התיק של ינון

כתבי אופציה של בנקים אמריקנים – לקנות ולשכוח

30/11/2010 • ינון אריאלי

הבנקים האמריקנים היו אלו שסבלו הכי הרבה במשבר של 2008. הם נאלצו למחוק נכסים פיננסים במיליארדי דולרים ורבים מהם, בעיקר הקטנים יותר, הגיעו לפשיטת רגל. כחלק מתוכנית הסיוע והמיצוב של הבנקים, חייב אותם משרד האוצר האמריקני להנפיק עבורו כתבי אופציה בעבור קבלת כספי הסיוע. אלא מה, ההערכה כי היציאה מהמשבר תהיה ארוכה מתמיד הובילה להנפקת כתבי אופציה (Warrants) בעלי תכונות ייחודיות שאינן קיימות בכתבי אופציה רגילים.

למי שאינו מכיר, כתב אופציה, בדומה לאופציה, הוא נייר ערך המקנה למחזיק בו את הזכות, אך לא החובה, להמירו למניה במחיר ידוע מראש (מחיר המימוש) ובטווח זמן מסוים (מועד המימוש או הפקיעה). כתבי האופציה נסחרים בבורסה מידי יום בדיוק כמו מניות, ועל כן ניתן למכור אותם למשקיע אחר לפני מועד המימוש, ולהשיג רווח הון.

בשונה מכתבי אופציה שגרתיים שמועד הפקיעה שלהם הוא מספר שנים בודדות, כתבי האופציה שהנפיקו הבנקים יפקעו רק בעוד כ- 8 שנים, ב- 2018-2019. המשמעות היא שלבנקים יש די הרבה זמן לחזור לפעילות תקינה ולהגדיל את שוויים עד יום הפקיעה. תכונה ייחודית נוספת, היא שמחיר המימוש של כתבי האופציה האלו מתוקן כלפי מטה בכל פעם שהבנק מחלק דיבידנד מעל מינימום מסוים. למשל, מחיר המימוש של כתב האופציה של וולס פארגו מתואם למטה בכל פעם שיחולק דיבידנד רבעוני גבוה מ- 34 סנט. ברבעונים האחרונים הבנקים כמובן לא חילקו דיבידנדים, אבל הצליחו לאגור כמויות מזומנים די גדולות, מזומנים שיאפשרו להם בעתיד חלוקת דיבידנדים יפים שצפויים להוריד את מחיר המימוש למטה ולהגדיל את האטרקטיביות של כתבי האופציה האלו.

עד עתה, אי הוודאות באשר לעתידה של הכלכלה בכלל והמערכת הפיננסית בארה”ב בפרט עדיין מרחיקה את מרבית המשקיעים מלהשקיע במגזר זה, ומרבית הבנקים נסחרים במכפילי רווח והון נמוכים מאוד בהשוואה היסטורית. במילים אחרות, מניות הבנקים נראות אטרקטיביות למדי היום, וגורואי ההשקעות הגדולים בעולם כבר זיהו את התופעה הזו ומקצים חלק נכבד מכספם לכך.

כתבי האופציה של הבנקים הגדולים כדוגמת בנק אוף-אמריקה (BAC-WTA), וולס פארגו (WFC-WT), גי’.פי מורגן (JPM-WT) וגם אלו של בנקים קטנים יותר כדוגמת קפיטל וואן למשל (COF-WT), נסחרים במינופים של בין 2 ל- 3 ביחס למניות שלהם (מינוף הוא היחס בין מחיר המניה למחיר כתב האופציה). בהנחה שהבנקים לפחות יכפילו את שוויים במהלך 8 השנים הקרובות (וזה בסך הכול אומר עלייה שנתית של 9% במחיר), כתבי האופציה האלו עשויים לשלש ואפילו יותר את ערכם עד למועד הפקיעה.

כמובן שיש גם סיכונים. המספרים בדוחות של בנקים תמיד היו (ויהיו) “בעייתיים” במקצת ולכן ייתכן שמצבם הפיננסי גרוע יותר מכפי שמצטייר מהדוחות שלהם. בנוסף, יש מתאם גבוה בין פעילות הבנקים למצב הכלכלי במשק, ולכן חזרה למיתון נוסף תפגע כמובן בתוצאות של הבנקים. וגם אם זה לא יקרה, עדיין אנו ממשיכים לראות פשיטות רגל של בנקים קטנים ובינוניים נוספים.

יחד עם זאת, לאחר המשבר יוצא הדופן של 2008, התמונה השתנה. קריסת ליהמן ברדרס וההשלכות שלה על הכלכלה ועל שוק ההון הבהירה לכולנו כי הממשל האמריקני לא ייתן לבנק גדול נוסף ליפול בעתיד. ההתאוששות הכלכלית בעולם נמשכת וכמובן שתעשה טוב מאוד לבנקים האמריקנים שיצלחו את המהמורות של השנים הקרובות. גם הריבית הנמוכה בארה”ב, שככל הנראה תישאר כך עוד די הרבה זמן, עושה טוב לבנקים, שיכולים לשמור על מרווח רחב בין ריבית ההלוואות לריבית הפיקדונות. כל הדברים האלו גורמים לי להאמין כי השקעה מפוזרת במספר כתבי אופציה של בנקים אמריקנים גדולים וקטנים, תניב תשואה טובה פי כמה מתשואת שוק המניות ב- 8 השנים הקרובות.

