התיק של ינון

יתרונות וחסרונות של תעודות סל (2)

יתרונות וחסרונות של תעודות סל (2)

תעודות סל הן רכיב השקעה פשוט ונוח, המתאים למשקיעים מתחילים ומתקדמים כאחד. היתרונות של ההשקעה באמצעות תעודות סל הם רבים, והנה החשובים שבהם.

פשטות ונוחות: רכישת תעודת סל העוקבת אחר מדד כללי, אינה מצריכה בדרך כלל מחקר מעמיק על ניירות הערך הנכללים במדד. ברור כי רכישת התעודה בנקודת שפל של השוק, צפויה להניב לכם תשואה גבוהה יותר, מאשר רכישתה בנקודה יקרה יותר, אך בהנחה שתחזיקו בתעודה ברציפות לטווח הארוך, העליה של השוק כבר תעשה את שלה ותניב לכם תשואה נאה.

גיוון רחב וסיכון נמוך: למרות שכל תעודה מורכבת מרכיבי השקעה שעשויים לאבד מערכם, המדדים השונים מכילים מספר רב של מניות בדרך כלל. לכן, כשאתם רוכשים תעודת סל, אתם בונים למעשה תיק השקעות רחב ומגוון יותר, הצפוי להיות תנודתי ומסוכן פחות מאשר השקעה בכל נייר ערך בנפרד.

עלויות קנייה/מכירה נמוכות: בניגוד לקרנות נאמנות, בהן רכישת יחידות מהקרן כרוכה לרוב בתשלום שיעור הוספה, רכישת יחידות מתעודת סל אינה כרוכה בעלויות נוספות, פרט לעמלות המסחר (אצל מרבית הברוקרים הפרטיים כ- 0.1% אחוז מסך הקנייה/מכירה).

דמי ניהול נמוכים: לחברה המנפיקה את תעודת הסל יש מספר דרכים להרוויח כסף ממכירת התעודה לציבור המשקיעים, למשל, על ידי קבלת הדיבידנדים שמחלקות החברות הכלולות במדד (תשלום שמשלמות חברות לבעלי המניות שלהם מתוך הרווחים העודפים). על כן, החברות יכולות להרשות לעצמן לגבות דמי ניהול נמוכים יחסית בעבור החזקת התעודה. דמי הניהול השנתיים על החזקת תעודות סל של מנפיקים ישראלים, נע בין 1%-0.1% משווי ההחזקה של התעודה. דמי הניהול בתעודות הסל בארה”ב למשל, זולים יותר ונעים סביב 0.05%-0.1% לשנה. בכל מקרה, אלו דמי ניהול נמוכים, בהשוואה לדמי הניהול הנגבים על החזקת קרנות נאמנות (נעים בין 3%-2%).

נזילות וסחירות גבוהה: תעודות הסל נעשו פופולאריות מאוד בשנים האחרונות. התעודות נסחרות לאורך כל שעות המסחר בכל ימי המסחר, בדיוק כמו מניות בודדות. כתוצאה מכך, מתקיים מסחר ער בחלק נכבד מתעודות הסל, המאפשר קנייה/מכירה שלהן בכל עת שתחפצו וכמעט בכל סכום.

תשואה שנתית ממוצעת גבוהה: תשואה גבוהה כמובן שאינה מובטחת, אך ההיסטוריה מלמדת כי המדדים הכלליים השונים משיגים תשואה שנתית ממוצעת של כ- 10% בטווח האורך. על כן, תעודות הסל העוקבות אחר המדדים הללו, עשויות להניב תשואות דומות גם בעתיד. מחקרים רבים שנערכו לאורך עשרות שנים, הוכיחו מעל לכל ספק, כי מרבית הקרנות המנוהלות על ידי הגופים הפיננסים השונים ברחבי העולם (יותר מ- 75% מהן), אינן מצליחות להשיג תשואה גבוהה יותר מתשואת המדדים לאורך תקופה ארוכה. לכן, עצם ההשקעה בתעודות סל, תניב לכם תשואה גבוהה יותר מזו של כ- 75% מהקרנות השונות בעולם.

מגוון רחב של תעודות: כשם שיש מגוון עצום של מדדים, כך גם המגוון הרחב מאוד של תעודות הסל. היתרון, הוא בכך שניתן להשיג את תשואתו של כמעט כל מדד בעולם.

חסרון אחד…

תעודות הסל הן רכיב השקעה נהדר ורווי ביתרונות. יחד עם זאת, אסור לשכוח את החסרון היחיד למעשה שלהן: תעודת סל לעולם לא תניב תשואה גבוהה יותר מתשואת המדד אחריו היא עוקבת. לכן, אם אתם שואפים לנצח את השוק, תעודות סל ככל הנראה אינן הדבר הנכון בשבילכם (בדקו את שיטת המניות המנצחות למשל).

למרות זאת, גם אם אתם שאפתנים מאוד, זכרו את העובדות המלמדות כי מרבית המשקיעים, ואפילו המנוסים והמקצוענים ביותר מביניהם, מנהלי הקרנות הגדולות ביותר בעולם, אינם מנצחים את המדדים בטווח הארוך. לכן, ההשקעה בתעודות סל כבר מציבה אתכם בראש טבלת שיאני התשואה בעולם.

לחצו כאן ולמדו מהי הדרך הנכונה להשקיע בתעודות סל.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X