התיק של ינון

מניה מעניינת להשקעה

28/03/2011 • ינון אריאלי

מי שביקש הוכחה לכך שהיד של המשקיעים קלה מאוד על ההדק, קיבל אותה השבוע בדמות ירידות מחירים חדות של מרבית המניות בעקבות הפאניקה שאחרי האירועים ביפן. אבל, ירידות מחירים לא-רציונאליות חדות מידי אינן מתרחשות רק בגלל אירועים גלובאליים, אלא גם בחברות בודדות. בדרך כלל, מדובר בחברות שחוו או שעומדות לחוות בעתיד “בעיות” תפעוליות כלשהן, בלשון המעטה. זה יכול להיות לקוח גדול שהפסיק את ההתקשרות עם החברה, כניסה של שחקן חדש לתחום שמגדילה את התחרות, חששות מהאטה במגזר, טכנולוגיה חדשה שיצאה לשוק ועוד. לעיתים קרובות, הדברים האלו דוחפים את מחיר המניה לנקודה נמוכה מידי בה הן כבר מגלמות שווי נמוך ממחיר החיסול של החברה (כמות המזומנים שתישאר לחברה ביד לאחר שתמכור את נכסיה ותחזיר את כל התחייבויותיה).

פיברולן, היא דוגמא טובה לעניין. החברה עוסקת בפיתוח, ייצור ושיווק מערכות גישה רחבות פס לספקי תקשורת, לצורך מתן שירותי העברת נתונים, קול ותמונה. המערכות של פיברולן נמכרות בחלקים נרחבים בעולם, בעיקר באוסטרליה, אירופה, ארה”ב, וגם כאן בישראל.

החברה שמרה על מעמדה היציב ועל רמת הכנסות טובה, עד שלפני מספר שנים חל המפנה. פרט להתגברות התחרות בענף בשנים האחרונות והשינויים הטכנולוגיים המהירים, המשבר הכלכלי העולמי ב- 2008 הוסיף והקשה מאוד על החברה להתאושש מהדעיכה בהכנסות וברווחים אליה היא נכנסה בשנים האחרונות. לפי הדוח השנתי של 2010 שהתפרסם לאחרונה, הירידה בהכנסות אף הובילה את החברה לעבור להפסד נקי ב- 2010. ההתדרדרות הזאת היא ככל הנראה ההסבר לכך שמניות החברה איבדו כמעט 70% מערכם במהלך 12 החודשים האחרונים.

למרות זאת, מבחינה פיננסית החברה נראית נהדר – אפילו מבט חטוף במאזן העדכני מראה המוני מזומנים מול אפס חובות ומעט מאוד התחייבויות. לאחר הירידה החדה במחיר המניה בשנה האחרונה, מדובר בחברה הנסחרת בימים אלו בכ- 20% פחות משווי המזומנים בקופה. זכרו כי לחברה גם נכסים אחרים שאינם מזומנים ושווים כסף. במילים אחרות, גם היא תמשיך להפסיד ברבעונים הקרובים, פשיטת רגל אינה נראית באופק.

מנגד, אם החברה תשוב לצמיחה, ואפילו נמוכה, היא תצטרך להיסחר בסופו של דבר בשווי גבוה מהשווי הנכסי שלה (book value), ובוודאי גבוה הרבה יותר משווי המזומנים שלה. החזרה לצמיחה עדיין לא הגיעה למרבית לקוחות החברה, ולכן אני לא מעריך שהשיפור בתוצאות הפעילות של פיברולן יתרחש ברבעון-שניים הקרובים. יחד עם זאת, יש בהחלט סיכוי שהוא יגיע בעתיד הקצת יותר רחוק, ויחזיר את החברה לפסים חיוביים.

מובן, שעד שזה יקרה המניה יכולה להמשיך לרדת למטה, במיוחד לאור הסחירות הנמוכה שלה. אולם, מניות של חברות יציבות בדרך כלל לא נשארות בנקודה כה נמוכה לאורך יותר מידי זמן. בסופו של דבר רובן מתקנות את העיוות הזמני הזה וחוזרות לנקודה הגיונית יותר. אם אתם חושבים לעקוב אחרי הדוחות של החברה בשביל לזהות את התחתית במחיר המניה, חבל על המאמץ. זה לא אפשרי. במרבית המקרים, התיקון למעלה מתרחש בפרק זמן קצר מידי בשביל שנוכל לזהות אותו בזמן. לכן, אם לקנות, ואת זה תצטרכו להחליט בעצמכם, כדאי לעשות זה הרבה לפני שזה קורה.

גילוי נאות: לא מחזיק.
הכתבה התפרסמה גם בגלובס.

רוצים לדעת איזה מניות אני קונה עכשיו?
לחצו כאן לצפייה בתיק שלי

השאר תגובה

* כתובת המייל שלך לא תפורסם
* אנו מנועים מלענות על שאלות בנוגע למניות ספציפיות

איך לקנות מניות שעולות במאות אחוזים בשנים הבאות? 

X