התיק של ינון

מי הסקטור שיזנק אחרי הבחירות בארה”ב?

05/10/2020 • ינון אריאלי
מי הסקטור שיזנק אחרי הבחירות בארה”ב?

לפני ראש השנה נכנסנו לסגר שני בארץ. זה לא מפתיע – הקורונה ממשיכה להתפשט בכל העולם, גם בישראל. אני לא חושב שרמת ההידבקות בקורונה בישראל גבוהה ממקומות אחרים בעולם. פשוט, בישראל יש שיעור בדיקות גבוה ביחס לגודל האוכלוסייה, בהשוואה למדינות אחרות, ולכן גם שיעור הנדבקים גבוה יותר בהתאם.

כך או כך, לצערנו, הקורונה לא הולכת להיעלם בעתיד הקרוב. היא שינתה את חיינו ומחייבת אותנו להסתגל למציאות חדשה של עבודה, לימוד וקניות מהבית, דברים שמשפיעים כמובן גם על החברות בעולם.

מי הנפגעות העיקריות מהמשבר?

הנפגעות המרכזיות מהסגר מגיעות כצפוי מתחומי תיירות, תעופה, תרבות, אנרגיה מסורתית, רכב וכן חברות מתחום האשראי. כתוצאה מכך ראינו ירידות חדות של מניות ממגזרים אלו, ורובן עדיין נמצאות עמוק מתחת לשיא שקבעו בפברואר השנה, רגע לפני פרוץ הקורונה.

המדדים המובילים בישראל מורכבים בעיקר מחברות ממגזרים שנפגעו מהסגר, ולכן הם חוו ירידות חדות השנה ולא תיקנו למעלה כפי שעשו המדדים האמריקנים.

למי ששואל את עצמו אם הבורסה בת”א זולה במיוחד, אז התשובה היא שלא בהכרח. למשל, במקרה של מניות מתחום הנדל”ן, בעיקר השכרת משרדים וקניונים, שמהוות חלק נכבד מהמדדים המקומיים, יש לירידות הצדקה וסביר להניח שגם לאחר שיימצא חיסון נמשיך לראות את המניות נסחרות בתמחורים נמוכים בהשוואה לאלו שהורגלנו אליהם בעבר, בגלל שצפויה ירידה בשיעורי התפוסה בנכסים שלהן.

גם מניות הבנקים חוו ירידה חדה והן נסחרות עמוק מתחת להון העצמי שלהן. הסיכון המרכזי הוא שנראה עלייה גדולה בשנים הקרובות בחובות האבודים של הבנקים. זה עלול להוביל את בנק ישראל לחייב את הבנקים להגדיל את ההפרשות להפסדי אשראי ולעצור את חלוקת הדיבידנדים. במקרה כזה, לא רק שנראה ירידה בהון העצמי של הבנקים, נראה גם את המשקיעים “בורחים” מהמניות שלהם ויהיו ירידות נוספות. עם זאת, התמחור של מניות הבנקים (בעיקר בנק לאומי) נראה מעניין מאוד, ואני עוקב אחרי המניה ברשימת המעקב שלי.

מי המגזר שאני הכי אופטימי לגביו בשנים הקרובות?

בכל משבר יש גם מנצחים, והפעם מדובר בעיקר בחברות טכנולוגיות, חברות מתחום הבריאות, קמעונאיות עם פעילות און ליין ענפה, חברות אנרגיה ירוקה ותשתיות. כבר דיברתי על רוב הסקטורים האלו בעבר, והפעם רציתי להתמקד במגזר האנרגיה הירוקה, שמקבל לאחרונה בוסט נוסף בעקבות האפשרות שג’ו ביידן יגבר על טראמפ בקרב הנשיאות שיתקיים בעוד כחודש.

עוד לפני שנבחר טראמפ, ב-2016, הוא כבר הצהיר כי אפקט החממה הוא קונספירציה של אנשי מדע וכי אין לו הוכחה ממשית. ב-2019 הכריז טראמפ על פרישה של ארה”ב מהסכמי פריז שנחתמו ב-2015, ונועדו כדי להפחית את פליטת גזי החממה וגיבוש יעדים להתמודדות עם שינויי האקלים בעולם.