אני עדיין לא קניתי מכתבי האופציה האלו, אבל אם יתפנו לי כספי השקעה בעתיד הקרוב, יש סיכוי טוב שאני אעשה את זה. מה אתם חושבים על כתבי האופציה האלו?

גילוי נאות: לא מחזיק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • אביעד  10/12/2010

    אני בעד. בקיצור, איך קונים?
    בבלוג מעניין זה חסרים אספקטים פרקטיים, שהרי מוזכרים פה כתבי אופציות שאינם רגילים – איך אני מבדיל בינם לאופציות רגילות? מה אני צריך להגיד לבנקאי?
    שאלה אחרת היא איך בוחרים את האופציות?
    האם יש קרן נאמנות או שצריך לבחור בפינצטה את הבנקים המועדפים?
    תודה! אפילו, תודה רבה!

    • ינון אריאלי  11/12/2010

      היי אביעד,
      מבחינת המסחר, כתבי האופציה האלו זהים לכתבי אופציה רגילים, ולכן אפשר לקנות אותם ישירות ממערכת המסחר שלך (בהנחה שהברוקר שלך מאפשר את זה, ברוקר אמריקני מאפשר את זה) או לפנות לברוקר שלך בטלפון ולבקש שיקנה עבורך (עם מגבלת השער שתיתן לו).
      למיטב ידיעתי, אין קרן נאמנות או תעודת סל העוקבת אחר כתבי אופציה אלו, ולכן הצעתי בכתבה לקנות מספר כתבי אופציה כאלו. תוכל לקרוא עוד קצת על כתבי אופציה כאן: /archives/218 .

  • גבי ג1  10/12/2010

    היי ינון,
    איך בוחרים אופציות כאלה?
    גבי

  • אביעד  11/12/2010

    ראשית, תודה.
    חיפשתי נתונים על האופציות ולא מצאתי. מצאתי רק מחירים ומחזור, אבל זה לא מספיק כדי להחליט אלו אופציות לקנות. סרקתי מספר אתרים פיננסיים אמריקאים ולא מצאתי את הנתונם עליהם הצבעת (זמן פירעון, מחיר מימוש וכד’).
    איפה אפשר למצוא את הנתונים הפרטניים עבור כל נייר ונייר?

  • ינון אריאלי  11/12/2010

    היי גבי,
    צריך לבחון קודם כל את היציבות הפיננסית של הבנק המדובר, ואח”כ לבחון את התמחור של המניות שלו ואת המינוף של האופציה. זה לא מעט עבודה, אבל אפשרי לביצוע.

  • ברוך  12/12/2010

    לאחרונה התפרסם כי וורן באפט קנה עוד מניות של WFC בכ2 מיליארד דולר אם אינני טועה.

    בדרך כלל, מה שטוב לו – טוב לי, לכן כתב האופציה נראה כהשקעה אטרקטיבית במיוחד.

  • avi  15/01/2011

    האם אתה מדבר על אופציות קול ופוט על המניות הללו ?

  • ינון אריאלי  15/01/2011

    היי אבי,
    לא. אני מדבר על כתבי האופציה של המניות האלו (רשמתי בפוסט את הסימבולים שלהם).

  • יואב  15/02/2011

    הי ינון,

    אני חדש בעולם הבורסה, עדיין מנסה להבין מי נגד מי.
    אני אשמח לאיזשהי הבהרה, יש משהו שאני לא מבין כאן.

    אתה קונה עכשיו “אופציה לקנייה ב- 35 דולר” ב- 11 דולר. נניח ב- 2018 המחיר של המניה הוא 60 דולר. אז אתה ממש את האופציה, קונה ב- 35 ומוכר מיד- רווח של 25 דולר. בנוסף, שילמת 11 דולר על הזכות, אז הרווחת 14 דולר.
    אם אתה חושב שהמניה תעלה, למה לא פשוט לקנות אותה? אתה קונה אותה היום ב- 35$, מוכר ב- 60$, ומרוויח את ה- 25$ המלאים.
    אני אפילו לא בטוח שהיא נותנת לך צמצום סיכונים, מכיוון שאם ב- 2018 המניה שווה 34 דולר האופציה לא שווה כלום, הרבה יותר קל כאן להפסיד הכל.

    כאמור- אני חדש, תסביר לי מה אני לא מבין.

  • ינון אריאלי  15/02/2011

    היי יואב,
    הרעיון הוא למכור את האופציה לפני מועד הפקיעה, תחת ההנחה שאם מחיר המניה יעלה למעלה מיר האופציה יעלה הרבה יותר (בגלל המינוף – מחיר האופציה נמוך ממחיר המניה).

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X