התיק של ינון

ליתיום – האם להשקיע וכיצד

08/11/2009 • ינון אריאלי

וורן באפט הפתיע רבים בספטמבר 2008, כשהצהיר על השקעת כמעט 250 מיליון דולר ביצרנית המכוניות החשמליות הסינית, (BYD Company Limited (BYD. זו היתה הפתעה, משום שבאפט חרג מאחד מהכללים הבסיסיים שלו – השקעה רק בחברות שהוא מבין. ובכן, באפט אכן העיד כי אינו מבין דבר במכוניות חשמליות, אך ייתכן שכבר אז הוא הבין כי החשמל עשוי להחליף את הדלק כמניע העיקרי של כלי הרכב בעתיד.

בשנים האחרונות, חברות מתחום הרכב מקצות משאבים אדירים לפיתוח סוללות חשמליות כאלו. את עיקר תשומת הלב מושכות סוללות הליתיום (סוללות המופעלות על ידי יוני ליתיום). השימוש בליתיום אינו חדש. מאז נמצאה הדרך להשתמש בליתיום במסגרת יציבה הממתנת את נטייתו להתלקח ולהתפוצץ, הוא נכנס לשימוש המוני בתעשיית האלקטרוניקה. כיום, מרבית מהמכשירים האלקטרונים, כגון מחשבים ניידים, טלפונים סלולאריים, איי-פודים ומוצרים נוספים, פועלים באמצעות סוללות ליתיום. לאור זאת, הדרישה לליתיום צמחה בשיעור שנתי גבוה למדי בשנים האחרונות, ואם אכן הרכבים החשמליים יונעו בעתיד על ידי סוללות ליתיום, הצמיחה של תעשיית הליתיום תהיה גבוהה פי כמה בהמשך הדרך.

בכל מקרה, סוללות הליתיום לרכבים הן ללא ספק אחד מהבאזזים החזקים ביותר בתעשיית הרכב בשנתיים האחרונות. היותן תחליף נקי למקורות האנרגיה היקרים והמזהמים הקיימים, הובילו גם את הנשיא אובמה להקצות משאבים כספיים משמעותיים לסיוע לפיתוח אותן סוללות. למרות הציפיות הגדולות, לא כדאי להתלהב יתר על המידה. חשוב לזכור שסוללות הליתיום לרכבים חשמליים נמצאות רק בחיתוליהן, ויעברו עוד שנים לא מועטות עד שיפתרו, אם בכלל, הבעיות הטכנולוגיות והתשתיתיות הכרוכות בשימוש בהן. בין הבעיות העיקריות ניתן לציין את מחירן הגבוה למדי של הסוללות לצרכן, משך טעינה ארוך של כמעט 10 שעות לטעינה מלאה של הסוללה, והטלת עומס כבד על רשת החשמל.

איך אפשר להשקיע בליתיום?

עד עתה, BYD בה השקיע באפט, עדיין לא מכרה אפילו מכונית חשמלית טהורה (לא היברידית) אחת, אבל באפט כבר הרוויח יותר ממיליארד דולר על השקעתו זו בעקבות הזינוק במחיר המניה. איני רוצה להשבית את השמחה, אז בואו לא ניתן לעובדות האמיתיות לבלבל אותנו, ונתרכז בעובדה הבאה: הבאזז סביב סוללות הליתיום הולך ומתעצם מיום ליום. אין ספק כי אם לא תהיה פריצת דרך טכנולוגית מפתיעה בנושא, בבוא היום בועת סוללות הליתיום הזו תתפוצץ. יחד עם זאת, לא נראה לי שזה יקרה בשנים הקרובות, ולכן יש עדיין מספיק זמן להרוויח יפה לאורך תהליך ההתנפחות שלה.

בהיעדר חוזים עתידיים על מחיר הליתיום או תעודות סל העוקבות ספציפית אחרי חברות מתחום הליתיום, דרך טובה, ובעיקר בטוחה, להרוויח מהצמיחה של תעשיית הליתיום, היא באמצעות השקעה במניות של חברות כריית, עיבוד וייצור ליתיום. סוללות ליתיום ככל הנראה ימשיכו להוות חומר גלם לסוללות בתעשיית האלקטרוניקה, ולכן הביקוש לליתיום ימשיך לגבור עם השנים. אם ידרשו גם סוללות ליתיום לרכבים חשמליים, הביקוש לליתיום יהיה כמובן גדול הרבה יותר, וחברות אלו ייהנו מכך שבעתיים.

אם אתם מחפשים חברות גדולות ומבטיחות בתחום כריית הליתיום, תוכלו לבחור אותן בקלות מבין השחקניות המרכזיות במגזר. שלוש ענקיות לשיפוטכם הן SQM הצ’יליאנית, וחברות הכימיקלים האמריקניות (FMC Corp. (FMC ו- Rockwood Holdings (ROC). ההכנסות והרווחים של שלושתן התכווצו ברבעונים האחרונים, אך עם התאוששות הכלכלה הן צפויות לחזור לפעילות מלאה בהמשך.

לאלו מכם המתעניינים דווקא בחברות קטנות בעלות פוטנציאל צמיחה עצום, אך גם בעלות פרופיל סיכון גבוה הרבה יותר, בוודאי תשמחו לשמוע שהשוק רווי בחברות כאלו. שלוש מניות קטנטנות מעניינות לדוגמא, הן Galaxy Resources (GXY), TNR Gold Corp. (TNR) ו- Western Lithium (WLC). קשה לדעת מי מהן תצמח למימדים גדולים, אך כל עוד הבאזז סביב הליתיום ימשך, מחיר מניותיהן ימשיך לעלות בחדות.

גילוי נאות: לא מחזיק.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X