אבל למרות הדיבורים השליליים של טראמפ בכל הקשור לאנרגיה מתחדשת ולאיכות הסביבה, ההשקעות במניות בתחום דווקא גדלו בתקופת כהונתו והגיעו לשיא של 59 מיליארד דולר ב-2019.

טראמפ לא לבד. ממשלות רבות ברחבי העולם השיקו בעשור האחרון תוכניות רחבות לתמיכה בשוק האנרגיה המתחדשת, החל בהשקעות ומחקר וכלה בחקיקה הקשורה באיכות הסביבה.

בין אם אתם מתחברים לאג’נדה הירוקה הזו או לא, חייבים להכיר בעובדה שהתפתחויות טכנולוגית שונות וייעול שיטות הייצור הביאו לירידה חדה בעלויות הפקת האנרגיה באמצעים סולריים וטורבינות רוח, ביחס להפקה שמקורה בגז או פחם, וזה כשלעצמו מצדיק מעבר לשימוש באנרגיות המתחדשות האלו.

מה יקרה למניות האנרגיה המתחדשת אם ג’ו ביידן ינצח?

לאחרונה, לקראת הבחירות בארה”ב בנובמבר הקרוב, זרק המתמודד הדמוקרטי לנשיאות – גו’ ביידן, פצצה כשהכריז על תוכנית שאפתנית – ה”גרין ניו-דיל”, אותה הוא מתכוון ליישם אם ייבחר.

התוכנית מתבססת על חזרת ארה”ב למתווה שנקבע בהסכמי פריז, והגדרת יעד חדש של 100% שימוש באנרגיה ירוקה במדינה עד 2050. זה יעשה באמצעות 1.7 טריליון דולר בהשקעה ממשלתית בתחום בתוך עשר שנים (!).

ההשקעות של טראמפ בתחום ואפילו “החוק להתאוששות והשקעה מחדש של אמריקה” – התוכנית הרחבה של אובמה שהוכרזה ב-2009, מתגמדות בהשוואה לתוכנית הזו.

לשמחתי, אחת הפוזיציות הגדולות בתיק שלי היא של אחת מהחברות המובילות בתחום האנרגיה הסולארית בעולם -חברת סולאראדג’, שהיא יצרנית מערכות לניטור ושיפור ביצועים של פנלים סולארים, שמניותיה אכן זינקו בשנה האחרונה במאות אחוזים. אני צופה לחברה המשך עתיד וורוד בעשור הקרוב.

לסיכום, כן קורונה – לא קורונה, ה’בום’ בתחום האנרגיה הירוקה ימשיך להתקיים גם אם תהיה קדנציה נוספת של טראמפ, והתחום לבטח יתפוצץ למעלה אם ביידן ינצח. אני חושב שלכל משקיע כדאי שתהיה חשיפה למהפכה הירוקה הזו, שצפויה להתחזק בעשור הקרוב, ומנגד, זה מסמן את סוף עידן ההגמוניה של חברות הפחם והנפט המזהמות.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

דיון

  • אור  22/12/2020

    היי ינון.
    רציתי לשאול האם לדעתך כדי להשקיע נקודתית בחברות אנרגיה מתחדשת או להשקיע בקרן סל מסויימת
    שמאגדת את הסקטור הזה לאורך זמן באופן פסיבי. תודה

    • ינון אריאלי  22/12/2020

      היי אור,
      אסור לי לייעץ לך במה להשקיע, אבל לשאלתך – כן, אני מעריך שתחום האנרגיה המתחדשת ימשיך לצמוח בצורה משמעותית בעשור הקרוב. אני מעדיף להיחשף דרך מניות של חברות שבחרתי בפינצטה, כי תעודת סל מאגדת בתוכה גם הרבה חברות שנסחרות בתמחורי חלל, ולא תמיד בצדק. עם זאת, חשוב להדגיש שיש משקיעים שלהם תתאים חשיפה למגזר באמצעות תעודת סל.

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X