התיק של ינון

להרוויח עם מניות ספין אוף (דיבידנד בעין)

30/10/2008 • ינון אריאלי

במחקר שנערך באוניברסיטת פנסילבניה (Penn State) בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת, התגלה סוג של חברות שהמניות שלהן הביסו את השוק בהפרש ממוצע של כ-33% בשלוש השנים הראשונות לאחר הנפקתן. חברות אלה מכונות חברות ספין-אוף, וזאת בשל הפרדתן מהחברה האם וחלוקת הבעלות בין מחזיקי המניות של החברה האם. ספין-אוף הוא בעצם חלוקה של דיבידנד, בצורת מניות של חברה חדשה, שתיסחר בשוק כמו כל מניה רגילה, במקום חלוקת דיבידנד כספי רגיל.

פרט לעובדה שהיא פטורה ממס (בארצות הברית; בישראל יש עליה מס של עד 20%), יש מספר סיבות לבצע הפרדה. ראשית, היא עשויה לאפשר למשקיעים להעריך טוב יותר את שוויה של החברה האם. לדוגמה, חברת מזון שנמצאת בתוך חברת השקעות, העוסקת בעיקר בטקסטיל, תקשה על המשקיעים להעריך את שוויה האמיתי של החברה המורכבת, ומניותיה עשויות להיסחר בנקודה נמוכה ממחירן האמיתי. שנית, אסטרטגיית הצמיחה של החברה האם וחברת הספין-אוף עשויות להפריע זו לזו. החברה האם תגביל בדרך כלל את השקעותיה בחברת הספין-אוף משום שאינה פועלת בתחום העיסוק העיקרי שלה. לעתים אין גוף המעוניין לרכוש את חברת הספין-אוף, ולכן זוהי האפשרות היחידה העומדת לפני החברה האם כדי להיפטר ממנה.

במקרים אחרים, הספין-אוף הוא גם הזדמנות נהדרת בשביל החברה האם לשפר את המאזן הכספי שלה, שכן חברת הספין-אוף תיזרק יחד עם חלק מהחובות של החברה האם. בהמשך תצא החברה האם מהתמונה, והחברה החדשה תיאלץ לתפקד באופן עצמאי. מאחר שתיעוד הפעילות הפיננסית של חברת הספין-אוף מוגבל, המשקיעים יתקשו לחזות את ביצועיה, והציפיות של השוק ממנה יהיו נמוכות, מה שיוביל להערכת מחיר נמוכה.

בניגוד לדיבידנד כספי, ספין-אוף הוא חלוקת מניות של חברה לאנשים שאינם מעוניינים בהן, ובדרך-כלל מוכרים אותן מיד. משקיעים מוסדיים המקבלים את המניות הללו נאלצים לרוב למכור משום שהחברה אינה משתייכת למדד מרכזי שממנו מותר להם לרכוש החזקות, ובשל השווי הנמוך של חברת הספין-אוף לעומת שווי החברות שבהן הם מחזיקים.

המחיר הראשון שבו ייסחרו המניות נמוך ממחירן האמיתי, מכיוון שבתהליך ההפרדה לא מעורבים גורמים האמורים לרכוש את מניות החברה המופרדת, כפי שנעשה בהנפקה רגילה. בנוסף, מנהלי חברת הספין-אוף מתוגמלים על-פי ביצועי המניה, ולכן גם הם מעוניינים שהמניה תתחיל את חייה מנקודה נמוכה.

ברוב המקרים, לאחר ההפרדה מתפקדת חברת הספין-אוף טוב יותר. מהמחקר עולה כי מניות הספין-אוף נוטות להשיג את התשואה הגבוהה ביותר בשנה השנייה שלאחר ההפרדה. לעתים לוקח שנה עד שרוב המניות הגיעו לידיהם של משקיעים שהיו מעוניינים בהן, וזה גם הזמן שלוקח לאנליסטים להתחיל לסקור את החברה ולהמליץ עליה.

כלומר, יש מספיק זמן לאחר ביצוע הספין-אוף כדי לחקור לעומק את האטרקטיביות של החברה ולהחליט אם לרכוש מניות שלה לפני שמחירן מתחיל לעלות.

אם ברצונכם ללמוד בצורה פשוטה אך מקיפה כיצד להשקיע בחברות ספין-אוף, אתם מוזמנים לקרוא את הספר המצויין של ג’ואל גרינבלאט “You Can Be A Stock Market Genius”, המסביר בפירוט על השקעה בחברות הנמצאות במצבים מיוחדים כגון ספין-אוף.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • […] סל העוקבת אחר חברות ספין-אוף (למשל, Claymore Spinoff – CSD). כבר כתבתי לא פעם, על כך שמניות של חברות ספין-אוף (דיבידנד בעין), חברות […]

  • אסף פולטורק  21/01/2019

    ינון היקר,

    נתקלתי מספר פעמים בתרגום שלך לספין-אוף כ”דיבידנד בעין”. זה ממש לא מדוייק.
    דיבידנד בעין הוא חלוקה של נכס מנכסי החברה (למעט מזומן) כדיבידנד לבעל מניות. דיבידנד כזה יכול להיות מניה של חברת בת, אך גם יכול להיות מכונית, דירה, יאכטה וניתן לדמיין עוד דוגמאות רבות נוספות.

    על כן ספין-אוף הוא אולי דוגמא לדיבידנד בעין אך דיבידנד בעין אינו זהה לספין אוף.

    פקודת מס הכנסה מדברת על פטור ממס רווח הון לגבי שינויים מבניים מסויימים.
    סעיף 104ג לפקודה מדבר ספציפית על ספין-אוף. המונח העברי שמס הכנסה משתמש בו הוא “הנפה”.

    • ינון אריאלי  22/01/2019

      תודה על החידוד. אתה בהחלט צודק. ספין אוף נקרא בעברית “סיעוף” והוא אחד מהנכסים שאפשר לחלק למחזיקי המניות בחלוקת דיבידנד בעין.

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X