שנים רבות, היחס בין פעילות המכירה לפעילות הקניה של בעלי העניין (נכנה אותו יחס מכירה-קניה) עומד על 2.5 ל- 1. במילים פשוטות, בעלי העניין מוכרים פי שניים וחצי יותר מניות מאשר הם קונים. הסיבה המרכזית לכך נעוצה בעובדה שבעלי העניין, המשמשים גם כמנהלי החברה בחלק גדול מהמקרים, מקבלים מהחברה הטבות באמצעות אופציות, אותן הם יכולים להמיר למניות (בעלות נמוכה למדי) ולאחר מכן למכור אותן בשוק במחיר המניה המלא. אי לכך, מובן כי הם ימכרו יותר מניות מאשר מספר המניות שיקנו.

חברת ארגוס מחשבת את ערכו הממוצע של יחס המכירה-קניה מידי שבוע. למרבה הפלא, בשבוע שהסתיים באמצע ינואר 2008 עמד ערכו של יחס המכירה-קניה על 0.89 ל- 1. לא רק שיחס זה נמוך מאוד מהממוצע לאורך השנים, הוא גם מעיד על כך שבעלי העניין ביצעו יותר פעולות קניה מאשר פעולות מכירה. דבר זה מעיד על כך שבעלי העניין סבורים כי הירידות בשוק הן זמניות והביאו מניות רבות להיסחר במחירים אטרקטיביים.

בכל זאת, ערכו של יחס המכירה-קניה שמחשבת חברת ארגוס משתנה באופן חד מידי שבוע, ולכן החברה מחשבת גם את הממוצע לאורך שמונה שבועות. הערך האחרון של יחס המכירה-קניה שפרסמה החברה עבור שמונת השבועות שהסתיימו באמצע ינואר האחרון, עמד על 1.44 ל- 1. הפעם האחרונה שיחס זה היה נמוך יותר מערך זה הייתה בשמונת השבועות שהסתיימו בנובמבר 15, 2002, כאשר היחס עמד על 1.33 ל- 1. זמן קצר לאחר לאחר תאריך זה, השוק שינה את מגמתו למגמת עליה שנמשכה לאורך חמש השנים האחרונות.

ברור כי אין כל ביטחון כי השוק ישנה את מגמתו ויעבור למגמת עליה מחודשת למשך חמש השנים הקרובות, אולם, ההיסטוריה מלמדת כי הסיכוי שהצדק קרוב יותר לדעתם של בעלי העניין מאשר לדעתם של הפרשנים.

אז מה לעשות עכשיו?

המסקנה היא פשוטה – התעלמו מכותרות העיתונים או אתרי האינטרנט הממליצים לכם למכור את מניותיכם ולהתחבא במקלט האג”ח או המזומנים. לחילופין, התרכזו בבחינת פעילותן של החברות אותן אתם מחזיקים. בחנו האם התחולל שינוי מהותי בנתוניהם הפיננסים של החברות הללו. אם לא חל שינוי מהותי, גם אם מחיר מניותיהן ירד מטה, ככל הנראה שלא יהיה זה נבון למכור אותן כעת, גם אם הן נמצאות בהפסד. התחזקו מהעובדה שבעלי העניין, שהינם המנהלים של החברות הללו, רוכשים כעת יותר ממניותיהם, מה שאומר שהם מאמינים בחברות שלהם ובכך שמחיר מניותיהן צפוי לעלות מעלה.

אם יש ברשותכם כספי השקעה אותם הנכם מעוניינים להשקיע בשוק ההון, כעת הוא זמן מעולה להתחיל ולהשקיע אותם במניות. תוכלו להיעזר ברשימת המניות המנצחות המוצגת באתר על מנת לראות מניות שעשויות להיות אטרקטיביות לתיקי ההשקעה שלכם. יחד עם זאת, הקפידו לשמור על הרכב תיק ההשקעות שלכם ועל בחירה נבונה ובטוחה של מניות. בנוסף, אם החלטתם לרכוש מניות נוספות, השתדלו לעשות זאת בצורה הדרגתית, היות והשוק עשוי לרדת לנקודה אף נמוכה יותר מזו בה הוא נמצא כעת.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X